تراکتور- پرسپولیس؛ برنده باش!

تیم‌های سپاهان و استقلال با ۵۱ و ۵۰ امتیاز دوم و سوم هستند و تراکتورسازی و پدیده هر کدام با ۴۹ امتیاز روی پله‌های چهارم و پنجم جا گرفته‌اند. مسلما به سود سپاهان و استقلال است که تراکتورسازی هر سه امتیاز بازی امروز را در تبریز نگه دارد. از سوی دیگر اما پدیده و یحیی گل‌محمدی انتظار دارند برانکو کار بزرگ ابتدای هفته را برای آنها جبران کند. شنبه‌شب پدیده در یک نبرد مهیج و تعیین‌کننده با یک گل استقلال را شکست داد و نفس‌های این تیم را از پشت‌سر سرخپوشان دور کرد. از نظر آنها حالا وقت آن رسیده که پرسپولیس با برتری برابر تراکتورسازی، به پدیده برای دریافت سهمیه آسیایی کمک کند. الان در جام حذفی داماش گیلانیان به فینال رسیده و فینالیست دوم هم از بین پرسپولیس و سپاهان مشخص خواهد شد.

بنابراین احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که پرسپولیس یا سپاهان قهرمان جام حذفی شوند و این یعنی تیم چهارم لیگ هم شانس بالایی برای صعود به مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا خواهد داشت. از سوی دیگر پرسپولیس با برتری در بازی امروز می‌تواند بیش از ۹۰ درصد راه قهرمانی را طی کند. این مسائل نشان می‌دهد با چه بازی حساس و نفسگیری مواجه هستیم. تیم برانکو برای بازی امشب مصدومان قدیمی مثل انصاری، ماهینی و احتمالا شایان مصلح را در ترکیب نمی‌بیند و البته بودیمیر هم که تازه به تهران برگشته در تبریز به میدان نخواهد رفت. در نقطه مقابل اما لیکنز در ترکیب تراکتورسازی دو تن از مهره‌های اصلی‌اش را در اختیار نخواهد داشت. مسعود شجاعی که البته در هفته‌های اخیر نمایش‌های ضعیفی داشته غایب تراکتورسازان در میانه میدان است. شجاعی در بازی با ذوب‌آهن هفتمین کارت زرد فصلش را گرفت و محروم شد. همچنین آنتونی استوکس هم به دلیل مصدومیت به احتمال زیاد به بازی نمی‌رسد و این اتفاق به منزله کاسته شدن از زهر خط آتش تراکتورسازی خواهد بود.

ملاقات بعد از دو سال

بازی امروز اما حساسیت‌های حاشیه‌ای زیادی دارد. پرسپولیس و تراکتورسازی در چند فصل اخیر مدام در کورس قهرمانی بوده‌اند و همین رقابت تنگاتنگ باعث تنش بین دو اردوگاه شده است. از سوی دیگر شرایط تقویمی فوتبال ایران طوری رقم خورد که بین دو سفر پرسپولیس به تبریز چیزی حدود دو سال فاصله افتاد. دفعه قبلی قرمزها در هفته دوم لیگ هفدهم به تبریز رفتند و تراکتور را ۲بریک شکست دادند. پس از آن بازی برگشت پارسال و دیدار رفت امسال در تهران برگزار شد تا بالاخره در مسابقه برگشت لیگ هجدهم در فاصله سه هفته تا پایان فصل بار دیگر نوبت به حضور سرخپوشان پایتخت در ورزشگاه خانگی تراکتورسازی برسد. به همین دلیل هم نگرانی‌های زیادی در مورد چگونگی برگزاری بازی امشب وجود دارد؛ هرچند مسوولان دو باشگاه در طول چند روز گذشته سعی کردند با مصاحبه‌های صلح‌جویانه، کمی فضا را تلطیف کنند. شاید انتظار می‌رفت به خاطر حوادث دیدار خانگی تراکتور با پیکان، بازی امروز بدون تماشاگر برگزار شود. با این وجود کمیته انضباطی طی حکمی با ریسک بالا، رای به برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران داد و حالا همه آرزو می‌کنند امروز اتفاق خاصی رخ ندهد.

اولین دستپخت فرهاد

امشب اما از ساعت ۲۰:۱۵ دو تیم همنام استقلال تهران و خوزستان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. استقلال خوزستان با ۱۲ امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار دارد و امشب اگر برنده هم بشود، باز شاید سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شود. از سوی دیگر اما بازی امروز اولین دستپخت فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی موقت استقلال خواهد بود. فرهاد دیروز ترجیح داد در نشست خبری قبل از بازی شرکت نکند، اما کنجکاوی‌ها در مورد ترکیبی که او امروز می‌چیند زیاد است. انتظار می‌رود مجیدی بیشتر به جوانانی مثل قائدی و محسن کریمی بازی بدهد. شاید بخت روح‌الله باقری هم باز شد و او که نیم‌فصل اول جزو خوب‌های استقلال بود، بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی مجهول به ترکیب بازگشت. استقلال هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و البته مهم‌تر از آن، با پیروزی در دیدار امشب می‌تواند یک گام دیگر به کسب سهمیه آسیایی نزدیک‌تر شود.