درخواست سهم 15 درصدی!

در چند هفته اول لیگ، تماشاگرانی که به استادیوم آزادی مراجعه می‌کردند از سردرگمی خرید بلیت الکترونیک و مشکلات مربوط به آن و کمبود برخی دیگر از زیرساخت‌های این استادیوم گلایه‌مند بودند. حالا و در حالی که ۱۰ هفته از این مسابقات برگزار شده این مشکلات کمی برطرف شده اما هنوز برخی از تماشاگران با مشکلاتی برای خرید بلیت و حضور روی سکوها مواجه هستند. علی‌اصغر انتظار‌خیر، مدیر پروژه گیت‌های مکانیزه و بلیت‌فروشی الکترونیکی استادیوم‌های فوتبال کشور که مسوولیت فروش بلیت الکترونیک پرسپولیس و استقلال را برعهده دارد در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» جدیدترین اتفاقات انجام شده برای این منظور را تشریح کرده و سهم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای بلیت‌فروشی را اعلام کرده است. او در این خصوص گفت: «کار نصب تمامی گیت‌های ورودی استادیوم آزادی به اتمام رسیده است، اما هنوز با برخی مشکلات برای ورود تماشاگران مواجه هستیم. خوشبختانه گیت‌ها خرابی ندارد، اما گاهی به‌دلیل تجمع بیش از حد تماشاگران این دستگاه‌ها از شرایط نرمال خارج می‌شوند.

باشگاه‌ها و سازمان لیگ باید این مورد را به تماشاگران تذکر دهند.» یکی از مشکلات موجود این بوده که خرید بلیت چند ساعت قبل از بازی برای هواداران مقدور نبود و این به حضور حداکثری تماشاگران لطمه می‌زد. این مسوول می‌گوید این مشکل حالا برطرف شده است: «بله این مشکل وجود داشت اما حالا با گرفتن برخی مجوزها برطرف شده است. برخی تماشاگران که نزدیک استادیوم هستند ممکن است لحظاتی قبل از بازی اقدام به خرید بلیت کنند برای همین ما از این به بعد تا پایان نیمه اول هر بازی سایت را برای فروش بلیت باز نگه می‌داریم. مثلا همین بازی آخر استقلال با صنعت نفت آبادان حدود 2 هزار نفر بلیت خود را یک ساعت قبل بازی تهیه کردند. البته خرید بلیت در این ساعات با کمی اضافه قیمت مواجه خواهد شد.» انتظار خیر اعلام کرده آنها آمادگی فروش بلیت برای مسابقات چند هفته آینده را نیز دارند: «فعلا اقدامی در مورد افزایش قیمت نبوده، اما به‌دلیل اینکه دریافت پول بلیت‌فروشی، هزینه اجاره زمین آزادی را پوشش نمی‌دهد ما پیشنهاد افزایش قیمت را دادیم؛ اما تصمیم نهایی در این مورد با سازمان لیگ و باشگاه‌ها است. ما پیشنهاد دادیم برای فروش بلیت‌های چند هفته آینده نیز آمادگی داریم. با این متمم که بلیت‌های آینده با ۵ درصد تخفیف فروخته شود تا اشتیاق هواداران برای این کار بیشتر شود.»

منتفی شدن گیت‌های طبقه دوم!

مدیران استادیوم آزادی تا چند هفته از شروع لیگ از ورود تماشاگران به طبقه دوم آزادی جلوگیری می‌کردند. آنها دلیل این کار را عدم نصب گیت‌های ورودی این محل عنوان می‌کردند. همین موضوع، هم باعث سردرگمی هواداران شده بود و هم سرخابی‌ها از ظرفیت کامل هواداران خود محروم بودند. حالا اما مدیر پروژه گیت‌های مکانیزه و بلیت‌فروشی الکترونیک خبر داده که نصب گیت‌ها در این محل منتفی شده است: «کار نصب گیت‌های ورودی به طبقه دوم استادیوم متوقف شده و اصلا انجام نخواهد شد. به‌نظر می‌رسد دلیل این کارعدم توجیه اقتصادی بوده است! چون برای تونل‌های ورودی گیت نصب شده و تماشاگران آنجا تفکیک می‌شوند، تصمیم گرفته شده از نصب آنها برای طبقه دوم صرف‌نظر شود.» انتظار خیر در ادامه تاکید کرد الان همه بلیت‌ها برحسب شماره صندلی‌ها فروخته می‌شود: «ما بلیت‌ها را در هر بخش با شماره صندلی‌ها می‌فروشیم. ماموران AFC هم که برای نظارت آمده بودند این کار را تایید کردند و راضی بودند. الان خود هواداران باید تعامل بیشتری کنند و هر کسی روی صندلی خودش بنشیند.»

سهم شرکت از بلیت‌فروشی

پیش از اینکه شرکت توسعه و تجهیز اقدام به فروش بلیت برای سرخابی‌ها کند یک شرکت واسطه وجود داشت که به لحاظ قراردادش، سهم ۳۵ درصدی از بلیت‌فروشی کسب می‌کرد! این رقم بارها مورد انتقاد خیلی‌ها و حتی دو باشگاه قرار گرفت تا اینکه این قرارداد لغو شد. حالا سوال این است که شرکت توسعه چه میزان از فروش بلیت سود می‌کند؟ انتظار خیر در این خصوص نیز گفت: «بلیت‌فروشی فعلا هیچ سودی برای شرکت نداشته و سهم هر باشگاه چند روز پس از بازی به حساب آنها واریز شده است. مدیران شرکت درخواست ۱۰ تا ۱۵ درصد سود از این محل را ارائه داده‌اند، اما هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.»