پول کم، اشتباه زیاد!

این فشار از سوی مدیران باشگاه‌ها، مربیان، بازیکنان و هواداران به قدری زیاد شد که مدتی پیش فدراسیون تصمیم گرفت به سمت استفاده از کمک داور ویدئویی برود، اما در این راه به توفیقی دست نیافت. کمیته داوران فدراسیون فوتبال اما در این میان به برگزاری مقطعی کلاس‌های توجیهی و دانش‌افزایی برای داوران اقدام کرده، اما به نظر می‌رسد این کارهم نتوانسته به ارتقای آنها کمک کند، چرا که در فصل جدید مسابقات لیگ برتر نیز برخی اشتباهات محرز داوری باعث شده عوامل مختلف باشگاه‌ها پیکان انتقادها را به سمت داوران نشانه بگیرند. آخرین نمونه از این دست نیز چند روز پیش در بازی سپاهان با استقلال تهران به وقوع پیوست و داور این بازی هند واضح بازیکن سپاهان در محوطه جریمه خود را ندید(!) تا استقلال یک پنالتی مسلم را از دست بدهد. هرچند درهمین بازی برخی اشتباهات داوری به سود استقلال نیز رقم خورد. این موضوع دست کم در این فصل چند بار دیگر نیز رخ داده است.

مثلا دربازی هفته پنجم و در بازی پرسپولیس با همین تیم سپاهان نیز داور یک خطای واضح روی مهدی ترابی بازیکن پرسپولیس را که به گواه کارشناسان پنالتی بوده را به سود پرسپولیس اعلام نکرد. دربازی سپاهان با فولاد خوزستان داستان تکرار شد اما داور آن بازی در تصمیمی عجیب پنالتی به سود فولاد را اعلام نکرد! حالا همین اشتباهات دوباره فضای فوتبال ایران را متشنج کرده و هواداران سرخابی در فضای مجازی انتقادات زیادی را علیه فدراسیون فوتبال مطرح می‌کنند. درمقابل مدیران فوتبال ایران و به خصوص مسوولان بخش داوری اغلب افزایش حقوق داوران و پرداخت مطالبات انباشته شده آنها را خواستار شده‌اند. جالب اینکه حالا رئیس پیشین دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درجواب اشتباهات سریالی داوران معتقد است به‌اندازه کافی به آنها توجه نمی‌شود و برخی ازعوامل هم باعث شده آنها در زمین بازی تمرکز کافی نداشته باشند و همین‌ها باعث ضعف داوری‌ها در فوتبال ایران شده است.

حسین عسگری در این خصوص گفته: «اگر به چیزی توجه لازم نشود در ادامه دچار معضل می‌شود. یک داور زمان زیادی می‌برد تا ساخته شود و باید برای او کلی هزینه کرد. اول فصل گفتند و بخشنامه پشت بخشنامه صادر کردند که هر کسی به داوری اعتراض کند محروم و جریمه می‌شود، اما چنین چیزی می‌بینید؟ منکر اشتباه داوران نیستیم، ولی قانون هم این اجازه را نمی‌دهد که مدام این اعتراض‌ها صورت بگیرد. اگر بحث مالی دلیل اصلی نباشد، اما یکی از مسائل مهم است. در این وضعیت اقتصادی که همه درگیر هستند یک داور چرا باید از کار و زندگی‌اش بزند و برای یک بازی فقط ۸۰۰ هزارتومان بگیرد و قضاوت کند؟ یک داور به‌طور معمول ۱۵ بازی در لیگ سوت می‌زند که می‌شود ۱۲ میلیون درسال و از این مبلغ ۱۰ درصد مالیات هم کم می‌شود.»