سیاهه سیاه!

  کالدرون؛ آزمون بزرگ

حقیقت آن است که گابریل کالدرون را هیات‌مدیره در دوران مدیرعاملی ایرج عرب به پرسپولیس آورد. حالا هم هیات‌مدیره با محمدحسن انصاری‌فرد دچار اختلاف است و به همین دلیل ظاهرا مربی آرژانتینی دارد قربانی می‌شود. کالدرون با وجود نتایج خوبی که گرفته، هرگز به اندازه کافی مورد حمایت انصاری‌فرد نبوده و اساسا عرب هم به همین دلیل از عضویت در هیات‌مدیره سرخپوشان استعفا کرد. اینکه چرا یک مربی موفق نباید از سوی بالاترین عضو اجرایی تیم پشتیبانی شود یک سوال مهم است؛ مخصوصا که کالدرون در این مدت، مردی آرام و سازشکار نشان داده و شروط چندان پیچیده‌ای هم برای کار ندارد. به‌عنوان مثال ملتهب‌ترین شرط کالدرون شاید تغییر سرپرست تیم باشد که حق اوست؛ چنانکه مثلا فرهاد مجیدی بعد از حضور روی نیمکت استقلال خواهان قطع همکاری با ستار همدانی شد و سرپرست آبی‌ها هم فورا استعفایش را نوشت. در هر صورت اگر باشگاه پرسپولیس موفق به حفظ کالدرون نشود، کارنامه انصاری‌فرد به‌طور اساسی زیر سوال خواهد رفت. هرچند عملکرد او در این مدت اشکالات جدی دیگری هم داشته است.

  نمره منفی در مسائل مالی

محمدحسن انصاری‌فرد با وعده درآمدزایی به پرسپولیس آمد، اما در این حوزه هم کار چندان مهمی صورت نداده است. اوج اتفاقی که در دوران او رخ داده، عقد قرارداد با یک سامانه پیامکی بوده که هواداران با عضویت در آن بتوانند به تیم کمک کنند، اما در این مورد هم دو مساله اساسی وجود دارد؛ نخست اینکه حتی این ایده نیز جدید نیست و از دوران مدیریت علی‌اکبر طاهری به یادگار مانده و دوم آنکه در مورد این قرارداد خاص ظاهرا خود اسپانسر سراغ باشگاه آمده و تقلایی از سوی سرخ‌ها در کار نبوده است! جدای از این، انصاری‌فرد نه‌تنها هنوز قسط دوم و حق قانونی گابریل کالدرون را به او نپرداخته، بلکه به بازیکنان تیم هم بدهی‌های مفصل دارد که برخی از آنها به فصل گذشته برمی‌گردد. مدیرعامل قرمزها همچنین در حل و فصل پرونده شکایت برانکو ایوانکوویچ هم ناموفق بوده و با وجود چند دور مذاکره که بعضا با اعزام نماینده به اروپا انجام شده، هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است. گفته می‎‌شود حکم شکایت برانکو تا پایان سال صادر خواهد شد و این می‌تواند یک دردسر جدی برای پرسپولیسی‌ها باشد. بسیاری عقیده دارند بخش زیادی از اهمال‌کاری‌های مربوط به پرونده تاریخی رافائل ادرو که به کسر ۶ امتیاز از پرسپولیس در لیگ هفتم انجامید، فصل قبلش و در دوران مدیریت همین آقای انصاری‌فرد اتفاق افتاده بود و حالا ممکن است همان داستان تکرار شود. همچنین فراموش نکنید عدم پرداخت مطالبات بشار رسن و رادوشوویچ به مرحله خطرناکی رسیده و مخصوصا بشار ممکن است قراردادش با قرمزها را فسخ کند.

  شکست نقل‌وانتقالاتی

در حالی که تنها چهار روز به بسته شدن پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات باقی مانده و پرسپولیس هم آشکارا نیاز به جذب بازیکن جدید دارد، دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب خبری از یارگیری در اردوگاه سرخ‌ها نبوده است. با توجه به مشکلات مالی باشگاه، کالدرون قید جذب بازیکن خارجی را زد، اما از بین نفرات داخلی مدنظر او که شامل یک لیست سه‌نفره می‌شد هم هنوز کسی جذب نشده. این در حالی است که با نظر کالدرون، امید عالیشاه در لیست مازاد پرسپولیس قرار گرفته و باشگاه با برگ برنده معاوضه این بازیکن مهم می‌تواند وارد بازار شود؛ ترفندی که انصاری‌فرد از آن غافل است. همچنین عدم برگزاری اردوی زمستانی پرسپولیس را هم می‌توان به سیاهه این ناکامی‌ها اضافه کرد. ابتدا گفته شد دستور سازمان بازرسی باعث لغو تمامی اردوهای برون‌مرزی و از جمله اردوی قطر پرسپولیس شده، اما دیروز تراکتورسازان برای برگزاری اردو راهی ترکیه شدند!