خیز به سمت خرداد سرنوشت‌ساز

تیم حریف انگیزه و اشتیاق بیشتری برای پیروزی داشت و به این مهم دست یافت.» در شبی که ادین ژکو، بهترین ستاره بوسنی غایب بود، برخی دیگر از نفرات اصلی این تیم استراحت کردند و میرالم پیانیچ، هافبک بارسلونا هم فقط یک نیمه در زمین حضور داشت، تیم‌ملی ایران نمایش بهتری برابر بوسنی ارائه داد و نهایتا با دو گل کاوه رضایی و مهدی قائدی در دقایق آغازین و پایانی نیمه دوم به برتری دست یافت. چنان که سرمربی بوسنی گفت، آنچه در این بازی به چشم می‌آمد، انگیزه و شوق بازیکنان ایران در مقابل نمایش غیرمسوولانه و سرد بوسنیایی‌ها بود. آنها راحت توپ لو می‌دادند، اما نفرات ایران برای تک‌تک توپ‌ها می‌جنگیدند و حتی ریسک مصدومیت سنگین را می‌پذیرفتند. بخشی از این اشتیاق به‌خاطر تغییر کادرفنی است و اینکه نفرات آزمایش شده قصد دارند خودشان را به سرمربی جدید ثابت کنند. اگر این اراده در وجود بازیکنان حفظ شود، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

* تغییر تاکتیک؛ تیم‌ملی کشورمان در بازی دوستانه قبلی با ازبکستان با چهار دفاع بازی کرد، اما در این مسابقه با سه دفاع و سیستم پایه ۳-۴-۳ به میدان رفت. به نظر می‌رسد اسکوچیچ درحال آزمایش تاکتیک‌های مختلف در تیم‌ملی است. پنج‌شنبه‌شب امیر عابدزاده درون دروازه قرار گرفت، مرتضی پورعلی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در خط دفاعی به میدان رفتند، میلاد محمدی و صادق محرمی دو مدافع- هافبک چپ و راست بودند، احمد نوراللهی و احسان حاج‌صفی در میانه میدان به بازی گرفته شدند، خط حمله هم به وحید امیری و علی قلی‌زاده در کناره‌ها و البته کاوه رضایی در جلوترین نقطه زمین سپرده شده بود.

* ترافیک در خط حمله؛ در این بازی خبری از سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش، سه عنصر تهاجمی اصلی تیم‌ملی طی سال‌های گذشته نبود، اما در عوض کاوه رضایی گل خوبی زد، علی قلی‌زاده مثل بازی قبلی نمایش ایده‌آلی داشت و وحید امیری هم تاثیرش را گذاشت. مهدی قائدی هم ظرف چند دقیقه حضور در میدان یک گل کلاسیک زد تا ارزش‌هایش را نشان بدهد. تازه باید به همه اینها کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی و... را هم اضافه کنیم تا روشن شود چه خط آتش پرملاتی داریم. انتخاب بهترین‌ها در این پست، بی‌گمان سرگیجه شیرین اسکوچیچ در ماه‌های آینده خواهد بود. آنچه مسلم است هرکدام بیرون بنشینند، واقعا حیف خواهد بود.

* خرداد سرنوشت‌ساز؛ نهایتا اینکه بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، فیفا برنامه کلی از سرگیری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در آسیا را اعلام کرده است. بر این اساس اسفند امسال و فروردین آینده بازی برگشت با هنگ‌کنگ و کامبوج برگزار خواهد شد و خرداد نفسگیر بعد از آن، دو مسابقه سرنوشت‌ساز برابر بحرین و عراق را پیش رو خواهیم داشت؛ مصاف‌هایی که در آنها باید شکست دور رفت را جبران کنیم، وگرنه رویای حضور در جام‌جهانی قطر خیلی زود به باد خواهد رفت. فعلا که حال تیم‌ملی با این دو پیروزی کمی بهتر شده است.