دنیای وارونه!

* پرواز فکری، فرود استقلال؛ استقلال در پنجمین مسابقه‌اش تن به یک تساوی تلخ خانگی برابر نفت‌آبادان داد. در روزی که محمود فکری کنار زمین جست و خیز زیادی داشت، تیمش داخل میدان کم‌تحرک و سردرگم نشان داد. این درحالی است که همه‌جای دنیا مربیان آرام هستند و تیم‌شان حرکت می‌کند. استقلال مخصوصا در نیمه اول بازی بسیار ضعیفی ارائه داد. اتفاق «وارونه» این بازی، هجوم همه‌جانبه استقلالی‌ها به داور در پایان مسابقه بود، درحالی‌که کارشناسان متفق‌القول بودند اشتباه بزرگ قاضی میدان، آفساید گرفتن گل سالم طالب ریکانی از نفت‌آبادان بوده است! واقعیت تلخ آن است که استقلال خوب بازی نمی‌کند و این قبیل توجیهات هم برای هواداران قابل‌قبول نیست. اینکه از پنج بازی نسبتا آسان (منهای مصاف با فولاد) که چهار‌تای آن هم در تهران بوده، فقط ۸ امتیاز بگیری و نقدها را هم نشنوی، خیلی اتفاق جالبی نیست. 

* تراکتور میزبان بود یا مهمان؟ در تبریز در یک بازی سرد و کسل‌کننده، دو تیم تراکتور و فولاد تن به تساوی بدون گل دادند. به این ترتیب فولاد روی پله هشتم قرار گرفت و تراکتور به رده نازل دوازدهم سقوط کرد. به‌طور کلی هواداران تراکتور سخت با انتخاب علیرضا منصوریان به‌عنوان سرمربی این تیم کنار آمدند و او برای تثبیت جایگاه خودش نیاز دارد نمایش‌های بهتری ارائه بدهد. توجه داشته باشید که در مورد «نمایش» حرف می‌زنیم، نه «نتیجه»؛ کما اینکه هفته گذشته تراکتور مس‌رفسنجان را در زمین حریف برد، اما خیلی از هوادارانش از سبک بازی این تیم راضی نبودند. اتفاق «وارونه» این دیدار اما مصاحبه بعد از بازی علیرضا منصوریان بود؛ جایی‌که سرمربی تراکتور گفت: «توانستیم به‌خوبی فولاد را ببندیم و کنترل کنیم.» انگار نه انگار که تراکتور میزبان بود و به‌جای متوقف کردن حریف، باید کسب پیروزی را دنبال می‌کرد!

* اوت‌انداز آکروبات؛ و این آقای نادر محمدی که دفاع راست پیکان است و از دقیقه یک تا نود توپ از هر نقطه‌ای در سمت راست بیرون می‌رود، آن را با معلق زدن پرتاب می‌کند. برابر گل‌گهر این کار او علیرضا حقیقی، دروازه‌بان حریف را گمراه کرد و منجر به ثبت یک گل به‌خودی شد، اما تکرار چندین‌باره چنین حرکتی، شاید بیش از هر چیز دیگری بی‌برنامگی مربیان برای بازی با پا را نشان می‌دهد. زمانی بازیکنان بایرن‌مونیخ در جریان مسابقه دوستانه با پرسپولیس از اوت‌های بلند علی علیزاده حیرت کرده بودند، اما امروز پیشرفت کرده و همراه با اوت، پشتک هم می‌زنیم! تصویری از بازی گل‌گهر و پیکان به‌جا مانده که مهدی تارتار را درحال پشتک‌زدن شاگرد اوت‌اندازش نشان می‌دهد؛ نمایی گویا و کامل از یک فوتبال «وارونه»، درحال عقبگرد!