فوران ناگهانی امید

با این حال اسکوچیچ کارش را با تیم ملی آغاز کرد، چهار بازی حساس در بحرین را با پیروزی پشت سر گذاشت و با صعود به مرحله بعد امیدواری‌‌‌ها برای موفقیت این تیم را زیاد کرد. زمانی که او به کرونا مبتلا شد و دیدار برابر سوریه را از خانه تماشا کرد، تیم ملی با نمایشی ضعیف و پرحرف و حدیث توانست در ورزشگاه آزادی حریف خود را با یک گل شکست دهد و آماده دیدار با عراق شود. برای این بازی فرصت زیادی نبود و تیم ملی راهی قطر شد تا خود را برای بازی عراق آماده کند. اسکوچیچ هم که دوران قرنطینه را تمام کرده بود، با فاصله کوتاهی به بازیکنان ملحق شد اما این بار هم فرصت زیادی نداشت تا بتواند تفکرات تاکتیکی‌‌‌اش را در زمین اجرا و ملکه ذهن بازیکنان کند، با این حال باز هم موفق شد. حالا سرمربی تیم ملی ایران در نهمین تجربه مربیگری خود به رکورد صددرصد پیروزی رسیده تا در کنار مرحوم محمد رنجبر که او هم ۹ بازی متوالی با تیم ملی ایران به پیروزی رسید قرار بگیرد. بردهایی که یکی پس از دیگری با تفکرات مربی کروات برای ایران رقم خوردند تا ملی‌‌‌پوشان ایران امیدوارتر از همیشه برای رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر گام بردارد. کار ایران آنقدر در این بازی مهم بود که علی نوری، خبرنگار سرشناس عراقی بعد از این باخت در صفحه‌اش نوشت: «شکست ذلت‌بار و تلخی را مقابل ایران متحمل شدیم که در ۴۹ سال گذشته چنین شکستی را مقابل این رقیب قدرتمند نداشتیم. تیم ملی کشورم را تا الان این طور ضعیف ندیده بودم. در این بازی، بازیکنان تنها نام و تاریخ عراق را یدک می‌کشیدند.»

p22- (6)

 اسکوچیچ: لیاقت پیروزی را داشتیم

درباره این برد چه می‌توان گفت. خیلی راضی هستم. سر و شکل یک تیم را داشتیم. در چنین بازی‌‌‌هایی هیجان و احساسات بسیار بالاست. تیم برتر زمین بودیم و لیاقت این برد را داشتیم. اینکه زود گل زدیم خیلی خوب بود؛ چرا که این فرصت را داد که بازی را مدیریت کنیم. در نیمه اول مطابق انتظار بازی کردیم اما در نیمه دوم در ضدحملات به عراق ضربه زدیم. عراق سعی کرد از توپ‌‌‌های دوم و بلند استفاده کند که می‌‌‌دانستیم چطور این توپ‌ها را مدیریت کنیم. ما مدت کوتاهی برای برگزاری تمرینات داشتیم و قطعا زمان می‌‌‌برد که به شرایط مسابقه برسیم. در عین حال دو بازیکن ما هم در بازی قبل نبودند که دیدیم امروز چقدر کار تیمی ما را بالاتر بردند. قطعا کیفیت لازم برای صعود را داریم این دو بازی ما را ۶ امتیازی کرد اما چیزی تمام شده نیست، قدم به قدم پیش می‌‌‌رویم و بازی‌‌‌ها را یکی پس از دیگری انجام می‌‌‌دهیم. من در نشست خبری قبل از بازی هم گفتم در بازی قبلی با سوریه مشکلات زیادی داشتیم. ما تنها دو روز بازیکنان لژیونر را در اختیار داشتیم. بازیکنان داخلی هم در شرایط بازی نبودند. همچنین دو بازیکن هم نبودند که امروز حضور داشتند و دیدید که کیفیت تیمی ما را افزایش داد.

p22- (7)

 ادووکات: اعتراف می‌‌‌کنم ایران بهتر بود

ما انتظارات بالایی برای این بازی داشتیم، اما باید اعتراف کنم که ایران بسیار بهتر بود و ما به تیم بهتر باختیم. آنها شایسته این پیروزی بودند. ما تنها دو اردوی یک‌هفته‌‌‌ای و بازی‌‌‌هایی مقابل تیم‌‌‌های آماتور داشتیم. من الان متوجه هستم که چرا تیم پیش از این با پنج بازیکن در دفاع کار می‌‌‌کرد و نه چهار مدافع. من متوجه هستم که چرا مردم عراق ناراحت هستند، اما هنوز هشت بازی دیگر پیش‌‌‌رو داریم. در این سطح ما اشتباهات زیادی داشتیم. روی گل‌‌‌های اول و دوم واقعا اشتباهات ابتدایی داشتیم. گل سوم روی حرکت عالی تیم مقابل بود. در مقابل کره‌‌‌جنوبی ما بسیار خوب دفاع کردیم، اما در این بازی از هم پاشیده‌‌‌ شدیم. به عنوان سرمربی یک تیم ‌‌‌ملی وظیفه من نیست که آنها را از نظر بدنی آماده ‌‌‌کنم و این مساله باید در باشگاه‌‌‌ها اتفاق بیفتد. ما هماهنگی بازی با کره‌‌‌جنوبی را نداشتیم. در بازی‌‌‌هایی که در اردو مقابل تیم‌‌‌های آماتور انجام دادیم، با چهار دفاع بازی کردیم و در مقابل کره‌جنوبی این مساله موثر واقع شد، اما مقابل ایران نه. بازیکنان ما باید سطح بازی خود را ارتقا دهند. باید به دنبال بازیکنان خوب عراقی در خارج از عراق باشیم که در کوران مسابقات قرار دارند. باید آنها را پیدا کنیم تا تیم ملی عراق را تقویت کنیم.

 نگرانی پرتغالی‌ها از وضعیت طارمی

مهدی طارمی در پیروزی ایران نقش ویژه‌ای با تاثیرگذاری روی دو گل داشت و توانست کلاس بالا و سطح اروپایی بازی خود را در مرحله مقدماتی جام‌جهانی به نمایش بگذارد. او موقعیت تیم ملی ایران مقابل عراق را در دقیقه ۲ به‌وجود آورد و در ادامه مسابقه هم بارها خط دفاعی عراق را آزار داد و اگر کمی دقت می‌کرد یا خوش‌شانس بود، می‌توانست در نیمه اول هم دوباره گل‌سازی یا گلزنی داشته باشد. آسیب‌دیدگی مهدی طارمی در دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و در آستانه بازی پورتو با اسپورتینگ در لیگ پرتغال، نگرانی رسانه‌های این کشور را در پی داشت. روزنامه رکورد در این مورد انتقاد غیرمستقیمی هم از فیفا و تقویم بازی‌های ملی انجام داده و نوشته است: چند روز تا کلاسیکو آیا طارمی به ویروس فیفا مبتلا شده است؟رکورد در ادامه گزارش خود آورده است: «تردید درباره مصدومیت طارمی زمانی برطرف می‌شود که این مهاجم به پورتو بازگردد؛ اما به جرات می‌توان گفت که بازی ایران مقابل عراق با مشکلاتی در مچ پای او به پایان رسید. چهره خندان طارمی در عکسی که بعد از بازی به اشتراک گذاشته نشان می‌دهد که او مشکل جدی نخواهد داشت اگرچه به احتمال زیاد هنگام بازگشت به پرتغال دوباره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

p22- (10)

 تمجید رسانه هلندی از جهانبخش

یک رسانه هلندی به تمجید از علیرضا جهانبخش پرداخت و از باخت عراق مقابل تیم ملی کشورمان صحبت کرد. سایت destentor نوشت همان‌طور که دیوی کلسن در بازی هلند با ترکیه خیلی زود دروازه را باز کرد، علیرضا جهانبخش نیز به همسایه خود یعنی عراق گل زد تا پیش از آن که ادوکات وارد جریان بازی شود، یک بر صفر عقب بیفتد. بعد از این گل ادوکات سرش را تکان داد و نشان داد پروژه رسیدن تیم عراق به جام‌جهانی سخت و سنگین است. این رسانه هلندی در ادامه از سختی رسیدن تیم ملی عراق به جام‌جهانی نوشت. این تیم پس از 1986 تاکنون راهی این مسابقات نشده و حالا می‌خواهد با ادوکات، سرمربی 73 ساله هلندی به این افتخار دست یابد. سایت destentor نوشت ادوکات که ۷۴ سالگی خود را در پایان همین ماه جشن می‌گیرد بارها حقوق بازنشستگی خود را کاهش داده اما بارها و بارها پس از تماس تلفنی مناسب از تیم‌‌‌های اسپارتا اوترخت و فاینورد، دوران مربیگری خود را افزایش داده است اما این حقیقت که آیا چشم‌انداز او با عراق موفقیت خواهد بود، جای سوال دارد.  در ادامه این رسانه از نکته جالبی پرده برداشت و نوشت که بازی بعدی جهانبخش به 19 سپتامبر یعنی 28 شهریور موکول خواهد شد زیرا بازی فاینورد مقابل هراکلس لغو شده است.