تیم ملی آب می‌رود!

در حالی که لژیونرها و بازیکنان پرسپولیس در اردوی تیم ملی حضور ندارند

مدیرعامل سپاهان هم تهدید کرده به خاطر مساوی نبودن شرایط باشگاه‌های مختلف، بازیکنان تیمش را در اختیار تیم ملی قرار نمی‌دهد اکبر خان‌محمدی- هنوز ملی‌پوشان پرسپولیس در تمرینات تیم ملی شرکت نکرده‌اند. آنها قرار بود تا شنبه در کمپ تیم ملی، خودشان را به امیر قلعه‌نویی معرفی کنند.

اما غیبت پرسپولیسی‌ها باعث اعتراض مدیرعامل یکی از تیم‌های لیگ برتری شده که ۳بازیکن در اردوی تیم ملی دارد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان روز گذشته صبرش لبریز شد. او از اینکه ملی‌پوشان پرسپولیس و لژیونرها هنوز در تمرینات تیم ملی حاضر نشده‌اند ناراحت است. ساکت از همین حالا موضع گرفته است و تهدید کرده که اگر بقیه تیم‌ها بازیکنانشان را به تیم ملی ندهند، از شرکت ملی‌پوشان تیمش در تمرینات تیم ملی جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل سپاهان می‌گوید: «در حال حاضر خیلی از ملی‌پوشان در تمرینات تیم ملی نیستند. آنها در تیم‌های باشگاهی‌شان تمرین می‌کنند که این مساله درست نیست. باید شرایط تیم ملی برای همه ‌باشگاه‌ها یکسان باشد. اگر بقیه ملی‌پوشان در تمرینات تیم ملی شرکت نکنند، ملی‌پوشان سپاهان را به اصفهان برمی‌گردانیم.» البته ساکت تا پایان هفته به بازیکنانش وقت داده. احتمال اینکه تا آخر هفته ملی‌پوشان سپاهان به اصفهان برگردند کم نیست.

نوری، عقیلی و نویدکیا بازیکنان این تیم اصفهانی هستند که مسوولان باشگاه سپاهان معتقدند هیچ اطلاعی از وضعیت آنها ندارند. فقط مصدومیت نویدکیا به گوش‌شان رسیده. اینها همه در حالی است که منصور ابراهیم‌زاده مربی سپاهان یکی از دستیاران قلعه‌نویی است و تمام اخبار تیم ملی و بازیکنان سپاهان را در اختیار مسوولان باشگاه قرار می‌دهد. البته ابراهیم‌زاده اطلاعی از حرف‌های ساکت ندارد و می‌گوید: «چند ساعت پیش با ساکت حرف زدم. ایشان چیزی درباره بازگشت ملی‌پوشان سپاهان به اصفهان نگفت. فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد. اما اگر ساکت بازیکنانش را بخواهد دخالت نمی‌کنم.»

مربیان تیم ملی نمی‌خواهند ملی‌پوشان سپاهان را از دست بدهند. آنها به همه بازیکنان احتیاج دارند تا تیم‌ملی بدون مشکل کارش را ادامه بدهد. ابراهیمی معتقد است بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شده‌اند نباید برگردند: «همه بازیکنان را لازم داریم، بازیکنانی که به تیم‌ملی دعوت شده‌‌‌اند باید در تمرینات شرکت کنند. ما اجازه نمی‌‌دهیم که برگردند. این مسایل را باساکت در میان می‌گذاریم تا دیگر مشکلی نداشته باشیم.»

اگر ساکت بخواهد بازیکنانش را برگرداند، کارش قانونی است.

طبق قانون فیفا بازیکنان تیم می‌توانند تا ۷۲‌ساعت قبل از بازی در اختیار باشگاه‌شان باشند. ایران ۱۴ روز دیگر با سوریه بازی دارد. این زمان طبق قانون فیفا زیاد است. حتی آری‌هان در اتریش به این مساله اشاره کرده بود: «ما ۷۲ساعت قبل از بازی با سوریه ملی‌پوشانمان را به تیم‌ملی می‌رسانیم». در چند سال گذشته هم لژیونرهای ایرانی که در کشورهای مختلف بازی می‌کنند سه روز قبل از هر مسابقه رسمی در تمرینات تیم‌ملی حاضر می‌شدند. آنها طبق قانون فیفا کار می‌کنند و کاری به برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال ایران ندارند. با این حساب سپاهان و تیم‌های دیگر لیگ برتر از لحاظ قانونی می‌توانند بازیکنان‌شان را در اختیار داشته باشند. اگر همه تیم‌ها بازیکنان‌شان را برگردانند، احتمال دارد که اردوی تیم‌ملی در روزهای آینده منحل شود. چون قلعه‌نویی می‌خواهد طبق قانون کارهایش را انجام دهد. سرمربی تیم‌ملی در این باره می‌گوید: «انضباط سرلوحه کار ما است. اگر قانون حق را به باشگاه‌ها بدهد، حرفی نمی‌زنم و ۷۲ساعت قبل از هر بازی رسمی بازیکنان را به تیم‌ملی دعوت می‌کنم. اما اگر این مساله قانونی نباشد براساس انضباط، کار خود را دنبال می‌کنیم و هر بازیکنی به تیم‌ملی نیاید خط می‌خورد. به هر حال می‌توان در ایران بازیکنان را با ۵درصد تفاوت فنی انتخاب کرد».