کاش همان طارمی درون زمین بودی!

او گفته بود ایرانی‌ها قدرت بدنی و تکنیک بالایی دارند، اما در مباحث تاکتیکی کمی ضعیف به نظر می‌رسند. بعید است که هیچ‌کدام از اهالی فن در کشورمان با این دیدگاه مخالف باشند. فوتبال ایران در بحث زیرساختی ضعف‌هایی مثل کمبود آکادمی، مربی و زمین صاف و هموار دارد و این مسائل باعث می‌شود خیلی از بازیکنان کشورمان فوتبال را به صورت علمی و اصولی نیاموزند. اسکوچیچ حرف بد و بیراهی نزده بود، اما مهدی طارمی ترجیح داد جواب سختی به این مربی بدهد. او در صفحه توییترش نوشت بازیکنان ایرانی معضل تاکتیک‌پذیری ندارند و مشکلات جای دیگری است. بعد از این اظهارنظر، سر و صدای زیادی به پا شده و خیلی‌ها در این مورد دست به قضاوت زدند. نهایتا هم کار رسید به جایی که اسکوچیچ ترجیح داد برای دو بازی حساس پیش رو مقابل لبنان و سوریه این بازیکن را دعوت نکند. گویا در این مدت کادرفنی تیم ملی حتی تلاش‌هایی برای ارتباط با طارمی و حل سوءتفاهمات داشته، اما مهاجم پورتو روی خوش نشان نداده است.

اتفاقی که رخ داده موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ برخی تصمیم اسکوچیچ را تایید می‌کنند و گروهی دیگر به انتقاد از او می‌‎پردازند. به هر حال تضارب آرا طبیعی است و هر کسی حق دارد نظر خودش را بگوید. با این حال کل این ماجرا می‌توانست وجود نداشته باشد، اگر مهدی طارمی کمی حرفه‌ای‌تر رفتار می‌کرد. کاش او بیرون میدان هم به اندازه داخل زمین فرصت‌طلب و موقعیت‌شناس بود. مهدی بدون تردید بهترین بازیکن حال حاضر ایران است و اساسا در مسیر تاریخ‌سازی گام برمی‌دارد. با این حال او هنوز با بلوغ شخصیتی و حرفه‌ای مورد انتظار فاصله دارد. این مهم نیست که اسکوچیچ کیست، به حق روی نیمکت تیم ملی نشسته یا ناحق این اتفاق رخ داده، خوب نتیجه گرفته یا بد... مهم این است که مرد کروات امروز سمت سرمربی‌گری تیم ملی را در اختیار دارد و بازیکنان باید به جایگاه حقوقی او احترام بگذارند. انتقادی هم اگر وجود داشته باشد، می‌شود در خلوت آن را مطرح کرد. مگر می‌شود بازیکن به‌طور رسمی و آشکار وجهه سرمربی‌اش را زیر سوال ببرد و این رفتارش بی‌جواب بماند؟ اگر اسکوچیچ هیچ واکنشی به این داستان نشان نمی‌داد، امروز چه قضاوتی در مورد او انجام می‌شد؟ بقیه بازیکنان چه رفتاری را با این مربی در پیش می‌گرفتند؟ آیا دیگر حفظ انضباط تیمی مقدور بود؟

خط خوردن طارمی از تیم ملی واکنش‌های فراوانی را به دنبال آورده است. کروات‌ها که اخبار مربوط به اسکوچیچ را پیگیری می‌کنند، یک جور به موضوع عکس‌العمل نشان داده‌اند و پرتغالی‌ها که طارمی را در کشورشان دارند یک جور دیگر. با این همه از همه خوشحال‌تر رسانه‌های عربی بودند. به هر حال این اتفاق برای لبنان و سوریه دلگرم‌کننده است. تیم ملی باید بدون بهترین بازیکنش به مصاف این دو رقیب برود و مخصوصا لبنان که به‌شدت به حضور در پلی‌آف چشم دوخته، امیدوار است بتواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. آنچه در حال حاضر برای هواداران فوتبال در ایران باقی مانده، این حس تاسف است که چرا به خاطر رفتارهای آماتور نباید بتوانیم از حداکثر سرمایه خود استفاده کنیم. کاش لااقل تصمیم انضباطی اخیر روی نتایج دو بازی حساس پیش‌رو تاثیر نگذارد و روند صعود ایران به جام‌جهانی را مختل نکند.