خصوصی‌سازی پرسپولیس در بهمن

بحث احتمال حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، یک بار دیگر داستان مالکیت دولتی آنها را داغ کرده است. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از سرخابی‌ها گرفته، مالکیت مشترک این دو تیم است. هم پرسپولیس و هم استقلال به شکل دولتی اداره می‌شوند و حتی اعضای مجمع آنها هم کاملا مشترک است. AFC  فرصت بسیار کوتاهی برای رسیدگی به این مشکلات در اختیار سرخابی‌ها گذاشته و مسوولان امیدوارند با تغییر فوری اعضای مجمع این دو باشگاه طی چند روز آینده، آنها را از خطر حذف برهانند. اینکه آیا این تلاش‌ها به جایی خواهد رسید یا نه یک بحث دیگر است، اما فضای موجود ضرورت خصوصی‌سازی فوری دو تیم را بیش از پیش آشکار کرده است. در همین راستا شبکه خبر تلویزیون شنبه‌شب میزگردی تشکیل داد که در آن حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به همراه احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت‌بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. در این میزگرد مباحثی مطرح شد که برخی از نکات مهم آن را مرور می‌کنیم.

   تا بهمن‌ماه صبر کنید

شاید هیچ وعده‌ای در تاریخ ورزش ایران به اندازه واگذاری پرسپولیس و استقلال قدمت نداشته باشد. اتفاقا در همین برنامه تلویزیونی گزارشی از ۲۰ سال وعده مدیران ورزش و اقتصاد برای تحقق این مهم روی آنتن رفت.  با این حال رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی  اعلام کرد تا پایان بهمن اقدامات جدی در این زمینه صورت خواهد گرفت. حسین قربان‌زاده  البته در مورد مدل‌های مختلف واگذاری هم بحث کرد و نتیجه گرفت که بهترین گزینه ممکن در حال حاضر، پذیره‌نویسی و واگذاری ۲۰ درصد از سهام دو باشگاه به هواداران است. قربان‌زاده همچنین گفت بهتر است این پول مستقیما در اختیار دو باشگاه قرار بگیرد تا هم مشکلات‌شان حل شود و هم مردم نتیجه خرید سهام را به‌طور عینی ببینند.

   ارزش سرخابی‌ها چقدر است؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد در آخرین ارزش‌گذاری صورت‌گرفته از دارایی‌های دو باشگاه، روی پرسپولیس قیمت ۱۸۰۰ میلیاردی و روی استقلال قیمت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی گذاشته شده است. او این اعداد را که تازه بخش زیادی از آن مربوط به «برند» دو باشگاه است، بسیار ناچیز دانست و تحلیل کرد که در صورت عرضه سهام این دو باشگاه در بورس، مردم از آن استقبال خواهند کرد.

   وقتی مجری هول شد

شاید اما یکی از فرازهای مهم میزگرد شنبه‌شب جایی بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی به درستی به بحث حق پخش تلویزیونی ورود کرد و پرداخت آن را در حکم نیاز ضروری و حیاتی سرخابی‌ها برای بقا پس از واگذاری دانست. قربان‌زاده از باشگاه‌های مطرح دنیا مثال زد و گفت همه جای جهان درآمد اول و اصلی تیم‌ها از حق پخش تلویزیونی است. معمولا تحمل چنین مطالبی برای رسانه ملی ساده نیست و به همین دلیل پیمان اسدیان، مجری شبکه خبر که اداره بحث را بر عهده داشت به دفاع از سازمان متبوع خود پرداخت. او گفت تلویزیون با پخش مسابقات دو تیم به افزایش ارزش تبلیغات محیطی و حضور اسپانسرها کنار پرسپولیس و استقلال کمک می‌کند. با این حال مطمئنیم اسدیان بهتر از هر کس دیگری می‌داند که چنین کمکی، قابل مقایسه با حق پخش واقعی فوتبال نیست و اگر تلویزیون حق سرخابی‌ها را بدهد، شاید اصلا آنها از سایر درآمدها بی‌نیاز شوند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم در مجال بسیار کوتاهی که برای پاسخ‌گویی به اسدیان پیدا کرد خطاب به او گفت: «باور کنید پرسپولیس و استقلال حاضرند خودشان دوربین به ورزشگاه ببرند، مسابقات را پخش کنند و از طریق تلویزیون‌های اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار بدهند.» طبیعتا ادامه بحث به سود نماینده صداوسیما نبود، بنابراین مجری شبکه خبر کار را همان‌جا تمام کرد!