زوجی که در خطر هستند

 البته که شکایت موسیو نمی‌تواند بابت تیم‌های داخلی باشد، چراکه لیگ برتر به خواست او تعطیل شده و در اردوهای قبلی هم باشگاه‌ها در چارچوب تعامل، تمام خواسته‌های کادرفنی را اجرا کردند. باشگاه‌های اروپایی هم که تکلیف‌شان مشخص است؛ تا زمانی که در رقابت باشند از حضور لژیونرها خبری نیست و خود کی‌روش هم این موضوع را مثل ۳۱ مربی دیگر حاضر در جام‌جهانی پذیرفته که تا ۷ روز پیش از آغاز رقابت‌ها بازیکنان اروپایی‌اش را ندارد. دلیل تکدر خاطر کی‌روش، عدم حضور شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان بود. مدافعانی که در دو سال اخیر‌ زوج ثابت قلب خط دفاعی تیم ملی بوده‌اند و انتظار می‌رفت که در قطر هم این مسوولیت خطیر را برعهده داشته باشند. اما چرا انتظار می‌رفت؟

چون کی‌روش روز گذشته علنا تهدید کرد که این دو بازیکن خط می‌خورند: «متاسفانه باشگاه الاهلی اجازه تمرین کردن بازیکنان با ما را نداد و ما فرصت تمرین کردن با دو بازیکن تاثیرگذارمان یعنی شجاع خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان را از دست دادیم. پنج هفته بازی نکردن این دو بازیکن موضوع را سخت می‌کند که در لیست تیم‌ملی حضور داشته باشند.» این صحبت‌ها به قدری مهم بودند که به تیتر تمامی خبرگزاری‌های ورزشی تبدیل شوند. البته که تفاسیر متفاوتی در این باره می‌توان داشت؛ از همان ابتدا که کی‌روش به جای دراگان اسکوچیچ به تیم ملی برگشت، انتظار می‌رفت که با توجه به سوابق قبلی‌اش شجاع را از ترکیب خط بزند، اما این اتفاق نیفتاد و سرمربی پرتغالی به ترکیب موفق اسکو دست نزد. حالا اما او به دلیل کارشکنی باشگاه قطری، اخطار از دست رفتن جام جهانی را به این دو می‌دهد.

شاید از این باب که خود شجاع و کنعانی دست به کار شده، با کدخدامنشی موضوع پیش آمده را حل کنند و از باشگاه‌شان رضایت حضور در اردوی تیم ملی را بگیرند. کی‌روش که چندی پیش ‌میهمان باشگاه الاهلی بود و گویا توافقاتی را هم با این باشگاه انجام داد، حالا با دهن‌کجی طرف قطری مواجه شده و «همه ملی‌پوشانش را مرخص کرده به جز این دو.» این نشانه‌ای از حق طبیعی باشگاه‌ها در استفاده از بازیکنان است و به هرحال وقتی یک مجموعه حقوق نجومی پرداخت می‌کند، باید هم در چارچوب اختیاراتش رفتار و می‌تواند الطافش را قطع کند. این همه آن چیزی است که کی روش در ۸ سال حضورش در ایران و این چندماه تجربه نکرده و انتظارش را نداشت.