پیراهنی که «ملی» نیست

در جام جهانی ۲۰۱۴، شرکت آلمانی آل‌اشپورت با الهام از یوز درحال انقراض ایرانی، با یک طراحی جذاب سبب شناسانده شدن این‌گونه جانوری نادر با برند ایران در دنیا شد. ولی چهار سال بعد از آن فیفا اجازه نداد که چنین طراحی گل درشتی روی پیراهن هیچ کشوری وجود داشته باشد که البته آدیداس هم با وجود اینکه چندان رغبتی برای همکاری با فدراسیون فوتبال نشان نمی‌داد، در پیراهن تیم ملی از یک المان کوچک یوز استفاده کرد. اما امسال با وجود اینکه مدیران از مدت‌ها قبل با کمپانی مجید به توافق رسیدند، بازهم طراحی فوق چیزی نبود که راضی‌کننده باشد.

در مقایسه با دیگر کشورهای حاضر در جام جهانی، هم طراحی فوق و هم نحوه معرفی آن بسیار سطح پایین به نظر می‌رسد و این دیگر موضوعی نیست که از آن ساده عبور کنیم. در مراسم سه‌شنبه‌شب حتی از پیراهن دوم هم رونمایی نشد و تنها متوجه شدیم که مثل دوره‌های پیشین، رنگ آن قرمز است! دوستانی که نحوه آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی و ضعف‌های پیش آمده در مسیر آن را برگرفته از تحریم‌ها می‌دانستند، برای ابتدایی‌ترین مراحل حضور در جام جهانی هم برنامه خاصی نداشته‌اند و با توجه به جمیع جهات می‌توان جام جهانی قطر را دم‌دستی‌ترین تورنمنت فوتبال ایران دانست که حتی بسیاری از مردم هم نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

واکنش موسیو  

در حاشیه صحبت‌های کارلوس کی‌روش در تمرین دیروز تیم ملی، قطعا مهم‌ترین سوالی که از سرمربی پرتغالی پرسیده شد، در همین رابطه بود. او که در مراسم فوق غایب بود، خیلی کوتاه و آرام پاسخ داد که با فدراسیون هماهنگ بوده و مشکلی با لباس‌ها ندارد. با توجه به سوابق قبلی کی‌روش و درگیری‌های او با اهالی فدراسیون بر سر موضوعات مشابه، چنین واکنشی نشان ‌می‌داد که مرد تندخوی پرتغالی، کاملا آرام شده و انگار حضور در جام جهانی در او آرامشی به وجود آورده که پیش از این انتظارش را نداشتیم. کی‌روش همان کسی بود که علنا با مدیرعامل آل‌اشپورت وارد جنگ می‌شد، کیفیت کمپانی ایتالیایی جوما را زیر سوال می‌برد و برندهای ایرانی را هم قبول نداشت. او اما در ادامه سیاستی که از زمان بازگشت به ایران در پیش گرفته سعی می‌کند تا جای ممکن بهانه‌گیری و غر زدن را احتمالا به زمان دیگری موکول کند و حداقل در ظاهر تمام تمرکز خود را روی موفقیت تیم ملی در جام‌جهانی بگذارد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم تیم ملی برای نخستین بار با یک برند ایرانی می‌تواند طلسم صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی را بشکند یا خیر.

22- (61) copy