عبور غم‌انگیز النصر از پرسپولیس

در مسیر قطر؟

داستان فقط مربوط به صفحه اینستاگرام نیست؛ این می‌تواند تنها یک نماد از سبقت رقیب آسیایی تیم‌های ایرانی باشد. تصویری که ما در این دو سال از النصر داشتیم، مربوط می‌شد به آن مدیر مغموم باشگاه عربستانی که پس از شکست برابر پرسپولیس در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا به تیر دروازه تکیه زده و روی زمین نشسته بود. آن تصویر در آن زمان بسیار پربازدید شد، حالا اما احتمالا مدیر مزبور از جا برخاسته و کنار رونالدو، در مراسم معارفه باشکوه او حضور پیدا کرده است. بخواهیم یا نه، این رویکرد یکی از رقبای سنتی فوتبال ایران در آسیا برای بازسازی برند خود و افزایش قدرت در فوتبال باشگاهی است.

گفته می‌شود جاه‌طلبی‌های النصر به همین مقدار هم محدود نخواهد شد و ستاره‌های بزرگ بیشتری در راه این تیم‌(و البته شاید الهلال) باشند. این اواخر از لوکا مودریچ و سرخیو راموس به عنوان گزینه‌های بعدی باشگاه عربستانی نام برده می‌شد. حتی اگر جذب اینها را هم دور از دسترس بدانیم، باز روشن است که عربستانی‌ها خودشان را در مسیر چند سال قبل قطر قرار داده‌اند و قصد دارند در ازای پول خود، از سرمایه اعتباری بزرگان فوتبال سود ببرند. عربستان به احتمال بسیار زیاد میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ خواهد بود و زمزمه‌هایی در مورد خیز این کشور برای تصاحب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ هم به گوش می‌رسد.

فقط برای فوتبال نیست

به هر جهت نخستین نشست خبری رونالدو در ریاض بعد از انجام مراسم معارفه این بازیکن برگزار شد و سخنان جالبی هم در آن به میان آمد. کریس پیرامون تصمیم بحث‌برانگیزش برای حضور در عربستان گفت: «این قرارداد منحصر‌به‌فرد است، اما من نیز بازیکنی بی‌نظیر هستم. بنابراین برای من این طبیعی است. بسیاری از باشگاه‌های بزرگ در اروپا من را می‌خواستند، اما من به النصر قول دادم. چند بازی باشگاهی عربستان را دیده‌ام. می‌دانم که لیگ رقابتی و خوبی است. سعودی‌ها قهرمان جام‌جهانی را شکست دادند. این نکته را فراموش نکنید!»

او در مورد کوچش از اروپا به آسیا هم می‌گوید: «داستان من در اروپا تمام شده است. من همه‌چیز را بردم، برای بسیاری از باشگاه‌های بزرگ بازی کردم. اکنون زمان یک چالش جدید در آسیا است. من می‌خواهم نور متفاوتی در کشور و فوتبال روشن کنم. من آماده هستم که فوتبال بازی کنم و مردم را سرگرم کنم.» و این چند جمله را هم از قول مصلی المعمر، رئیس باشگاه النصر بخوانید: «این توافقی که با رونالدو داشتیم فقط به فوتبال محدود نیست، ما قصد داریم از تجربه او در آکادمی این باشگاه که به دنبال بازسازی آن هستیم استفاده کنیم. علاوه بر این می‌خواهیم تاریخ خودمان را به همه نشان دهیم و شهرت آن را برای هواداران فوتبال به تصویر بکشیم. این توافق از نظر تبلیغاتی برای ما بسیار سودمند است. در روزهای آینده از موضوعات بسیاری مطلع خواهید شد.»