رویای خام بولی

همین سبب شد تا رومن آبراموویچ پس از ساختن یک تیم مدعی و کسب تمامی جام‌های ممکن برای چلسی در نزدیک به دو دهه، مجبور شود این باشگاه را واگذار کند. شخص خریدار، تاد بولی، میلیاردر آمریکایی بود که در صنعت‌های مختلف بیزینس می‌کرد و البته تجربه موفق باشگاه‌داری در بیسبال و بسکتبال را هم داشت. با این تفاوت که فوتبال رشته متفاو‌تی نسبت به این دو است و اصولا ایده‌های خام و ریخت و پاش بی‌حساب و کتاب در آن جواب نمی‌دهد. کاری که دقیقا بولی درحال انجام دادن آن است. چلسی اکنون در رده دهم لیگ برتر انگلیس قرار دارد، از جام اتحادیه و جام حذفی کنار رفته و با این شرایط سخت بتوان تصور کرد در لیگ قهرمانان هم حرفی برای گفتن داشته باشد. این اتفاقی است که برای قهرمان سابق اروپا کمتر از دو سال از فتح این عنوان رخ داده است. بولی در بدو ورودش به استمفوردبریج، حسابی دست به جیب شد تا پرهزینه‌ترین تیم اروپا در تابستان لقب بگیرد.

البته که هواداران چلسی به هزینه کردن مالک سابق‌شان عادت داشتند، اما مساله اینجا بود که بولی با تغییر چارت مدیریتی باشگاه، عملا خودش دست به خرید می‌زد. چلسی از تابستان تاکنون تنها با خرید ۴ مدافع، ۲۰۷ میلیون پوند هزینه کرده و در این بین باید از پست‌های دیگر هم گفت. آبی‌های لندنی به تنهایی بازار نقل و انتقالات را تحت تاثیر قرار دادند و حباب کاذبی که به وجود آمده بود، درحال بزرگ شدن است. مالک چلسی در آخرین اقدامش، به خدمت گرفتن ۶ ماهه ژوائو فلیکس را هم نهایی کرده و احتمالا به زودی این مهاجم پرتغالی راهی لندن می‌شود.

برای انتقال قرضی بدون بند خرید که حدودا ۲۰ میلیون برای چلسی هزینه دربر دارد.  شاید اما بهتر بود به جای این همه بریز و بپاش بی‌حساب و کتاب، بولی کمی درباره مدیریت در فوتبال تحقیق می‌کرد. البته همین که او در نخستین جلسه با توماس توخل از سرمربی آلمانی درخواست کرده بود که تیمش را با آرایش ۳-۴-۴ به زمین بفرستد، نشان از اشراف کامل او در حوزه فوتبال داشت! اخراج شتاب زده توخل و جایگزینی او با گراهام پاتر که در برایتون مجموعه آبرومندی داشت اما هرگز فشار حضور در باشگاهی بزرگ را تجربه نکرده بود، از دیگر تصمیمات شتاب‌زده بولی بود که بدون شناخت از فضای فوتبال آن را انجام داد. اکنون چلسی از ۸ بازی اخیر خود در لیگ برتر تنها یک برد کسب کرده و مالک آمریکایی حداقل این را می‌داند که اگر پاتر را هم اخراج کند، دیگر هیچ سرمربی بزرگی ریسک حضور در چلسی را به جان نمی‌خرد. پس هواداران چلسی باید دعا کنند که مالک باشگاه‌شان فضای فوتبال را بشناسد تا حداقل در پس این فصل سیاه، آینده‌ای درخشان در انتظار ترکیب ناموزون تیم‌شان باشد.