بهترین برای بهترین

   جزئیات یک مراسم پرحاشیه

لیونل مسی با کسب ۵۲ امتیاز بالاتر از کیلیان امباپه ۴۴ امتیازی و کریم بنزمای ۳۴ امتیازی، عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۲۲ را به دست آورد. امتیازگیری براساس رای‌گیری از سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی و البته خبرنگاران تخصصی‌ منتخب فیفا انجام می‌شود. کاپیتان تیم ملی ایران یعنی احسان حاج‌صفی نیز در انتخاب اول خود به مسی رای داد و از آنجا‌ که ما هنوز سرمربی هم نداریم، در انتخابی عجیب میرشاد ماجدی که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است به جای سرمربی تیم ملی به مسی رای داد! به دلیل همین تناقضات هم هست که جایزه «د بست» با وجود اینکه توسط متولی اصلی برگزاری فوتبال در دنیا یعنی فیفا اهدا می‌شود، هنوز ارزش کمتری نسبت به توپ طلا دارد. به این نکته توجه کنید امیلیانو مارتینز، سنگربان استون‌ویلا که با آرژانتین به مقام قهرمانی رسید عنوان بهترین گلر سال را از آن خود کرد، اما در تیم منتخب فیفا که در پایان معرفی شد، تیبو کورتوا انتخاب شده بود! ضمن اینکه در همان تیم هم انتخاب‌های عجیبی وجود داشت. از جمله حضور تنها یک مدافع وسط (ویرجیل فن دایک) در کنار دو مدافع کناری (اشرف حکیمی و ژوائو کانسلو) و حضور ۴ مهاجم با آرایش عجیب ۴-۳-۳. بنا به دلایل مختلف از جمله اینکه وینیسیوس جونیور با وجود درخشش در سال گذشته میلادی حتی در میان ۲۶ منتخب نهایی این جایزه نبود، رئالی‌ها مراسم را تحریم کردند تا در عکس پایانی جای خالی سه رئالی (کورتوا، لوکا مودریچ و بنزما) حسابی توی ذوق بزند. برنده دو دوره اخیر این جایزه یعنی روبرت لواندوفسکی جایی حتی در تیم منتخب هم نداشت و البته غیبت یک ستاره دیگر هم خیلی به چشم می‌آمد؛ کریستیانو رونالدو فوق ستاره‌ای که از سال ۲۰۰۷ به صورت مداوم در این مراسم حضور داشت اما خروجش از سطح اول فوتبال اروپا، علنا نامش را از بین بهترین‌های دنیا خارج‌ کرد. حالا مسی با ۱۶ دوره متوالی حضور، این رکورد را هم از آن خودش کرد. البته از سال ۲۰۱۶ که از این جایزه با فرمت جدید و به عنوان «د بست» رونمایی شد، رونالدو و لواندوفسکی دوبار آن را به دست آورده‌اند و این دومین بار از آن زمان است که لئو برنده جایزه می‌شود. لیونل اسکالونی سرمربی موفق آلبی‌سلسته هم عنوان برترین مربی سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد تا سهم آرژانتینی‌ها در این مراسم بسیار پربار باشد.

   ستاره چه گفت؟  

لیونل مسی پس از جایزه ارزشمند بهترین بازیکن سال فیفا در سال ۲۰۲۳ گفت: «شگفت‌انگیز است! در کنار کریم بنزما که اینجا نیست و امباپه، سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتیم. این یک افتخار بزرگ برای من است که اینجا هستم و جایزه بهترین بازیکن را به دست می‌آورم. بدون تردید باید از هم‌تیمی‌های خود در تیم ملی و لیونل اسکالونی تشکر کنم. بدون آنها من اینجا نبودم. کسب قهرمانی با تیم ملی آرژانتین رویای همیشگی من بود و حالا با آلبی‌سلسته به همه‌چیز رسیده‌ام. واقعا بیش از این نمی‌توانم از فوتبال و دوران حرفه‌ای خود چیزی بخواهم. جایزه اصلی را من ۲ ماه پیش گرفتم. آن جایزه (جام‌جهانی) آرزوی من بود. از خدا تشکر می‌کنم که پس از سال‌ها تلاش سرانجام من را به قهرمانی در جام جهانی رساند.»


و البته آقای دایی

بدون تردید اما برای ما، جذاب‌ترین قسمت مراسم دوشنبه شب فیفا هنگامی بود که شهریار فوتبال ایران روی سن رفت تا جایزه‌ فیرپلی سال را به لوکا لوکاشویلی بازیکن گرجستانی به خاطر نجات جان یک نفر در زمین اهدا کند. هفته قبل یکی از رسانه‌های دولتی اعلام کرد که دایی ممنوع‌الخروج است، ولی این‌بار مسوولان رضایت دادند تا او در یکی از مهم‌ترین مراسم‌های فوتبالی دنیا حضور پیدا کند و هواپیمای او هم بدون توقف به مقصد برسد! دایی یک افتخار دیگر برای فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی آفرید و حالا باید دید آیا بازهم بهانه‌ای برای انتقاد از او‌ پیدا می‌شود یا خیر.