شخصیت، هیجان، تردید

  مورایس؛ شخصیت

نیازی به توضیح نیست که ژوزه مورایس نتایج خوبی در سپاهان کسب کرده است. این تیم مخصوصا با پیروزی بر پرسپولیس در هفته بیست‌وسوم، در بالای جدول فرار بزرگی به سمت کسب عنوان قهرمانی آغاز کرده و چه بسا به حسرت و انتظار ۸ ساله هواداران خود پایان بدهد. حتما از نظر فنی مورایس فضایلی داشته است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. او در اروپا سابقه دستیاری ژوزه مورینیو را داشته و در آسیا، در لیگ‌های عربستان و کره‌جنوبی عنوان قهرمانی به دست آورده است؛ کلکسیونی که شاید به زودی با قهرمانی لیگ ایران تکمیل شود. با این همه اما وقتی از مورایس حرف می‌زنیم، باید نیم‌نگاهی هم روی ابعاد شخصیتی این مربی داشته باشیم؛ جایی که او با وقار و متانت و نیز دوری از حاشیه، کاراکتر کم‌نظیرش را نشان داده و با همین شخصیت به تیمش هم کمک کرده است. مورایس از این نظر نسخه فرنگی خود محرم نویدکیا است که پیش از این هدایت سپاهان را بر عهده داشت. مربی پرتغالی در فراز و فرودها خویشتن‌دار بوده و با همین ترفند توانسته زردپوشان را به سمت موفقیت پیش ببرد. تنها کافی است جملات او در پایان همین بازی با پرسپولیس را به یاد بیاوریم: «به احترام میزبان ترجیح دادم شادی نکنم. این فقط یک بازی معمولی بود و هنوز چیزی به دست نیاورده‌ایم.»

  ساپینتو؛ هیجان

شاید اگر قرار باشد درست‌ترین تصمیم علی فتح‌الله‌زاده طی سالیان اخیر را پیدا کنیم، باید به خویشتن‌داری او بعد از شکست استقلال برابر سپاهان در آغاز دور برگشت برگردیم؛ به روزهایی که ریکاردو ساپینتو به‌شدت تحت فشار منتقدان بود و خیلی‌ها انتظار داشتند این مربی پرتغالی شغلش ر از دست بدهد. مدیرعامل باشگاه اما به هر دلیلی (اعم از تنگناهای مالی یا حتی انتظار برای ناکامی بعدی) چنین تصمیمی نگرفت تا خیلی زود شاهد تحول تیمش باشد. استقلال بعد از آن باخت در ۷ مسابقه لیگی صاحب ۶ پیروزی و یک تساوی شده است. آنها در نیم‌فصل دوم ۱۸ گل به ثمر رسانده‌اند که بیشتر از هر تیم دیگری است. به علاوه نمایش‌های استقلال هم کاملا تماشایی و چشم‌نواز است؛ شاید شبیه شخصیت سرمربی این تیم در کنار زمین، آنچه در کلمه «هیجان» قابل توصیف و جمع‌بندی است.

  گل‌محمدی؛ تردید

بهترین کلمه برای تشریح حس و حال پرسپولیس و سرمربی‌اش شاید همین «تردید» باشد؛ جایی که این تیم یک روز در اصفهان با ارائه بهترین نمایش سال خود ۴ گل به سپاهان می‌زند، اما سه هفته بعد در تهران ۹۰ دقیقه کامل اسیر این تیم می‌شود. پرسپولیس یحیی با وجود ستارگان پرشماری که دارد پرفراز و فرود است، اما به‌طور کلی می‌توان نوعی سیر نزولی را در این تیم دید. آنها فعلا از نظر امتیازگیری در بدترین شرایط هفت فصل اخیرشان هستند. به علاوه پرسپولیس در جریان پیروزی بر تراکتور و شکست مقابل سپاهان به ترتیب با ۳۹ و ۳۷ درصد مالکیت توپ، بدترین رکوردهای سه فصل اخیرش را به جا گذاشت. با این دست‌فرمان، بعید نیست یحیی برای دومین سال پیاپی بدون بردن جام فصل را به پایان برساند.