سایه تردید بر فراز تیم ملی

پیش از ورود به کشمکش اخیر، اجازه بدهید یک بار دیگر مرور کنیم ببینیم کدام بازیکنان در مینی‌کمپ تیم ملی حضور دارند: پیام نیازمند (سپاهان)، محمدرضا اخباری (تراکتور)، حسین پورحمیدی (آلومینیوم)، احسان حاج‌صفی (آ‌اک آتن یونان)، محمد نادری (آلتای اسپور ترکیه)، احسان حسینی (آلومینیوم اراک)، محمد دانشگر (سپاهان)، حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)، عارف آقاسی (فولاد خوزستان)، امیر‌مهدی جانملکی (نساجی مازندران)، مهدی تیکدری (گل‌گهر سیرجان)، رامین رضاییان (سپاهان)، غلامرضا ثابت ایمانی (پیکان)، علیرضا علیزاده (گل‌گهر سیرجان)، امید نورافکن (سپاهان)، محمد کریمی (سپاهان)، امیرحسین حسین‌زاده (شالروا بلژیک)، مهران احمدی (ملوان)، محمد‌جواد محمدی (هوادار)، شهاب زاهدی (پوشکاش)، مهدی ممی‌زاده (صنعت نفت آبادان)، محمد قنبری (تراکتور)، محمدرضا آزادی (آلومینیوم اراک) و رضا اسدی (تراکتور)‌.

میثاقی چه گفت؟  

یکی از نخستین یا شاید تندترین انتقادات نسبت به مینی‌کمپ تیم ملی را محمدحسین میثاقی استارت زد؛ مجری برنامه فوتبال برتر که سخنانش تا حدی با چاشنی اتهام‌زنی هم همراه بود. بخشی از آنچه میثاقی روی آنتن زنده به زبان آورد را بخوانید: «اول اینکه مینی‌کمپ چیست؟ تعریفش را به ما بگویند. بعد اینکه یک جمله به مدیرعامل‌ها بگویم؛ گول این اتفاقات را نخورید. وقتی ایجنت می‌آید می‌گوید این بازیکن ملی است، ۲۰ درصد اضافه کنید، گول نخورید. این برای زمان آن بنده خدا است که مینی‌کمپ را برای همین کارها راه انداخت. بازیکن ملی باید بازی کند و اگر بازی ملی داشت، بگو من یک درصدی برای بازی ملی او اضافه می‌کنم.

با احترام به کادر فنی تیم ملی، شما چند تا از این بازیکنان را سر تمرین گل‌گهر به زور راه می‌دادید اما حالا وارد لیست تیم ملی شدند که من تعجب می‌کنم. با دوستان کادر تیم‌ ملی صحبت می‌کنیم، می‌گویند این افراد در ماتریس تیم‌ملی نزدیک بودند. اما بعضی از آنها هیچ‌گونه شاخص هیچ ماتریسی را ندارند. مینی‌کمپ اصلا تعریفش چیست؟ برای چه بازیکن اضافه می‌شود به تیم ملی؟ آن بازیکن می‌رود در لیست تیم‌ ملی و ایجنت او را می‌برد در فلان باشگاه می‌گوید ملی است. بازیکن ملی باید بازی ملی داشته باشد. مفهوم مینی کمپ چیست؟ مگر غیر از این است که یکسری بازیکنان باتوجه به ایجنت‌ها و دوستانی که دارند بروند چانه بزنند قراردادشان را بالا ببرند؟»

  تیم ملی چه گفت؟

شایعه شده یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی در همان زمان پخش برنامه قصد داشته روی خط برود و جواب میثاقی را بدهد، اما این فرصت در اختیار او قرار نگرفته است. با این حال تیم رسانه‌ای فدراسیون فوتبال اطلاعیه رسمی و تندی در این زمینه منتشر کرد که آن را هم می‌توانید بخوانید: «با وجود ابهامات نادرست مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره دلیل برگزاری مینی‌کمپ و زیر سوال بردن انگیزه‌های حرفه‌ای کادر فنی تیم ملی، به اطلاع می‌رساند سیاست کادر فنی تیم ملی نگاه دقیق و موشکافانه به لیگ برتر است که بر اساس همین سیاست خدشه‌ناپذیر و ادامه‌دار، کادر فنی تیم ملی از ابتدای فعالیت خود، بیشتر مسابقات لیگ برتر را به صورت حضوری و سایر رقابت‌ها را به صورت ویدئویی بارها و بارها مورد آنالیز قرار داد تا با تکیه بر افزایش اطلاعات از میزان توانایی بازیکنان مدنظر، نسل جدیدی را در راستای تامین منافع فوتبال ملی پایه‌گذاری کند.

در حالی شبهات ناروایی در این برنامه تلویزیونی به‌صورت یک‌طرفه علیه سیاست حرفه‌ای کادر فنی تیم ملی مطرح شد که با این طرز نگاه مبتدیانه، تعیین هفتگی تیم منتخب بازیکنان لیگ برتر یا دعوت از بازیکنانی که در همان روز پخش برنامه - یا با فاصله نزدیک - با شکست سنگین تیم‌شان راهی استودیوی تلویزیونی می‌شوند نیز می‌تواند شائبه‌دار یا با انگیزه‌های تجاری باشد.» متوجه شدید چه شد؟ تیم ملی هم به میثاقی تهمت زد که ممکن است دعوت از بعضی میهمانان به این برنامه، مشکوک بوده باشد!

  اتهام همیشگی

به‌طور کلی اتهام دعوت بودار از بازیکنان به اردوی تیم ملی، در یک دهه گذشته به‌طور ضمنی در مورد مربیان مختلف حاضر در این تیم مطرح بوده است. اصلا بنیان‌گذار اردوهای موسوم به «مینی‌کمپ» کارلوس کی‌روش بود؛ مردی که هر هفته بعد از پایان مسابقات لیگ، بازیکنان مد نظرش را برای ریکاوری به کمپ تیم‌های ملی فرا می‌خواند. لابه‌لای اظهارات اخیر میثاقی هم رد پای طعنه به کی‌روش به وضوح دیده می‌شود. بعدتر هم دراگان اسکوچیچ آمد و متهم شد به اینکه به صورت «پکیجی» بازیکن به تیم ملی دعوت می‌کند و خودش یا اطرافیانش در این مورد ذی‌نفع هستند. این شایعه آن‌قدر قدرتمند بود که به جرات می‌توان گفت از جمله عوامل به زیر کشیده شدن اسکوچیچ با وجود کسب نتایج درخشان به شمار می‌آمد.

همه اینها در حالی است که منصفانه باید گفت فهرست‌های اعلام‌شده از سوی دراگان با وجود برخی موارد عجیبش، به مراتب منطقی‌تر از لیست‎های کی‌‌روش و امیر قلعه‌نویی بود! در مجموع وجود مستمر چنین فضایی در اطراف تیم ملی ، اوج بی‌اعتمادی در فوتبال ایران را نشان می‌دهد که لازم است ریشه‌یابی شود. امیدواریم همان‌طور که گروه رسانه‌ای تیم ملی ادعا دارد، برگزاری این مینی‌کمپ‌ها و دعوت از کسانی که بعضا برای افکار عمومی چندان پذیرفته‌شده نیستند، صرفا جنبه فنی داشته و ماحصل موشکافی در مسابقات لیگ بوده باشد.