یک مربی جهانی لطفا

۶ شکست از ۸ مسابقه، ماحصل کار شاگردان بهروز عطایی در پایان هفته دوم لیگ ملت‌‌ها بوده است. ما همه بازی‌های مهم خود را با شکست پشت سر گذاشتیم و تنها دو برد آسان مقابل چین و آلمان به دست آمده است. باخت‌‌های تیم ملی از آن جهت دردناک است که در خیلی از ست‌‌ها و امتیاز شماری‌‌ها، تیم ملی از حریفان خود جلو بوده، اما کامبک‌‌های حرص‌آور، حریفان را پیروز مسابقات کرد. در این شرایط نقش سرمربی بیش از هر زمانی به چشم می‌‌آید؛ از بعد فنی عطایی احتمالا بهترین مربی ایرانی است که با وجود نایب قهرمانی در رقابت‌‌های لیگ برتر امسال، پیش‌‌تر خودش را در رقابت‌‌های داخلی و البته با کسب قهرمانی در جوانان جهان ثابت کرده است. به همین دلیل شاید بهتر باشد از سلایق شخصی عبور کرد و یک سرمربی بین‌المللی استخدام کرد. فراموش نکنید که بهترین دوران والیبال ایران زمانی رقم خورده که سرمربیان نامدار خارجی روی نیمکت نشسته‌‌اند. هرچند برخی از آنها هم روزهای ناموفقی را پشت سر گذاشته‌‌اند، اما به نظر نسل فعلی به مربی‌‌ای احتیاج دارد که کمی بیشتر از «آرام باشید» را لب خط به بازیکنان دستور دهد!

  چگونه به المپیک می‌‌رسیم؟

اما نتایج بد در رقابت‌‌های لیگ ملت‌‌ها سبب شده تا تیم ملی در رنکینگ جهانی دو رتبه تنزل کند و به رده دوازدهم برسد. اتفاقی که در راه رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ بسیار مهم است. مساله اینجاست که رقابت‌‌های انتخابی المپیک مهرماه سال جاری در ۳ گروه ۸ تیمی برگزار می‌شود که ایران باید در گروهی که برزیل میزبان آن است، با این تیم، ایتالیا، کوبا، اوکراین، آلمان، جمهوری چک و قطر پیکار کند. از آنجا که دو تیم از هرگروه به المپیک می‌‌روند، با وضعیت فعلی شانس تیم ملی بسیار اندک است و این یعنی ما باید به روش دوم که اتکا به رنکینگ جهانی است روی بیاوریم. پس از اینکه ۶ تیم برتر انتخابی(به علاوه فرانسه میزبان) به المپیک رسیدند، فدراسیون جهانی والیبال رنکینگ اعلامی پس از مرحله مقدماتی لیگ ملت‌‌های ۲۰۲۴ را ملاک قرار می‌دهد که بهترین‌‌های هر قاره را به المپیک می‌‌فرستد. با توجه به فرم عجیب و غریب ژاپن، ما باید امیدوار باشیم که این کشور بتواند از راه انتخابی به المپیک برسد وگرنه در هنگام ملاک قراردادن رنکینگ، ما احتمالا کشور دوم آسیا خواهیم بود و رویای حضور در پاریس بر باد می‌‌رود.

عطایی copy

میزبان هفته سوم لیگ ملت‌‌ها آمریکاست و با توجه به کارشکنی این کشور در صدور ویزای برخی از بازیکنان تیم ملی، هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال موضوع ویزای تیم ایران را به صورت خاص بررسی و تصمیمی بی‌‌سابقه را تصویب کرد. در صورتی که آمریکا به تیم اصلی ایران ویزا ندهد، امتیازات ایران در رده‌‌بندی جهانی حفظ می‌شود و نتایج بازی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌‌ها ۲۰۲۳ در جایگاهش تاثیر منفی نخواهد داشت. این بهترین خبر برای شاگردان بهروز عطایی است؛ آن‌هم پس از حذف روسیه از رنکینگ جهانی.