مساله زنان

آن‌طور که سایت رسمی فدراسیون فوتبال نوشته است، مهدی تاج با تقدیر از آغاز به فعالیت کانال ویژه ورزش بانوان در زیرمجموعه رادیو ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: «ورود بانوان را خواهیم داشت. شورای امنیت ملی خوشبختانه این موضوع را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده است  که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه‌ریزی می‌کنند. آمدن و نیامدن آنها دیگر مطرح نیست. در ورزشگاه‌هایی مثل گل‌گهر، سپاهان، ذوب آهن و غدیر اهواز که مناسب است بانوان حضور پیدا خواهند کرد.

ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود.» تاج در حالی اعلام می‌کند که آمدن یا نیامدن زنان دیگر مطرح نیست که در ادامه همین بخش از سخنان او هم شاهد اشاره به مشکل و گرفتاری دیگری هستیم؛ کلیدواژه «زیرساخت» که همیشه می‌تواند تفسیر خاص خودش را داشته باشد. شما به راحتی در هر مقطع زمانی می‌توانید به این کلمه متوسل شوید و زیر میز بزنید. همین الان رئیس فدراسیون می‌گوید ورزشگاه آزادی باید آماده شود؛ خب مشکل بزرگ‌ترین استادیوم کشور چیست که نمی‌تواند میزبان بانوان باشد؟ اتفاقا در همین ورزشگاه آزادی چندین‌بار زنان به شکل محدود به تماشای مسابقات فوتبال رفته‌اند. الان داستان چیست که مردان می‌توانند به آزادی بروند و حتی مثل دربی حذفی اخیر حضور بیش از ۷۰هزار نفری داشته باشند، اما زنان قادر به همراهی آنها نیستند؟

از سوی دیگر این پرسش هم مطرح است که آیا تصویب کلی این قانون می‌تواند برای همه استادیوم‌ها و تمام شهرها الزام‌آور باشد؟ به هر حال هنوز فراموش نکرده‌ایم که در مسابقه ایران و لبنان در انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۲، با وجود فروش بلیت به زنان در مشهد، جلوی ورود آنها به ورزشگاه گرفته شد و بعد از برخورد سخت با برخی بانوان، فوتبال ایران تا مرز تعلیق پیش رفت. امیدواریم چنین اتفاقاتی دیگر تکرار نشود.