استقلال؛ سرزمین پارادوکس

  یک شوی زشت

پیوستن علیرضا بیرانوند به استقلال از همان ابتدای مطرح شدن هم نشدنی به نظر می‌رسید. حتی اگر مدیران باشگاه و اطرافیان مذاکره مستقیم با وی را تایید کنند. سنگربان تیم ملی درحالی با پرسپولیس قراردادش را فسخ کرد که این کار اصلا وجاهت قانونی نداشت و اگر متهم به بدبینی نشویم، از آنجا که امکان افزایش دستمزد در قرارداد سه ساله بیرو با پرسپولیس وجود نداشت او از زمین استقلال استفاده کرد تا بازی‌اش را به نتیجه برساند. فقط این وسط ناکارآمدی مدیران آبی مشخص شد و یک توفان سهمگین، ساختمان باشگاه را درست در حساس‌ترین روزهای فصل خلوت کرد. دقایقی پس از تمدید بیرانوند با سرخ‌پوشان، علی امیری، قائم مقام باشگاه از سمت خود استعفا کرد و سپس نوبت به حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال رسید که با شمردن اقداماتش (ازجمله پرداخت طلب احمد موسوی!) کناره‌گیری خود را اعلام کند. جان نثاری که بنرهای حیرت‌انگیزشان در آن تمرین کذایی با عکس‌های منتشره در کنار جاهلان بی‌مقدار خوب جفت و جور شده بود، پس از چند ماه بهره بردن از ژست شهرت، صدور احکام مختلف برای مشاوران و البته عدم توانایی در کنترل بحران‌های استقلال، حالا می‌رود به همان‌جایی که از آن آمده بود. بیرانوند در باغ سبز را به آنها نشان داد‌ و این دو نفر هم فکر کردند که می‌توانند با موفقیت در این انتقال جنجالی، تا ابد خودشان را نزد هواداران بیمه کنند. غافل از اینکه بیرو آنها را به قعر دره‌ای فرستاد که با هیچ طنابی هم بالا آمدن از آن ممکن نیست.

  جشنواره تناقضات

استقلالی‌ها از خبر انتقال بیرانوند هیجان‌زده شدند و اصلا برایشان مهم نبود ۹۵ میلیارد تومانی که در کنار اسم وی آمده، ارزش دارد یا خیر. اما برخی که کمی ژرف‌اندیش‌تر بودند، جدا از اینکه چنین انتقال گزافی چه تبعاتی در جو تیمی خواهد داشت، به این اشاره کردند که اگر قرار بر صرف این عدد است چرا موثرترین مهره‌های فصل پیش تیم یعنی محمد محبی و مهدی قائدی ماندنی نشدند؟ حالا هم که کریمی در استعفایش اشاره کرد که حتی پول خرید آب معدنی هم در باشگاه وجود نداشت باید از ایشان پرسید اگر پولی نبوده، پس چرا برای انتقالی که می‌دانستید حتی از فراهم کردن پیش‌پرداخت آن هم ناتوان خواهید بود چند روز تمام ایران را بازی دادید؟ البته که این تناقض در گفتار را در صحبت‌های جواد نکونام هم می‌توان متوجه شد؛ وقتی که او پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد از ابتدا می‌دانست که امکان حضور بیرانوند در استقلال وجود ندارد، اما در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت که خودش شخصا با سنگربان پرسپولیس تماس گرفته است! خب اگر شدنی نبود چرا تماس گرفتید؟

  عشاق شهرت

اما ساعتی پس از استعفای کریمی که در متن آن به علی قربان‌زاده هم انتقاد وارد کرده بود، رئیس سازمان خصوص‌سازی که همیشه در صحنه حاضر است یک استوری از نمره‌دهی به مدیران استقلال و پرسپولیس منتشر و اعلام کرد که علی خطیر با این پارامترها بهترین مدیر ممکن برای استقلال بوده، اما حجت کریمی که در آن معیارسنجی در رده‌های آخر بود، سرپرست شد. اینجاست که باید از رئیس عاشق شهرت خصوصی‌سازی پرسید که مگر شما قرار نبود مدیران باشگاه را انتخاب و اعضای هیات‌مدیره قبلی را دادگاهی کنید؟ وضعیت این روزهای استقلال بی‌شباهت به اوضاع اقتصاد کشور نیست. جایی که همه از وضع موجود شاکی هستند؛ از مردم عادی گرفته تا مسوولان!