فوتبال گران آمریکایی

طبق آمار سایت مرجع «استاتیستا»، در سال ۲۰۲۰ چیزی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار توسط اسپانسرهای مختلف در تمامی رشته‌های ورزشی هزینه شده که عدد بسیار عجیبی است. تازه توجه کنید که نمی‌توان از خرج‌ها و درآمدهای ورزش طی سالیان اخیر صحبت کرد و از تاثیر مخرب پاندمی کرونا بر روند رو به رشد آن چیزی نگفت؛ اما این آمار دقیقا بعد از فروکش کردن ویروس کرونا منتشر شده که این یعنی حال باشگاه‌ها و لیگ‌های مختلف در سرتاسر دنیا از این گذرگاه عبور کردند و حالا وقت قامت راست کردن است. آن‌طور که تخمین زده شده، این عدد در سال ۲۰۲۷ به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید که البته به زمینه‌های مختلف مالی، تکنولوژی و صنعتی ورزش هم تزریق خواهد شد.

 بنا به آنچه استاتیستا اعلام کرده، بالغ بر یک سوم این مبلغ تنها در آمریکای شمالی صرف شده که ورزش‌های محبوب آن فوتبال آمریکایی و بسکتبال هستند. یعنی این دو رشته آن‌قدر از لحاظ جذابیت و برندینگ اعتبار دارند که بخش عمده از یک سوم سهم تمام اسپانسرشیپ‌های ورزشی در سرتاسر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و بقیه به کشورها و رشته‌های دیگر می‌رسد. خب البته خیلی هم نباید غافلگیر شد. وقتی در سال ۲۰۲۱ ارزشمندترین باشگاه ورزشی دنیا، باشگاه فوتبال آمریکایی دالاس کوبویز با ۷/ ۵ میلیارد دلار لقب گرفت؛ درحالی که ارزش رئال مادرید در سال ۲۰۲۲ و پس از کسب دو عنوان قهرمانی بسیار مهم به ۱/ ۵ میلیارد دلار رسید. بی‌جهت هم نیست که اسپانسرهای جدید به سمت لیگ‌ها فوتبال آمریکایی سوق پیدا می‌کنند چراکه محبوبیت و قدرت نفوذ آن در جامعه گسترده و پر از پتانسیل آمریکا بسیار زیاد است.

این نکته شاید جالب باشد که در سال ۲۰۱۰، ارزش کل سرمایه‌گذاری در NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی) ۸۷۰ میلیون دلار بود که با یک روند صعودی عجیب و غریب در تمامی طول این سال‌ها، به یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسید. ۷/ ۱۶ میلیون نفر تنها از طریق تلویزیون شاهد فصل عادی NFL (بدون احتساب مسابقات پلی‌آف) در سال ۲۰۲۱ بوده‌اند که قطعا در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. تصور کنید که کمپانی نایکی که بزرگ‌ترین تولید کننده پوشاک ورزشی در دنیا محسوب می‌شود، اسپانسرینگ و تهیه البسه تمامی تیم‌‌های لیگ ملی فوتبال آمریکایی را برعهده دارد و اجازه ورود هیچ برند دیگری را به این عرصه نمی‌دهد. با چنین پتانسیلی قطعا اگر این رشته ورزشی در دیگر نقاط دنیا هم به اندازه آمریکا محبوب بود دیگر فرصت عرض اندام به فوتبالی که ما دوستش داریم و اهالی ایالات متحده آن را Soccer می‌نامند، نبود. به هرحال گردش مالی نجومی ورزش‌های مورد علاقه آمریکایی‌ها نظیر فوتبال آمریکایی و بسکتبال به نوعی جلوی رشد فوتبال در این کشور را گرفته؛ هرچند سیاست‌های سالیان اخیر در این باره نظیر اضافه کردن برخی ستارگان پا به سن گذاشته و تغییر فرمت برگزاری باعث شده تا لیگ MLS هم در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.


*در سال 2020، اسپانسرها 57 میلیارد دلار در همه رشته‌های ورزشی خرج کرده‌اند که این عدد در سال 2027 به 90 میلیارد دلار خواهد رسید

*یک‌سوم کل سرمایه‌گذاری اسپانسرها در آمریکای شمالی صرف بستکبال و فوتبال آمریکایی می‌شود

*باشگاه فوتبال آمریکایی دالاس کوبویز با 7/ 5 میلیارد، ارزشمندترین باشگاه ورزشی جهان است اما   ارزشمندترین باشگاه فوتبال دنیا رئال مادرید است، با ارزش 1 /5 میلیارد دلار