قلعه-مایلی؛ آشتی‌ناپذیر!

به‌طور روشن می‌توان اختلاف قلعه‌نویی و حاجی مایلی را از مهم‌ترین و ریشه‌دارترین دعاوی تاریخ فوتبال ایران دانست؛ مناقشه‌ای سازش‌ناپذیر که حالا بار دیگر به دادگاه کشیده شده است. شاید زمان اوج‌گیری این دعوا به هفته‌های پایانی لیگ هشتم برگردد؛ جایی که سایپا با هدایت محمد مایلی‌کهن موفق شد استقلال امیر قلعه‌نویی را در ورزشگاه آزادی متوقف کند. آن روز مایلی‌کهن محروم بود و کنار پسرش از روی سکوها مسابقه را تماشا می‌کرد. بعد از گل تساوی‌بخش نارنجی‌ها اما ناگهان فضای ورزشگاه علیه او شد و گروهی از هواداران خطاب به این مربی ناسزاهای رکیک و ناموسی سر دادند؛ آنچه به‌شدت مایلی‌کهن را عصبی و خشمگین کرد. حاجی بعد از آن بازی بیانیه تند و تیزی علیه قلعه‌نویی منتشر کرد. او حتی بعدتر که برای بار دوم سرمربی تیم ملی شد هم بیانیه دیگری علیه امیر داد که باعث شد به سرعت این پست را از دست بدهد، اما هرگز پشیمان نشد.

مایلی‌کهن در تازه‌ترین مصاحبه‌اش هم که حالا منجر به شکایت قضایی قلعه‌نویی شده، به همان بازی اشاره کرده و گفته پشت پرده آن فحاشی‌ها، خود امیر قرار داشت. امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل وقت استقلال به تازگی در مورد حواشی آن مسابقه که به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد، به «دنیای اقتصاد» گفته است: «آن روز خیلی به آقای مایلی‌کهن توهین شد و واقعا فضای وحشتناکی بود. ما هم البته بعدا سعی کردیم جبران کنیم. به این ترتیب در مسابقه رفت فصل بعد، یک تجلیل مفصل و آبرومندانه از مایلی‌کهن به عمل آوردیم تا به نوعی از او دلجویی شده باشد.» لازم به یادآوری است که امیر قلعه‌نویی در پایان لیگ هشتم و در پی اختلاف با واعظ‌آشتیانی از استقلال جدا شد و به سپاهان رفت. به نظر می‌رسد مسائلی از این دست، جزو اختلافات قلعه‌نویی با آشتیانی بوده است.

هر چه هست، یکی از جنجالی‌ترین دعواهای فوتبال ایران وارد فاز تازه‌ای شده است. قلعه‌نویی از زمان بازگشتش روی نیمکت تیم ملی که از سوی بسیاری از منتقدان غیرقابل قبول بود، سعی کرده وارد حواشی نشود و فقط بر کار خود متمرکز شود، اما گویا حرف‌های مایلی‌کهن آن‌قدر برای او سنگین آمده که نتوانسته واکنشی نشان ندهد. از سوی دیگر حاجی‌مایلی هم آدم سرسختی است و بعید به نظر می‌رسد به همین راحتی از مواضع خود عقب بنشیند.