در حد لالیـگا !

   الهلال اروپایی  

ترکیب فعلی الهلال شامل ۹ بازیکن خارجی است که حدودا ۲۷ درصد نفرات کل را شامل می‌شود. در مقایسه با تیم‌های اروپایی، این تناسب نه تنها عجیب نیست که کمتر از میانگین آنها هم هست. برای مثال ۶۰ درصد ترکیب این فصل منچسترسیتی قهرمان سه‌گانه پارسال را بازیکنان خارجی تشکیل می‌دهند. مساله اینجاست که اکنون الهلال دستچینی از ستارگان فصل قبل اروپا نظیر کولیبالی، نوس، بونو، ساویچ، مالکوم، میتروویچ و مهم‌تر از همه نیمار را در اختیار دارد و به تازگی هم با خرید حسین تمبکتی از الشباب با قیمت ۵۸ میلیون ریال سعودی (۳۴ میلیون یورو) او را به گران‌ترین بازیکن عربستانی تاریخ تبدیل کرد. با این قدرت مالی، آنها اگر در اروپا بودند قطعا نفس خیلی از تیم‌ها را قطع می‌کردند. ترکیب امسال الهلال (البته تا لحظه نگارش این گزارش!) ۲۵۹ میلیون یورو ارزش دارد؛ چیزی در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان. برای اثبات نجومی بودن این عدد، چند مقایسه بهتر کمک می‌کند.

   در کنار نامدارها  

لیگ برتر انگلیس که سرآمد تمام لیگ‌های فوتبال دنیا از لحاظ درآمد، هزینه و دیده شدن است، ۴ تیم دارد که ترکیبشان از الهلال ارزش کمتری دارد. از طرفی ترکیب وستهام یونایتد قهرمان فصل گذشته لیگ کنفرانس اروپا و تیمی که چند روز قبل با نتیجه ۳‌بر‌یک چلسی را شکست داد، تنها ۱۲۹ میلیون یورو از الهلال گران‌قیمت‌تر است. از لیگ برتر و غول‌هایش کمی فاصله بگیرید تا کمی بیشتر متوجه تفاوت‌ها بشویم. فقط لازم است همین را بدانید که اگر الهلال اکنون در لالیگا حضور داشت، صاحب پنجمین تیم ارزشمند این لیگ می‌شد، چرا که تنها بارسلونا، رئال مادرید، اتلتیکومادرید و رئال سوسیداد ترکیب با ارزش‌تری نسبت به این مجموعه دارند! این یعنی تیم آبی شهر ریاض احتمالا می‌توانست بر سر کسب سهمیه اروپایی با تیم‌های لیگ اسپانیا بجنگد و آنها را هم شکست دهد. در فرانسه هم اوضاع همین است و به جز پاری‌سن‌ژرمن که تکلیفش مشخص است، موناکو، رن و مارسی هم مجموع بازیکنان گران‌تری نسبت به الهلال دارند، اما با اختلاف ناچیز ۱۰، ۲۰ میلیون یورویی.

اوضاع ایتالیایی‌ها در این زمینه کمی بهتر است، چرا که تیم‌های سرشناس آنها ترکیب گران‌تری نسبت به نماینده عربستان دارند و الهلال در میان آنها، نهم است. البته این را هم در نظر داشته باشید که ترکیب لاتزیو نایب قهرمان فصل گذشته سری A تنها ۱۱ میلیون یورو از الهلال گران‌قیمت‌تر است و اختلاف قیمت اینتر با الهلال هم ۲۲۹ میلیون است. هرچند در این زمینه اوضاع ایتالیایی‌ها کمی بهتر است، اما احتمالا خود آنها هم می‌دانند اگر تیمی با اسم و رسم ستارگان الهلال برای اسکودتو رقابت می‌کرد، شانس کمی برای بردن آن نداشت. دست آخر مقایسه ارزش آبی‌های پایتخت سعودی با تیم‌های بوندس‌لیگا هم نشان می‌دهد تنها بایرن مونیخ، دورتموند، بایرلورکوزن، لایپزیش و اینتراخت در مجموع بازیکنان گران‌تری دارند که آخرین تیم ذکر شده، اختلاف تنها ۲۰ میلیونی با آنها دارد. درواقع اختلاف قیمت ترکیب این تیم با سایر تیم‌ها که هیچ، با لیگ‌های قاره سبب شد تا این مقایسه با بزرگان اروپا انجام شود. اگر الهلال به عنوان یک لیگ آسیایی مورد بررسی قرار بگیرد، سومین لیگ با ارزش قاره کهن لقب می‌گیرد چراکه از مجموع تیم‌های حاضر در لیگ‌های ژاپن (۲۵۰ میلیون یورو)، قطر (۲۳۴ میلیون یورو) و کره جنوبی (۱۵۸ میلیون یورو) با ارزش‌تر است و به جز خود لیگ حرفه‌ای عربستان، تنها لیگ امارات با چند میلیون اختلاف (۲۸۸ میلیون یورو) از آنها جلوتر است. بیایید درباره لیگ برتر ایران هم صحبت نکنیم!