من یامال 16 سال دارم!

هفته اول، یامال ۱۵ دقیقه فرصت داشت تا برای نخستین بار رویایش را به واقعیت تبدیل کرده و پیراهن اصلی باشگاه را بپوشد. بعد از آن دیگر مساله یک استعداد نبود. او در دو هفته اخیر با نظر ژاوی از ابتدا به میدان رفته و یکشنبه‌شب هم با یک پاس گل و البته تاثیرگذاری کامل روی گل برتری بارسا، نقش اصلی را در کامبک این تیم برابر ویارئال داشت؛ در مسابقه‌ای دیوانه‌وار که با نتیجه ۴‌بر‌۳ به سود بارسا به پایان رسید. به این ترتیب او تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا شد که در یک بازی لالیگایی پاس گل می‌دهد و البته امسال هم با ۱۶ سال و ۳۰ روز، جوان‌ترین بازیکن قاره اروپاست که از اول در ترکیب تیمش بازی را شروع می‌کند. در اعجاب‌انگیز بودن درخشش او همین بس که الان آبی‌واناری‌ها رسما به او محتاج شده‌اند، اما او به دلیل شرکت در جام‌جهانی نوجوانان در میانه فصل، ۴ بازی لالیگایی مقابل رئال سوسیداد، دپورتیوو آلاوز، رایو وایکانو و اتلتیکو مادرید را از دست می‌دهد و به اینها بازی‌های دور چهارم و پنجم گروهی لیگ قهرمانان را هم اضافه کنید. اتفاقی که ژاوی خواسته تا راه‌حلی برایش اندیشیده شود.

در اینکه سیستم فوق‌العاده آکادمی بارسلونا سبب شده تا چنین استعدادهایی شکوفا و دیده شوند، شکی نیست، اما به این مساله باید جسارت را هم اضافه کرد. درست است که ترکیب بارسا مثل گذشته پرستاره نیست، اما کمتر کسی شجاعت این را دارد که در همین ترکیب بازیکنانی مثل فران تورس و آنسو فاتی را نیمکت‌نشین کند و به بازیکنی میدان بدهد که به تازگی ۱۵ سالگی‌اش را پشت سر گذاشته و نه تنها جوان نیست که نوجوان است. به همین دلیل هم هست که سایر بازیکنان آکادمی انگیزه پیدا می‌کنند؛ چون می‌دانند اگر خوب باشند نوبت درخشش به آنها هم می‌رسد و یک نیروی محرکه جوان به تیم تزریق می‌شود.

مقایسه کنید با لیگ برتر ایران که خروجی جوانان در آن تقریبا هیچ است. مثلا در لیگ برتر امسال چند چهره جوان مانند عرفان قربانی، سعید سحرخیزان، مجتبی فخریان، محمدجواد حسین‌نژاد و ادیب زارعی به ترکیب تیم‌های لیگ برتر اضافه شدند اما جالب است که همین نفرات هم که همگی حدود ۲۰ سال دارند، پس از درخشش در ترکیب تیم ملی جوانان به این مهم رسیدند نه اینکه از راه آکادمی وارد یک باشگاه سطح بالا شوند. خب در این شرایط که نه سرمربی جسارت بازی دادن به جوانان را دارد و نه‌ سازو‌کاری برای معرفی استعدادها، چه ۱۶ ساله‌ای می‌تواند به فوتبال ایران معرفی شود؟