فاجـعه در چهار پرده

نیازی به یادآوری نیست که بازی با النصر چقدر برای پرسپولیس سخت و حیاتی است. تقابل با ستارگان زردپوش سعودی همچون کریس رونالدو و سادیو مانه، همین‌طوری هم بسیار سخت بود و حالا غیبت بیرانوند آن را دشوارتر می‌کند. علاوه بر النصر، پرسپولیس با الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان هم هم‌گروه است که هر دو تیم‌های سرسختی هستند. بدتر از همه اینکه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در ۱۰ گروه ۴ تیمی برگزار می‌شود و فقط صعود تیم‌های اول قطعی است. بنابراین پرسپولیس حتی اگر دوم هم بشود، شاید از گروهش بالا نرود. این موضوع به وضوح حساسیت‌های دیدار خانگی با النصر را نشان می‌دهد؛ مسابقه‌ای که سرخ‌پوشان در آن حتی از حضور و حمایت هواداران خودی هم محروم هستند.

در بحث فردی اما مصدومیت بیرانوند، فورا تداعی‌کننده لغو ملاقات دوباره او با کریستیانو رونالدو است. بدون تردید مشهورترین قاب دوران بازی بیرو، مربوط به زمانی است که او ضربه پنالتی رونالدو را در مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۱۸ گرفت؛ مهاری که حتی نزدیک بود منجر به صعود تیم ملی ایران از گروه شود. بیرانوند در آن ماجرا با جمله معروف «چطوری کریس» ماندگار شد، اما حالا او نبرد با ستاره پرتغالی را از دست می‌دهد.

بدترین بخش داستان اما برای پرسپولیس این است که گلر جانشین اسم و رسم‌دار ندارد. از ابتدای تابستان، مدیران پرسپولیس دو ماموریت نقل‌وانتقالاتی داشتند که هر دو ناکام ماند؛ گرفتن مهاجم نوک و دروازه‌بان دوم! آنها احتمالا فکرش را نمی‌کردند که بیرو صدمه ببیند، اما این اتفاق خیلی سریع و از قضا در بدترین زمان ممکن رخ داد. دروازه‌بان‌های دوم و سوم پرسپولیس در حال حاضر مهرشاد اسدی و امیررضا رفیعی هستند که حتی پیگیرترین اهالی فوتبال هم آنها را درست و حسابی نمی‌شناسند. جالب اینجاست که پرسپولیس در مقطعی به دنبال جذب گلر خارجی هم بود که علیرضا بیرانوند در اقدامی غیرحرفه‌ای در موضوع دخالت و با این داستان مخالفت کرد!

جمله مشهوری از عبدالله ویسی در فوتبال ایران نقل می‌شود که گفته: «گلر خوب از پدر و مادر خوب بهتر است!» در باب اهمیت فنی بیرو هم هر چه گفته شود اضافی به نظر می‌رسد، اما تنها کافی است به یاد بیاوریم در زمان مصدومیت و تعویض بیرانوند برابر انگلستان در جام‌جهانی اخیر، کارلوس کی‌روش چطور بر سر خودش کوبید و البته ابتدای همین فصل هم با داغ شدن شایعه جدایی علیرضا بیرانوند، بغض و کلافگی یحیی گل‌محمدی در مقابل باشگاه چگونه سوژه عکاسان شد. حقیقت آن است که پرسپولیس در بد مخمصه‌ای گرفتار شده...