این مسی از جنس طلاست

بهترین در بدترین فصل

مخالفان مسی از دزدی بزرگ او در مراسم توپ طلا صحبت می‌کنند. اینکه این عنوان باید به ارلینگ هالند با آمار ۵۶ گل در ۵۷ مسابقه می‌رسید، اما اگر از خود ستاره نروژی هم بپرسید، احتمالا راضی است کسب نخستین توپ طلای عمرش یک یا چند سال به تعویق بیفتد، ولی سکانس آخر درخشش لئو مسی در تاریخ فوتبال، طلایی باشد. هالند تمام جام‌های باشگاهی را در سال گذشته بالای سر برد و در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آقای گل شد؟ شکی نیست؛ ولی تصور کنید صحبت از یکی از بدترین فصول مسی از لحاظ آماری است با این استناد که او شایستگی کسب عنوان بهترین بازیکن جهان را نداشته است. از لحاظ تیمی، او نقش اول قهرمانی آرژانتین در جام جهانی پس از ۳۶ سال بود، با پاری سن ژرمن قهرمانی در لیگ و سوپرکاپ فرانسه را به دست آورد و در اینترمیامی نیز نخستین قهرمانی تاریخ این تیم یعنی لیگز کاپ را بالای سر برد. در سال ۲۰۲۳ مسی در تمامی رقابت‌ها ۳۸ گل به ثمر رساند، ۲۵ پاس گل ارسال کرد و ۳۵ مرتبه عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد. همه اینها آمار و ارقام یکی از بدترین فصول لئو است؛ پس ببینید که او در بهترین فصلش چه دستاوردهایی را به دست آورده است! دوشنبه شب تئاتر اپرا واقع در میدان شتله شهر پاریس، یک تاریخ‌سازی را به چشم دید. این تئاتر توسط گابریل داویو به درخواست بارون اوسمان بین سال‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۶۲ با ۳هزار صندلی طراحی شد که بعدها با عوض کردن مدل سالن به ۲۵۰۰ صندلی کنونی رسید، ولی در مراسم بالون‌دور همه صندلی‌هایش پر نبود، چراکه کیفیت ‌میهمانان دعوت شده بر کمیتشان ارجحیت داشت. مسی برای هشتمین بار توپ طلا را بالای سر برد که این‌بار نامش توسط دیوید بکام خوانده شد و جایزه را هم دیدیه دروگبا به او تحویل داد. یک سال قبل، نام او حتی در میان ۳۰ نفر کاندیدای بالون‌دور هم قرار نداشت، اما پس از یک سال افول، بار دیگر لئو نشان داد که کت تن چه کسی است؛ حتی اگر دکمه‌اش را موقع آمدن روی استیج ببندد!

توپ طلا 2 copy

  از آنجا که توپ طلا تا سال ۱۹۹۵ شامل بازیکنان قاره آمریکای جنوبی نمی‌شد، پله هرگز آن را نبرد. با این حال، در سال ۲۰۱۶ فرانس فوتبال یک ارزیابی مجدد انجام داد و اسطوره برزیلی صاحب هفت توپ طلا شد. اکنون مسی رسمی و غیررسمی، رکورددار این جایزه در تاریخ است.

  مسی با کسب توپ طلای 2023 در سن 36 سالگی، تبدیل به دومین برنده مسن این جایزه شد. سراستنلی ماتئوس فقید در سال 1956 و در 41 سالگی، این عنوان را به دست آورد.

  مسی نخستین بازیکن تاریخ است که توانسته در باشگاهی غیر اروپایی توپ طلا را به دست بیاورد، چرا که تمام برندگان قبلی این جایزه در زمان دریافت آن، عضو باشگاهی اروپایی بوده‌اند.

  لئو تنها بازیکن تاریخ است که در سه باشگاه مختلف توپ طلا می‌برد؛ 6 بار در بارسلونا، یک بار در پاری‌سن‌ژرمن و یک بار هم در اینترمیامی.

  فوق ستاره آرژانتینی با کسب توپ طلا در سال‌های 2009 تا 2012، 2015، 2019، 2021 و 2023 تنها کسی است که در سه دهه مختلف توانسته ارزشمندترین جایزه فردی دنیای فوتبال را کسب کند.

  نکته جالب مراسم توپ طلا این بود که هردو برنده جایزه بهترین بازیکن مرد و زن یعنی لیونل مسی و آیتانا بونماتی، محصول آکادمی لاماسیا هستند. این اتفاق در سال 2021 هم رخ داده بود که مسی و الکسیا پوتیاس بهترین بازیکنان دنیا شده بودند.

  ارلینگ هالند دوم شد، اما با انتخاب به عنوان فاتح جایزه گرد مولر، فوق‌ستاره نروژی رکوردی ویژه به ثبت رساند. هالند نخستین بازیکن تاریخ است که به صورت همزمان برنده کفش طلای اروپا، آقای گل لیگ قهرمانانان اروپا و جایزه گرد مولر می‌شود.

  جود بلینگام ستاره این روزهای رئال مادرید، جایزه کوپا را به عنوان بهترین بازیکن جوان جهان به دست آورد. در دو سال اخیر پدری و گاوی از بارسا این عنوان را کسب کرده بودند و بلینگام نخستین بازیکن تاریخ رئال است که کوپا را کسب می‌کند.

توپ طلا 5 copy

  امیلیانو مارتینز هم  بهترین سنگربان جهان شد. هرچند در زمان معرفی او با نمایش ویدئوی مهار مهمش در فینال جام جهانی مقابل ضربه کولو موانی، برخی از حاضرین فرانسوی سالن مارتینز را هو کردند که با واکنش دروگبا به عنوان مجری مراسم همراه شد.

  کیم مین جائه، مدافع کره‌ای بایرن مونیخ با حضور در رتبه 22، بهترین رتبه آسیایی‌ها در بالون‌دور 2023 را به نام خود اختصاص داد. کماکان هموطن او یعنی سون هیونگ مین که یازدهمین بازیکن برتر سال 2022 شد، بهترین رکورد را بین آسیایی‌ها در اختیار دارد. تصور کنید اگر این دو نفر هموطن ما بودند، برخی رسانه‌ها چگونه مانور می‌دادند!

  منچسترسیتی هم پس از کسب سه‌گانه فصل قبل و همچنین موفقیت در زمینه بانوان، به عنوان بهترین باشگاه جهان در سال 2023 انتخاب شد.

  وینیسیوس جونیور، وینگر رئال مادرید هم که قربانی شماره یک نژاد‌پرستی در فوتبال طی سال اخیر بوده، جایزه سوکراتیس را به خانه برد. عنوانی که برای تقدیر از حرکات بشردوستانه به وجود آمده است.

توپ طلا 10