اعتماد به نوجوانان عیب نیست

جوان‌‌‌ترین بازیکن این فصل لیگ برتر انگلیس مهاجم شفیلد یونایتد است. رایان وان با ۱۷سال و ۴ماه و ۲روز، در جریان شکست ۵ بر صفر تیمش مقابل آرسنال به میدان رفت و طبیعتا کمکی به شفیلد نکرد؛ اما دو ماه و ۹ روز از لوییس مایلی، هافبک نیوکاسل جوان‌‌‌تر است و همین سبب شد تا عنوان کم‌‌‌ سن و سال‌‌‌ترین بازیکن جزیره تا به اینجای فصل را از آن خود کند. البته تیم‌‌‌های نامدار هم به بازیکنان جوان اعتماد کرده‌‌‌اند؛ نمونه‌‌‌اش یورگن کلوپ در لیورپول که در بازی برابر چلسی به بن دوک، وینگر ۱۷ساله‌‌‌اش اعتماد کرد. مائوریسیو پوچتینو به دو بازیکن ۱۸ساله در چلسی میدان داده، من یونایتد پدیده ۱۸ساله‌‌‌ای به اسم کوبی ماینو را رو کرده و من سیتی هم لویس ۱۸ساله را که پارسال به تیم اصلی رسید؛ ولی در این فصل نقش مهم‌تری در ترکیب ایفا می‌‌‌کند.

صحبت از لالیگاست و مشهورترین پدیده‌‌‌ای که به ذهن متبادر می‌شود لامین یامال خواهد بود. تنها یک ماه از ۱۶ سالگی‌‌‌ این وینگر گذشته بود که ژاوی او را در جریان تساوی بدون گل برابر ختافه به میدان فرستاد و از آن زمان یامال تبدیل به یکی از مهره‌‌‌های ثابت بارسلونا شد. تا جایی که پیراهن تیم ملی اسپانیا را هم بر تن کرد و با ۱۶ سال و ۵۷ روز، تبدیل به جوان‌‌‌ترین گلزن تاریخ لاروخا هم شد. البته ژاوی امسال یک پدیده دیگر به نام مارک گوئیو را هم به تیم اصلی آورد که با ۱۷سال و ۹ماه و ۱۸ روز، در برد یک بر صفر مقابل بیلبائو مشارکت داشت. بماند که نفراتی مثل بالده و گاوی (قبل از مصدومیت) هم در ۱۹سالگی بازیکن اصلی بلوگرانا محسوب می‌‌‌شوند. آسانی دیائو هم از دیگر تازه‌واردان این فصل لالیگاست که با ۱۸ سال سن، دو گل با پیراهن بتیس به ثمر رسانده است.

پدیده‌‌‌های بوندسلیگا کمی سن و سال بیشتری دارند؛ چراکه یوآن میلوشویچ با ۱۸ سال و ۹ روز، جوان‌‌‌ترین بازیکن این فصل لیگ آلمان بوده که در جریان برد ۵ گله اشتوتگارت برابر بوخوم برای تیم برنده به میدان آمد. البته خود بوخوم هم از پیشتازان فرصت دادن به جوانان است و نمونه آن هم تام بیشوف هافبک آلمانی است که در روز باخت دو بر یک مقابل فرایبورگ، با ۱۸سال و یک ماه به زمین رفت. ماتیاس تل را هم فراموش نکنید؛ مهاجمی که سرمایه آینده بایرن مونیخ محسوب می‌شود. او فصل گذشته اولین بازی‌‌‌اش را برای باواریایی‌‌‌ها انجام داد و این فصل را هم در شرایطی آغاز کرد که ۱۹ سال و ۳ ماه و ۲۲ روز داشت. تل با وجود هری کین نمی‌تواند مهاجم نخست بایرن باشد؛ اما در همین شرایط ۳ گل و ۲ پاس گل در بوندسلیگا ثبت کرده است. 

اما جوان‌‌‌ترین بازیکن این فصل لیگ‌‌‌های معتبر اروپا از ایتالیا می‌‌‌آید. فرانچسکو کامادا با ۱۵ سال و ۸ ماه و ۱۵ روز، با پیراهن میلان مقابل فیورنتینا صف آرایی کرد تا یک رکورد عجیب و غریب در تاریخ سریA به ثبت برسد. جالب اینجاست که میلان درکنار کامادا، بازیکنان ۱۷ساله و ۱۸ساله هم امسال داشته، همین سه‌شنبه چاکا ترائوره ۱۹ساله با لباس این تیم دروازه کالیاری را باز کرد و آن‌ طرف یوونتوس هم به دو بازیکن ۱۸ ساله میدان داده است. انصافا کدام تیم ایرانی جرات استفاده از بازیکنی در این سن و سال را دارد؟ اعتماد به بازیکنان ۱۵، ۱۶ساله را نخواستیم، حداقل طوری به استعدادها اعتماد کنید که وقتی به مربیان تیم ملی بابت میانگین ۳۰ساله ترکیب انتقاد می‌شود، خروجی لیگ را بهانه نکنند که جلوی پرسیدن سوالات بعدی را می‌گیرد.