بارسلونا؛ بی‏‏‌پول و ولخرج

همچنان ولخرج

اوضاع مالی بارسلونا در سالیان اخیر به‌‌‌شدت رو به زوال بوده و دو دوره پیاپی حذف در مرحله گروهی لیگ قهرمانان هم به این سراشیبی سرعت بیشتری بخشیده است. با این حال از سال قبل و با کاهش برخی هزینه‌ها و قهرمانی لالیگا، اوضاع کمی بهتر شده اما مساله اینجاست که در بیلان مالی ۲۰۲۳ این باشگاه بیشترین دستمزد را در کل باشگاه‌های فوتبال جهان پرداخت کرده است. بارسا در سالی که گذشت، ۶۳۹ میلیون یورو به بازیکنانش دستمزد پرداخت کرد که ۲۲ میلیون یورو بیشتر از تیم ولخرج بعدی یعنی پاری‌سن‌ژرمن بوده است. البته انتظار می‌‌‌رود با کاهش دوباره دستمزدها در بارسا و فروش احتمالی فرنکی دی یونگ (با دستمزد ۲۶ میلیون خالص سالانه) این تیم هم مثل پی‌اس‌جی که قرار است دستمزد ۷۰ میلیونی کیلیان امباپه را ذخیره کند، هردو تیم در این جدول سقوط کنند.

تیم بعدی هم منچسترسیتی است که در سال قبل ۵۵۴ میلیون یورو هزینه دستمزد به بازیکنانش داده است. احتمالا مدیریت پول را باید از رئال مادرید آموخت که در کنار کسب نتایج خوب، ۴۵۳ میلیون یورو دستمزد داده تا با ذخیره آن هم بتواند یک خرید بزرگ داشته باشد و هم عملیات تجهیز سانتیاگو برنابئو را تکمیل کند.

تیم‌‌‌های نا‌آشنا

این جدول بر اساس مخارج سال ۲۰۲۳ تهیه شده و طبیعی است که در پایان فصل گذشته تغییراتی در دستمزد هر فصل ایجاد شود، اما جالب اینجاست که نقش باشگاه‌های انگلیسی در آن بسیار پررنگ بوده است. در میان ۲۰ تیمی که بیشترین هزینه را در سال قبل انجام داده‌‌‌اند، نام ۱۰ تیم انگلیسی به چشم می‌‌‌خورد که یک بار دیگر اثبات می‌‌‌کند قدرت مالی تیم‌‌‌های جزیره تا چه اندازه زیاد است. کاری به سرشناس‌‌‌هایی مانند لیورپول، چلسی، منچستریونایتد، تاتنهام و استون ویلا که در این لیست به تناوب پس از من‌سیتی قرار دارند، نداریم. نکته این است که تیمی مثل لسترسیتی با ۲۱۵ میلیون، درست به اندازه نیوکاسل و بالاتر از لایپزیش، رم و میلان برای بازیکنانش حقوق واریز کرده، ولی الان در چمپیونشیپ به دنبال بازگشت به لیگ برتر است! اورتون هم نوزدهمین تیم فهرست است که ۱۹۱ میلیون یورو برای پرداخت دستمزد بازیکنانش هزینه کرده، اما حالا درگیر مشکلات فیرپلی مالی است و در لیگ برتر هم پس از کسر ۱۰ امتیاز اوضاع جالبی ندارد.