فوتبال مورینیو را کم دارد

مارتین راجرز

خوزه مورینیو در چلسی مردی مغرور، بداخلاق، دروغگو و بی‌نزاکت بود و میلیون‌ها پوند از پول‌های آبراموویچ را خرج کرد تا تیمش را به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند. گرانت، وارث موفقیت‌های نصفه و نیمه مورینیو در این فصل است.

با وجود شخصیت‌ منفی وی، مورینیو هنوز هم به صورت مرموزی یک مربی بزرگ است و فوتبال این روزها به شدت برایش دلتنگی می‌کند.

به عنوان یک مربی پرتغالی ۲۳۰ روز بیکاری تحمل‌ناپذیر است. به هر حال فقط یک مورینیوی مربی روی کره زمین وجود دارد و شاید فقط یک راه بازگشت برای او وجود داشته باشد و آن چلسی است.

«از داوری‌های پراشتباه و معنی‌دار داوران خسته شده‌ام، از مصدومیت‌های ساختگی و استراحت‌های حرفه‌ای بیزارم.» این جملاتی بود که مورینیو قبل از ترک جزیره می‌گفت و به سوی فرودگاه پیش می‌رفت.

مشخص نیست مورینیو کجا می‌رود، شاید اینترمیلان، شاید بارسلونا، لیورپول، منچستریونایتد، منچسترسیتی و شاید هم کولومبوس کرو! به هر حال مهم این است که مورینیو برگردد. باز هم می‌خواهم اهانت‌های او را به خبرنگاران در سالن نشست خبری بشنوم، او از آنفلوآنزای مرغی حرف می‌زد تا اتوبوس‌های دولتی، سپس به سراغ املت صبحانه‌اش می‌رفت و تخم‌مرغ‌هایی که خوب آب‌پز نشده بودند. دنیای حاشیه‌ها، مورینیو را کم دارد، صورت فتوژنیکش را و درگیری پلیس با هوادارانش. دوست دارم باز هم شاهد سخنرانی او با اشارات دست باشم. او یک بازیگر و یک روانشناس بزرگ است و خواهد بود. یک ضمیر غول‌پیکر پشت سر اسم او است و ما خبرنگاران چنین حقیقتی را بارها لمس کرده‌ایم. خبر خوش در مورد مورینیو این است که خود او هم قصد بازگشت دارد. یک فصل استراحت کافی است و فوتبال بیشتر از این نمی‌تواند دوری این بازیگر خوش‌قیافه را تحمل کند. فوتبال در سطح حرفه‌ای خود تلفیقی انکارناپذیر از سیاست و اقتصاد است و مورینیو این را خیلی خوب می‌دانست و به کار می‌بست.

«حوصله سخنرانی گرانت را پس از قهرمانی احتمالی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا ندارم لابد می‌خواهد سکوت خود را بشکند و از مشکلاتی بگوید که با دست خالی بر آنها فائق آمده، اما این قهرمانی ربطی به او ندارد.»

هواداران چلسی با مورینیو برای خود هویتی ساخته بودند و شعارهای قدیمی را با انرژی بیشتری سر می‌دادند، اما این روزها حتی هواداران قدیمی چلسی نیز دلیل چندان قابل‌توجهی برای طرفداری از گرانت و مردانش ندارند.

* تحلیل‌گر دیلی سرور