ایپنا - چند روز پیش یک گروه از بازیکنان یک تیم لیگ دسته سومی فوتبال با مراجعه به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خواهان شکایت از باشگاه خود به دلیل پرداخت نکردن حقوق شدند اما وقتی با پرونده‌های بی‌شمار و جواب مسوول این کمیته روبرو شدند از شکایت خود صرفه نظر کرده و تصمیم گرفتند موضوع را از طریق باشگاه پیگیری کنند تا بلکه از این طریق سریع تر به نتیجه برسند. این بازیکنان که اعضای تیم فوتبال سمند ایران خودرو بودند ماجرا را اینگونه تعریف می‌کنند: «بعد از پایان مسابقات، باشگاه حدود ۳۰درصد پول ما را پرداخت کرد و هنوز بیشتر مبلغ قرارداد ما پرداخت نشده و مسوولان باشگاه هم این مبالغ را تقبل نکرده‌اند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم از باشگاه شکایت کنیم اما وقتی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مراجعه کردیم به ما گفتند باید مبلغ ۵۰هزار تومان واریز کنیم و در نوبت بمانیم و حدود ۳۰ روز دیگر پرونده ما به جریان می‌افتد و از مسوولان باشگاه درخواست می‌شود تا برای رسیدگی به فدراسیون مراجعه کنند از آن زمان هم حدود ۲ هفته به باشگاه فرصت داده می‌شود تا پول شما را پرداخت کند و اگر در این مدت به کار شما رسیدگی نشد آن وقت رای دیگری صادر می‌کنیم.»

وی افزود: «وقتی به کمیته انضباطی رفتیم پرونده تشکیل دادیم و مسوول این کمیته گفت تا پول واریز نکنید پرونده شما در نوبت قرار نمی‌گیرد و بعد از آن گفت در حال حاضر ۲۵۰ پرونده در دست بررسی است و شما نفر ۲۵۱ هستید و باید برای تمامی بازیکنان پول واریز کنید تا پرونده شما در نوبت قرار بگیرد.

ما هم تصمیم گرفتیم برای زودتر به نتیجه رسیدن با باشگاه مذاکره کنیم و در صورتی که جواب نگرفتیم طرح شکایت کنیم. که البته مدیر عامل باشگاه پیکان (صاحب پناه) به ما قول داد تا روز یکشنبه قسمتی از پول ما را پرداخت کند و گفت که در صورت

شکایت کردن دیرتر به حقوق خود خواهیم رسید و بهتر است که از طریق مذاکره نتیجه‌گیری کنیم.»

بعد از این ماجرا با یکی از مسوولان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صحبت کردیم. این مسوول شاغل در کمیته انضباطی فدراسیون روند رسیدگی به شکایت‌های فوتبالی را اینگونه تشریح کرد: «وقتی شخصی طرح شکایتی دارد باید به دبیر کل فدراسیون نامه بنویسد و نامه را در دبیرخانه ثبت کند بعد از آن پول واریز می‌کند که برای لیگ برتر ۱۰۰ و برای دسته‌های پایین تر ۵۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. بعد پرونده برای بررسی به کمیته انضباطی ارجاع می‌شود. البته مدت زمان رسیدگی به یک پرونده حدود ۲ هفته است مگر آنکه رای به گونه‌ای صادر شود که زمان بیشتری به طرفین برای حل اختلاف داده شود. اما رسیدگی به یک پرونده ۳۰ روز زمان نمی‌برد و ما نیز به کسی چنین چیزی نگفته‌ایم.

در ضمن پرونده‌های انباشته شده از زمان گذشته زیاد است اما تعداد آنها به ۲۵۰ نمی‌رسد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ پرونده داریم که باید به آنها رسیدگی بشود.

تعداد زیاد پرونده‌های قطور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که رسیدگی به آنها زمان زیادی را از مسوولان کمیته انضباطی و بعضا دیگر مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گیرد با کمی دقت‌نظر و همکاری بیشتر از سوی طرفین این پرونده‌ها (که عمده آنها بازیکنان و مسوولان باشگاه‌ها هستند) می‌توانست کاهش یابد.

با این وجود به عقیده رییس سابق کمیته انضباطی، مسوولان باید تحت هر شرایطی رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار دهند. شاه حسینی در این باره گفت: «به طور معمول رسیدگی به یک پرونده یک هفته زمان نیاز دارد و در صورتی که پرونده‌ای مستلزم پیگیری و استعلام باشد، تا یک ماه نیز طول می‌کشد. در زمان ریاست من، کمیته انضباطی در هر هفته حدود ۳۰ پرونده را بررسی و برای آنها رای صادر می‌کرد و معتقدم با وجود پرونده‌های زیاد نباید از رسیدگی عاجز باشیم.» وی افزود:« بعد از کناره‌گیری از ریاست کمیته انضباطی حدود ۵۰ پرونده در دست بررسی بود که یک هفته پس از آن باید در مورد آنها رای صادر می‌شد. از معروف‌ترین پرونده‌ها نیز می‌توانم به مصدومین بازی سپاهان و پرسپولیس، تخریب بخش‌هایی از ورزشگاه آزادی در این دیدار، اخراج بنگر، اجرای حکم آندرانیک تیموریان، صحبت‌های ابوطالب علیه تربیت یزد، علی دایی، مرتضوی (مدیر شن‌سا) و اجرای حکم ساکت مدیر عامل سپاهان اشاره کنم.» وی در پایان گفت: ‌«‌در صورتی که در مورد پرونده‌ای رای دیر صادر شود آثار منفی در پی خواهد داشت و ضرر آن به باشگاه‌ها و فوتبال می‌رسد.»

آمار ۲۵۰ پرونده کمیته انضباطی البته از سوی مسوولان این کمیته تایید نشد و رییس روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز این رقم را به طور دقیق تایید نکرد ولی طبق گفته شاه حسینی اگر هفته‌ای ۳۰ پرونده به فدراسیون ارجاع شود و با توجه به ۴۰ روز تعطیلی کمیته انضباطی و احتمال انباشته شدن پرونده‌های ارجاع شده می‌توان آمار زیادی را پیش‌بینی کرد این تعداد پرونده که حالا هر تعدادی که می‌خواهد باشد قرار است از روز شنبه مورد رسیدگی قرار گرفته و هر چه سریع‌تر در مورد آنها رای صادر شود!