لشکرکشی دایی و قلعه‌نویی علیه یکدیگر

نیلوفر کنگرانی

عکس:آکو سالمی

احمدزاده: باید به تیم‌ملی کمک کرد

حضور بازیکنان تیم‌های باشگاهی در تیم‌ملی و مشکلاتی که به دلیل نبودن بازیکنان گریبان مربیان تیم‌های لیگ را می‌گیرد همواره یکی از موارد اختلاف میان آنها و مربی تیم‌ملی بوده است. هر چقدر اهمیت و حساسیت رقابت‌هایی که تیم‌ملی در آن شرکت داشته کمتر بوده، این اختلاف شکل جدی‌تری به خود گرفته است. رقابت‌های غرب آسیا و اهمیت نه چندان بالای این رقابت‌ها باعث شده تا اختلافات میان مربیانی مانند قلعه‌نویی و علی دایی بالا بگیرد. البته حضور علی‌دایی در هر عرصه‌ای باعث افزایش حساسیت‌ها در آن عرصه می‌شود و تیم‌ملی هم در حال حاضر از این قاعده مستثنی نیست. دعوت پنج بازیکن از سایپا و سه بازیکن از سپاهان و تعطیلی دیدارهای این دو تیم باعث افزایش سوءتفاهمات شده است. اگرچه علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی خود قصد داشت توضیحاتی در این زمینه بدهد و سوءتفاهمات را برطرف کند، اما جریانی که همچنان ادامه دارد نشان می‌دهد او چندان در این کار موفق نبوده است. البته در میان مربیان لیگ هستند کسانی که بازیکن به تیم‌ملی داده و اصلا به این قضیه هم اعتراضی ندارند. احمد‌زاده، سرمربی ملوان که یکی از بهترین بازیکنانش یعنی جلال رافخایی ‌را در اختیار دایی قرار داده با وجود دو باخت متوالی تیمش اعتراضی به این قضیه ندارد. او در این مورد می‌گوید: «وقتی من بهترین بازیکن تیمم را به تیم‌ملی داده‌ام یعنی اینکه این قضیه را پذیرفته‌ام. وقتی هم قضیه‌ای را می‌پذیریم نباید به آن اعتراض کنیم. ما در مقابل برق شیراز یک شکست سنگین داشتیم اما من بعد از بازی حتی یک کلمه هم به نبودن بازیکن تیمم اعتراض نکردم. بالاخره ما اگر می‌خواهیم تیم‌ملی داشته باشیم باید قبول کنیم بازیکنانمان را هم بدهیم در غیر این صورت تیم‌ملی وجود نخواهد داشت. اگر لیگ را تعطیل کنند یکسری اعتراض می‌کنند و اگر لیگ هم تعطیل نشود باعث اعتراض یکسری دیگر خواهد شد.»احمدزاده با اشاره به دعوای قلعه‌نویی و دایی ادامه می‌دهد: «این اصلا در شان مربیان بزرگ نیست که بخواهند بر سر یک بازیکن باهم درگیر شوند و در مطبوعات با هم به این گونه صحبت کنند. فدراسیون فوتبال برای این تشکیل شده که به این اختلافات رسیدگی کند و باید جلساتی تشکیل شود که مربیان با هم به تفاهم برسند.»

مجید جلالی، سرمربی فولاد خوزستان به گفته خودش آنقدر درگیر تمرینات است که اصلا از این قضیه اطلاعی ندارد. احمد آل‌نعمه، مدافعی است که در جمع سرخپوشان اهوازی در اردوی تیم ملی حضور دارد و به همین دلیل شنیدن صحبت‌های جلالی برایمان مهم بود. او در مورد حضور بازیکنان در این مقطع در تیم ملی می‌گوید: «ما اگر توقع داریم یک تیم ملی قوی و خوب داشته باشیم باید با مربی تیم ملی همکاری کنیم و با برخی مسائل کنار بیاییم. نمی‌شود که هم از سرمربی تیم ملی توقع داشت و هم انتظار داشت همه چیز مطابق میل ما پیش برود. تیم ملی تا الان کار بزرگی انجام داده و یک تغییر نسل در فوتبال ما به وجود آورده است. هر حرکتی مستلزم هزینه است و این هزینه را باید همه بپردازند. به هر حال علی دایی همه اعتبارش را برای تیم ملی گذاشته و هر کدام از ما در حد توانمان باید به او کمک کنیم.»

امیر قلعه‌نویی با تمام توضیحات علی دایی نه تنها قانع نشده بلکه به نظر می‌رسد آتش او تندتر هم شده است. او در مصاحبه‌ای جدید در پاسخ به حرف‌های دایی می‌گوید: «این آقا مدعی است که غیبت دو بازیکن ملی‌پوش ما تاثیری در نتیجه دیدار با پگاه نداشته است. اگر تاثیری ندارند چرا شما از خودتان مایه نگذاشتید و آنها را ندادید تا اگر تاثیری ندارند در خدمت استقلال باشند و دو دستی آنها را نگه داشتید. دایی اگر راست می‌گوید خودش هم در یک بازی حساس تیم ملی از جواد نکونام استفاده نکند تا معلوم شود غیبت یک بازیکن چه تاثیراتی خواهد داشت. ما در بازی با پگاه یک بازیکن را به دلیل آسیب‌دیدگی و دو نفر را به خاطر حضور در اردوی تیم ملی در اختیار نداشتیم که همین قضیه ۳۰درصد توان تیمی ما را کاسته بود.»خداداد عزیزی، سرمربی پیام مشهد اگرچه بازیکنی در تیم ملی ندارد، اما این هفته بازی تیمش مقابل سپاهان لغو شد برای اولین بار در این مدت از علی دایی انتقاد می‌کند. او کار سرمربی تیم ملی را غیرحرفه‌ای می‌داند: «در حال حاضر بین تیم‌های لیگ برتری تبعیض گذاشته می‌شود. اگر قانون است باید برای همه باشد نه برای برخی‌ یا در کل لیگ باید به خاطر لیگ تعطیل شود یا سایپا و سپاهان هم باید بازی‌هایشان برگزار شود. آن صحبت دایی که می‌گوید نبودن یک بازیکن تاثیری در نتیجه تیم‌ها ندارد یک حرف غیرکارشناسانه است. در حال حاضر این ستاره‌ها هستند که می‌توانند نتیجه یک بازی را تعیین کنند. اگر این طور نبود در فصل نقل‌و‌انتقالات برای جذب بازیکنان دعوا راه نمی‌افتاد. در حال حاضر خواسته یا ناخواسته در حق یکسری از تیم‌های لیگ برتری ظلم می‌شود و در این مورد حق را مسلما به قلعه‌نویی می‌دهم.»عزیزی با انتقاد به نحوه دعوت از بازیکنان ادامه می‌دهد: «تیمی که یازدهم جدول است و در فصل گذشته هیچ کار خاصی انجام نداده چرا باید ۵نماینده در تیم ملی داشته باشد و تیمی مثل استقلال یک نماینده. این مسائل نشان‌دهنده وجود رابطه‌ای است که تعداد بازیکنان دعوت‌شده از هر تیم را مشخص می‌کند.»

آن طور که از صحبت‌های مربیان لیگ برتری برمی‌آید به نظر می‌رسد تعداد موافقان و مخالفان علی دایی در این قضیه تقریبا برابر است. دراین جریان هم می‌شود حق را به باشگاه‌ها داد که برای جذب بازیکنان موردنظر خود هزینه کرده و برای چنین روزهایی روی آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند هم به علی دایی. او برای ساختن تیم ملی زحمت کشیده و در این زمان احتیاج به حمایت همکاران خود دارد. آنچه مسلم است با مصاحبه‌های حاشیه‌ای و خط و نشان کشیدن و باز کردن زخم‌های کهنه نه دردی از تیم ملی دوا می‌شود نه از تیم‌های باشگاهی. همان طور که احمدزاده گفت تعامل و جلسات رودر رو تنها راه رسیدن به یک نقطه مشترک است. نقطه مشترکی که هم به آرامش بازیکنان کمک می‌کند و هم به ارتقای تیم ملی که سربلندی آن سربلندی همه ایرانیان است که همه مربیان لیگ را هم شامل می‌شود.