علی دایی به حضور لیت بارسکی رای داد

گروه ورزش- باشگاه سایپا کرج در طول لیگ هشتم دوران پرفراز و نشیبی را با پیر لیت بارسکی پشت سر گذاشت و در نهایت حذف از لیگ قهرمانان آسیا و تداوم قعرنشینی سایپا در لیگ برتر ماحصل... همکاری کوتاه مدت مرد آلمانی با باشگاه فرهنگی، ورزشی سایپا بود. حمید سجادی روز پنج‌شنبه تمام مسائل مربوط به لیتبارسکی را تشریح کرد.

حمید سجادی صحبت‌هایش درباره دلیل پایان همکاری سرمربی آلمانی با سایپا را این‌گونه آغاز کرد: «پیش از دیدار مقابل پاس همدان لیت بارسکی به صورت کاملا جدی اعلام کرد که شرایط برای ادامه همکاری من مناسب نیست و قطعا می‌خواهم از سایپا جدا شوم او احساس می‌کرد که تیم همراهش نیست با این حال ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا از نظر مسائل تخصصی تمامی شرایط مطلوب را برای او فراهم کنیم. با این حال معتقدم سرمربی و کادر فنی تیم باید تلاش بیشتری می‌کرد تا با تیم ارتباط برقرار کند و مدیریت بهتری بر تیم سایپا انجام می‌داد. در هر صورت در طول این مدت خلاء حضور مربی ایرانی در تیم احساس شد. بی‌تردید فضای ورزش کشورمان با استانداردها و سابقه اروپا تفاوت می‌کند و نبودن تطبیق میان این شرایط با وضعیت سرمربی از دلایل این تصمیم لیت بارسکی بود. البته نمی‌توانیم تمامی گناه را یک طرفه به گردن سرمربی آلمانی بیندازیم، بلکه عوامل بسیاری دست به دست هم داد که تعامل خوبی را شاهد نباشیم و سرمربی آلمانی اعلام کند که به دلیل فراهم نبودن شرایط مناسب برای همکاری قصد رفتن از تیم را دارد.

وی افزود: یک روز پیش از بازی مقابل پاس همدان تماس‌های مکرر از سوی مسوولان باشگاه سایپا من را در جریان تمرینات این مربی قرارداد حتی به من عنوان شد که لیت بارسکی در تمرینات در حال له‌کردن بازیکنان است. من نیز در این باره احساس خوبی نداشتم و تصور کردم شاید نوعی لجبازی در تمرینات ایجاد شده است. مدیرعامل باشگاه سایپا خاطرنشان کرد: پیش از بازی مقابل پاس به لیت بارسکی اعلام کردیم که اگر می‌خواهد تیم را ترک کند دلایل خود را به صورت مکتوب به هیات مدیره اعلام کند و پس از آن لیت بارسکی به همراه دستیارش یاسپرت در نشست هیات مدیره حاضر شدند و دلایل مکتوب خود را که جنبه استعفا داشت ارائه کردند با این حال بار دیگر از لیت بارسکی خواستیم تا در آخرین بازی خود مقابل پاس تیم را به نحو احسن هدایت کند و با استفاده از تمام قدرت اجازه ندهد که بازیکنان تیم دچار ضعف روحی شوند.

وی افزود: پیش از بازی لیت بارسکی با شهامت گفت؛ من اشتباهاتی داشتم که آن را می‌پذیرم از جمله آنکه تصور می‌کردم برخی بازیکنان از خارج تیم خط می‌گیرند و کم‌فروشی می‌کنند در مقابل شما نیز اشتباهاتی داشتید که باید آن را بپذیرید. سجادی خاطرنشان کرد: زمانی که لیت بارسکی این صحبت‌ها را انجام می‌دهد احساس کردم در حال خواندن غزل خداحافظی است با این حال همان شب اعلام کردم که سایپا در بازی مقابل پاس شگفتی‌آفرین می‌شود؛ چراکه باید به تیم روحیه می‌دادم.

مدیر عامل باشگاه سایپا با رد برخی شایعات پیرامون قرارداد ۷۰۰هزار یورویی سرمربی آلمانی این تیم نیز گفت: در زمان آمدن لیت بارسکی بارها این مساله مطرح شد اما، قرارداد ما با لیت بارسکی ۳۵۰هزار یورو بود که این مربی به دلیل قطع همکاری تنها ۴۰درصد این مبلغ را دریافت کرد. سجادی درباره اظهارات عضو هیات مدیره باشگاه مبنی بر مخالفت با حضور پیر لیت بارسکی نیز گفت: صحبت‌های علی دایی در برنامه تلویزیونی برای من نقل قول شده است در هر صورت تصور می‌کنم به دلیل فشردگی این برنامه تلویزیونی شاید علی دایی برخی جزئیات را فراموش کرده و بیان نکرده است. در هر صورت نخستین روزی که هیات مدیره برای وضعیت تیم فوتبال جلسه تشکیل داد من به دایی گفتم؛ که شما در میان سایر اعضای هیات مدیره فوتبالی‌تر هستید و به همین دلیل مسوولیت آنالیز تیم، انتخاب نفرات و همچنین جزئیات انتخاب سرمربی را به او واگذار کردیم. که مواردی چون انتخاب مربی خارجی و همچنین آلمانی بودن این مربی برای تیم سایپا از مواردی بود که من و دایی در آن رای مثبت و مشترک داشتیم. پس از آن طبق مصوبه‌ای که اکنون در باشگاه سایپا موجود است، مقرر شدظرف یک هفته علی دایی مربی تیم را انتخاب و معرفی کند و مسوولیت عقد قرارداد با سرمربی جدید نیز بر عهده مدیرعامل باشگاه بود و علی دایی نیز با وجود مشغله کاری این پیشنهاد را پذیرفت.

سجادی افزود: شاید دایی در برنامه‌ تلویزیونی دچاراشتباه شده است، چراکه گزینه مورد نظر او «دتماردموتس» بود نه هورست کوپل!، البته در همان زمان فردی ناشناس که البته بعدا تا اندازه‌ای شناسایی شد با کوپل تماس گرفت و خود را از باشگاه سایپا معرفی کرد و در نهایت با دادن اطلاعات نادرست او را از آمدن به ایران منصرف کرد. در هر صورت اولویت اول دایی دتماردموتس بود که در این باره دایی نظر روته مولر را نیز جویا شده بود که او نیز دموتس را نسبت به لیت بارسکی تایید کرده بود. ضمن آنکه دستمزد دموتس ۲۵۰هزار یورو و دستمزد لیت بارسکی ۳۵۰یورو بود با این حال در نشست هیات مدیره به دلیل کارنامه کاری قوی‌تر لیت بارسکی در ژاپن و استرالیا هیات مدیره به این مربی رای داد و رییس هیات مدیره به صورت تلفنی این موضوع را به دایی اطلاع داد. البته دایی به صورت تلفنی اعلام کرد که من در این‌باره مطالعه کردم و به غیر از این دو مربی گزینه‌های دیگری دارم، ضمن آنکه کارشناسان نیز دموتس را تایید کردند با این حال من نیز به احترام اکثریت هیات مدیره لیت بارسکی را می‌پذیرم که با هفت رای موافق لیت بارسکی به عنوان سرمربی سایپا انتخاب شد.