کفاشیان: رفتن به جام جهانی همه چیز نیست

سایت گل- رییس فدراسیون فوتبال این روزها به هر جا که می‌رود مورد سوال درباره برکناری‌اش قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد رییس پس از انتخاب قطبی کمی آرام‌تر شده است. اما حاشیه‌های حضور دستیاران قطبی فدراسیون را قلقلک خواهد داد. گرچه کفاشیان به قطبی اختیار تام داده است، اما همه چیز بسته به بازی مقابل کره شمالی است. علی کفاشیان امروز تهران را به مقصد کوالالامپور ترک می‌کند تا در بیست و سومین کنگره سالانه AFC که در روزهای هفدهم و هجدهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود شرکت کند. البته که انتخابات انجام می‌شود و کفاشیان یا به بن‌همام رای خواهد داد یا به شیخ سلمان. او نمی‌خواهد رای فدراسیون از همین حالا لو برود. برای همین است که به شوخی می‌گوید: «بگذارید رای بدهم و نتیجه انتخابات مشخص شود آن وقت به شما می‌گویم به کی رای داده‌ام!»

آقای کفاشیان این روزها شایعه برکناری شما قوت خاصی گرفته است. این شایعه از کجا نشات گرفت؟

خب، پس از شرکت من در برنامه نگاه یک، یکی از رسانه‌های خبری، تحلیلی در این باره درج کرد که باعث شد شایعه برکناری من قوت بگیرد. البته من یک روز پس از این برنامه به دوحه و سپس به کلمبو رفتم. وقتی برگشتم به من اطلاع دادند.

سوال‌های چالشی خاصی در آن برنامه به صورت طنز هم مطرح شد، اینکه مثلا آن شب کدام بازی حساس در لیگ برتر انگلستان برگزار می‌شود یا اینکه آیا شما تا به‌حال کفش استوک‌دار پوشیده‌اید یا نه، اینها باعث شد که به گونه‌ای با استنباطی خاص بگویند رییسی که فوتبال را پیگیری نمی‌کند به درد فدراسیون نمی‌خورد...

من بارها که با شما گفت‌وگو کرده‌ام گفته‌ام حتی نمی‌رسم برنامه نود را ببینم. از خستگی خوابم می‌برد. همه این برنامه‌ها هم که دیر وقت است. واقعا وقت نمی‌کنم رقابت‌های فوتبال خارجی را دنبال کنم، ۸ صبح که به فدراسیون می‌آیم تا ۹ شب در دفترم هستم و مشغول کارهای فدراسیون، کمیته‌ها و خیلی کارهای دیگر.هرکس جای من باشد خسته می‌شود. ضمن اینکه باید به خانواده‌ام برسم. به هر جهت من باید مدیریت کنم. این ربطی به دویدن با کفش استوک‌دار ندارد. من سال گذشته به ۲۷ استان سفر کرده‌ام. این اولین باری است که یک رییس فدراسیون به ۲۷ استان می‌رود. هیات‌هایی که حتی هنوز انتخابات انجام نداده‌اند می‌آیند مسائل را به من می‌گویند، استاندارها با من جلسه می‌گذارند و پیشکسوت‌های فوتبال آن مناطق می‌آیند و می‌گویند این اولین باری است که رییس فدراسیون فوتبال به فلان استان می‌آید.

این را هم که شنیده‌اید، اگر تیم ملی به جام جهانی نرود شما و هیات‌رییسه ممکن است دیگر در فدراسیون نباشید...

(می‌خندد) شایعه است، اداره فوتبال که فقط رفتن به جام جهانی نیست. ما الان ۱۸ تیم ملی داریم، ۳۶ باشگاه داریم که باید سیستم آنها را درست کنیم. باید به فوتبال برسیم. رفتن به جام جهانی گوشه‌ای از کارهای اصلی فدراسیون است.

ولی قبول کنید رفتن به جام جهانی ویترین کارهای شما است...

قبول دارم که رفتن به جام جهانی آفریقای جنوبی ویترینی برای فوتبال ایران است. ما تمام حمایت مان را از تیم ملی دوره دایی انجام دادیم، هر وقت خواست لیگ را تعطیل کردیم.با تیم ملی راه آمدیم. اما خب متاسفانه تیم نتیجه نگرفت و آن اتفاقات در روز بازی عربستان پیش آمد.

باور کنید هنوز فشار آن روز روی من مانده. حالا هم که کار به اینجا کشیده است آرزو می‌کنیم قطبی بتواند نتیجه بگیرد. ولی فدراسیون ۳۰ هیات دارد که باید با کارهای زیرساختی و زیربنایی، با آموزشی آکادمیک موجبات رشد و توسعه فوتبال را فراهم کند. البته این حق ماست که در میان ۴ کشوری باشیم که مستقیم به جام جهانی می‌روند ولی ثبات مدیریت هم باید وجود داشته باشد.اینکه شایع کنند فلانی برکنار می‌شود یا با فلانی درگیر شده یا اینکه دعوا در هیات‌رییسه وجود دارد چوب لای چرخ کارها کردن است.

برویم سر ماجرای دستیاران افشین قطبی. حتما می‌دانید که سال گذشته بر سر انتخاب مارکو در پرسپولیس چه جریاناتی پیش آمد. با توجه به اینکه می‌گویند یکی از دستیاران قطبی چندین سال بیکار بوده است. شما در انتخاب دستیاران سرمربی تیم ملی را آزاد گذاشته‌اید یا اینطور نیست؟

آقای قطبی در انتخاب دستیاران مختار است و مطمئنا کسانی را خواهد آورد که به درد تیم ملی بخورند.

برای این سه بازی تیم ملی قرار است پولی به دستیاران پرداخت شود؟

همانطور که قبلا گفتم خود قطبی که مبلغی نخواسته، اما خب مبلغی به عنوان دستمزد به دستیاران می‌دهیم.

در صورت صعود به جام جهانی قطبی و دستیارانش باقی می‌مانند؟

البته اگر تیم به جام جهانی برود، حق قطبی است که بماند. ضمن اینکه بگذارید انشاءا... تیم به جام جهانی برود آن وقت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد. ما باید شرایط را خیلی خوب فراهم کنیم.