فوتبال با پانصد‌میلیارد‌تومان خصوصی می‌شود

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس پیشین‌اتحادیه مدیران باشگاه‌ها

برای پیشبرد باشگاه‌های فوتبال به سوی خصوصی‌شدن باید بازاری شکل بگیرد. اگر بخواهیم تمامی عدد این کار را در نظر بگیریم، با رقمی بیشتر از پانصد میلیارد تومان روبه‌رو نمی‌شویم. شاید برای تیم‌های لیگ برتری ۱۴۰ تا ۱۵۰میلیارد، برای تیم‌های لیگ آزادگان ۷۵ تا ۸۰میلیارد و برای تیم‌های دسته پایین‌تر در مجموع ۲۰۰میلیارد لازم باشد. بی‌تردید این عددی نیست که قابلیت انتقال را نداشته باشد یا مجموعه‌ای در کشور نباشد که نتواند این بار مالی را تحمل کند. در هر صورت، باید مدیران فوتبال و دانشگاهیان درباره نحوه این انتقال بحث و بررسی و تصمیم‌گیری کنند و با توجه به توانایی‌های کشور طرح خصوصی‌شدن باشگاه‌ها را ساماندهی کنند.

از نظر ارزش افزوده، شرایط برای این کار فراهم است و از نظر نرخ رشد بهره‌وری نیز شرایط به گونه‌ای است که ورزش ما توانایی‌های مالی را از این نظر دارد. همچنین از نظر ثروت نیز فوتبال ما به دلیل فراگیر بودن، فرصت لازم را برای خصوصی ‌شدن خواهد داشت.

از طرفی ما برای حفظ ۴ سهمیه لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا باید باشگاه‌هایمان را خصوصی کنیم، که تاکنون تنها، اساسنامه‌ها خصوصی شده است، اما عملا باشگاه‌های ما به سمت خصوصی شدن نرفته‌اند. مبنای خصوصی‌سازی گردش اقتصادی صحیح باشگاه‌ها است که مورد بازرسی کنفدراسیون آسیا قرار خواهد گرفت و باید برای این مساله بحث زیادی انجام شود و مشخص شود که چگونه این کار عملی و تجاری‌سازی در باشگاه‌های ما صورت گیرد؛ به این معنی که باید درآمدها و هزینه‌های باشگاه‌ها پیدا شود و این دو مساله با هم تعادل پیدا کرده و بتوان باشگاه‌ها را یک واحد تجاری به حساب آورد.

بحث خصوصی‌سازی فوتبال نیازمند دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مربوط به خود است، که باید توسط مراجع قانون‌گذاری یا دولت تدوین شود و این مساله نشان می‌دهد که کار خصوصی سازی قابل ساماندهی است و ما می‌توانیم باشگاه‌های خصوصی داشته باشیم؛ اما مساله مهم این است که امکان کسب درآمد برای باشگاه‌های فوتبال به رسمیت شناخته شود.