طرح واگذاری باشگاه‌های ورزشی به بخش خصوصی بحثی است که از چندی پیش در محافل ورزشی مطرح شده، اما هر بار با یادآوری موانع و مشکلات موجود بر سر اجرای این طرح، در حد یک پیشنهاد باقی ماند و هیچ گاه عملیاتی نشد. هیجان‌انگیزترین بخش طرح واگذاری باشگاه‌های ورزشی به بخش خصوصی مربوط به دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس تهران است که البته روند واگذاری این دو باشگاه اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. اما با دستور اخیر رییس‌جمهوری درباره اجرایی شدن خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به نظر می‌رسد، این طرح بالاخره به مرحله عمل نزدیک می‌شود. با این حال فروش سهام استقلال و پرسپولیس و خصوصی شدن این دو باشگاه بزرگ، کاری نیست که یک شبه انجام شود. برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس باید روند پیچیده‌ای طی شود تا آن طور که پیش‌بینی شده این باشگاه‌ها از چتر حمایتی سازمان‌ها و نهادهای دولتی خارج شده و پیشوند «موسسه خصوصی» را به خود اختصاص دهند. در همین رابطه غلامرضا حیدری کرد زنگنه، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس هیات سازمان خصوصی‌سازی چندی پیش به تشریح خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرداخت که به مواردی از روند این خصوصی‌سازی اشاره می‌کنیم:

*طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، باشگاه‌های ورزشی از نظر تقسیم‌بندی جزو شرکت‌هایی هستند که باید خصوصی شوند و بر اساس مفاد قانونی موجود باشگاه‌های ورزشی اجازه ندارند تا پس از پایان سال ۸۸ به صورت دولتی اداره شوند.

* فدراسیون فوتبال کمیته‌ای به نام کمیته خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تشکیل داده تا به ریاست علی فتح‌الله‌زاده و با همکاری سازمان خصوصی‌سازی، باشگاه‌های ورزشی را از حالت دولتی خارج کنند.

* در اولین گام با کار کارشناسی و سنجیدن شرایط باشگاه‌ها، آنها را قیمت‌گذاری می‌کنند و سپس سازمان خصوصی‌سازی درباره چگونگی واگذاری باشگاه پیشنهاد خود را ارائه می‌کند.

این پیشنهاد درباره واگذاری از طریق بورس یا مزایده و فروش نقدی یا اقساط است.

در این مرحله است که هیات واگذاری به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی با حضور وزیر دادگستری و روسای اتاق بازرگانی و تعاون، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

* خصوصی شدن باشگاه‌ها، دلیلی برای قطع کمک‌های دولتی به آنها نیست. دولت می‌تواند به هر باشگاه یا ارگانی که تمایل دارد، کمک کند. با خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس هم؛ دولت می‌تواند مبلغ بودجه‌ای که قبلا به آنها می‌پرداخت را تحت عنوان «کمک» به این باشگاه‌ها تزریق کند.

* به غیر از استقلال و پرسپولیس هیچ باشگاه دیگری در مسابقات لیگ برتر دولتی نیست. شرکتی که بیش از ۵۰درصد آن به بخش‌خصوصی واگذار شده، دولتی محسوب نمی‌شود، پس فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، مس کرمان و سایپا خصوصی هستند.