لوکا بوناچیچ: دوست دارم «احمدی‌نژاد» را ببینم

سرمربی تیم فوتبال سپاهان پس از کسب عنوان نایب قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و بازگشت از ژاپن گفت: حضور در فینال لیگ قهرمانان حادثه‌ای بزرگ برای من، سپاهان و فوتبال ایران بود. لوکا بوناچیچ در کنفرانس خبری دیروز صبح گفت: شب گذشته به ایران بازگشتیم و هنوز تحت‌تاثیر از دست دادن جام هستیم و فکر می‌کنم یکی دو روز طول بکشد تا بخواهیم خودمان را با این شرایط مطابقت دهیم. حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا حادثه‌ای بزرگ برای من، سپاهان و فوتبال ایران بود. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از مدیران تیم، کادر فنی، کادر پزشکی و از فدراسیون فوتبال تشکر کنم که با ما هماهنگ بودند.

بوناچیچ افزود: فکر می‌کنم همین که اسم سپاهان و بازیکنان این تیم در آسیا درخشید کافی باشد. حضور یک تیم ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا بسیار درخشان و ما نیز با حضورمان در فینال لیگ قهرمانان و صعود به جام باشگاه‌های جهان ۲میلیون دلار برای باشگاه سودآوری کردیم و دو هفته دیگر باید در جام باشگاه‌های جهان در کنار نام‌های بزرگی همچون «گوتا فوگو» و «میلان» قرار گیریم و این افتخار بزرگی برای ایران است. بر اساس رده‌بندی فیفا ما تیم دوم آسیا و تیم نود و یکم دنیا هستیم و این ماحصل زحمات کلیه اعضای باشگاه است. آیا بهتر از این می‌شد. آیا می‌توانستیم جام را کسب کنیم؟ بله می‌توانستیم به هر حال ممکن است من و حتی کادر بازیکنان در یک مقطع زمان مسابقه فینال دچار اشتباه شده باشیم و این دلیل زیبایی فوتبال است. شاید می‌توانستیم بهتر باشیم. در کرواسی می‌گوییم همیشه حق با هوادار است مانند این که می‌گوییم همیشه حق با مشتری است و می‌خواهم در اینجا هم از هواداران سپاهان تشکر و هم عذرخواهی کنم. با این حال ما در سه جبهه دیگر لیگ، جام حذفی و جام باشگاه‌های جهان تلاش می‌کنیم.

خبرنگاری پرسید: چقدر در از دست دادن جام‌قهرمانی خود را مقصر می‌دانید که وی گفت: من چهار سال تجربه حضور در ایران را دارم. در اینجا وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود این مساله به کل تیم ربط داده می‌شود، اما اگر تیم ببازد مقصر مربی است. من سرمربی سپاهانم در فینال برنده نشدیم و چه کسی مقصر است. می‌توانم بگویم که کادر فنی مقصر است؛ اما، ما تلاش خود را انجام داده بودیم، ولی مصدومیت عماد‌رضا همه ما را غافلگیر کرد. تاکتیک من این بود که با توجه به دوندگی محسن حمیدی و خستگی شماره ۱۴ اوراوا محمود کریمی را به زمین بفرستم، اما مصدومیت عماد‌رضا برنامه‌های تاکتیکی من را به هم ریخت. با این حال من خودم را مقصر این شکست می‌دانم.

بوناچیچ ادامه داد: شاید عصبانیت در دو سه هفته اخیر چاشنی کار من شده بود و متاسفانه با خبرنگاری که از من درخواست مصاحبه کرده بود رفتار بدی انجام دادم، امیدوارم که این مساله سو تفاهمی را بوجود نیاورده باشد، من همیشه آماده همکاری با شما رسانه‌ها هستم. انتقاد بخشی از کار شماست و هیچ یک از ما بدون مشکل نیستیم و من انتقادهای سازنده را می‌پذیرم. ما لحظات سختی را پشت سر گذاشتیم اما بار دیگر از همه تشکر می‌کنم.

وی درباره حضور سپاهان در جام باشگاه‌های جهان گفت: ما می‌توانیم به مرحله نیمه نهایی این مسابقات برویم و بعد با میلان بازی کنیم. اما در دیدار اول باید به مصاف ویتاکر یونایتد نیوزلند برویم. اگر بتوانیم در این بازی پیروز شویم به مصاف اوراواردز ژاپن خواهیم رفت. این زمانی است که می‌توانیم از این تیم انتقام‌جویی کنیم. خیلی علاقه داریم که در نیمه نهایی با میلان بازی کنیم. مطمئن باشید به عنوان توریست به ژاپن نخواهیم رفت.

وی درباره فشردگی بازی‌های سپاهان در لیگ برتر گفت: ما مقصر نیستیم که از لیگ دور افتادیم، سال گذشته در هشت روز چهار بازی کردیم و امسال نیز پنجاه بازی رسمی برگزار کردیم، از فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم که ما را درک کرد و برنامه‌ریزی را برای ما تغییر داد، از حمایت پرسپولیس، استقلال و سایپا نیز باید تشکر کنم. با این حال ما هم‌اکنون چهار بازی کمتر داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از پایان فصل از ایران خواهید رفت یا خیر؟ گفت: شاید بروم. اما وقتی شما این سوال را می‌پرسید باید خودتان را جای من بگذارید. پنج ماه است که به خانه خود نرفتم، هر‌چند که می‌پذیرم حقوق این کارم را دریافت می‌کنم. حضور در یک کشور غریبه چندان ساده نیست.

خبرنگاری از بوناچیچ درباره تمایلش برای حضور در تیم ملی ایران پرسید که بوناچیچ گفت: ذهنیت من طوری است که دوست دارم کارم مستمر باشد و یکی از دلایلی که دوست ندارم در تیم ملی ایران فعالیت کنم این است که ممکن است تغییرات در کادر فنی به سرعت انجام گیرد. این دلیلی نمی‌شود که من به تیم ملی ایران بی‌احترامی کنم. ایران در آسیا جزو سه تیم برتر فوتبال است و هر کسی که برای سرمربی‌گری در تیم ملی مشغول به کار شود کار مشکلی پیش رو خواهد داشت. مسایل حاشیه‌ای دیگری نیز وجود دارد. کار من بر اساس نظم و انضباط است. تیم ملی ایران بازیکنان بسیار بزرگی دارد اما برای من هیچ گاه اسم‌ها بازی نمی‌کنند.

سرمربی سپاهان در پایان و در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی با این سوال مواجه شد که بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست که بوناچیچ نیز در پاسخ گفت: من سیاستمدار نیستم. این خبرنگار از او پرسید: بزرگ‌ترین آرزویش در زمان حضورش در ایران چیست؟ که او نیز به فارسی گفت:‌ دوست دارم احمدی‌نژاد را ببینم. او انسان بسیار خوبی است.