آصفی: سخن از صعود به جمع 8 تیم جام جهانی، کم‌لطفی به ورزش است

سفیر ایران در امارات گفت: نمی‌توانیم به جمع ۸ تیم برتر جام جهانی صعود کنیم و آنهایی که این را می‌گویند، به ورزش کم‌لطفی می‌کنند.

پاییز سال ۸۵ با رایزنی‌های حمیدرضا آصفی، تعلیق فوتبال ایران از سوی فدراسیون بین‌المللی (فیفا) نادیده گرفته شد تا تیم امید در بازی‌های آسیایی قطر شرکت کند. از آن زمان تا کنون، فوتبال ایران همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. حمیدرضا آصفی، سفیر ایران در امارات متحده عربی درباره شرایط کنونی گفت‌وگویی انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

شرایط فوتبال ایران را در یک سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در فوتبال یک رسالتی برعهده مسوولان است و رسانه‌ها نیز رسالت دیگری دارند. مسوولان باید به این ورزش فراگیر توجه کنند تا این وضعیت به پایان رسیده و انتخابات برگزار شده و سرمربی تیم ملی هم هرچه سریع‌تر انتخاب شود. فوتبال ایران در یک سال اخیر مشکلات و شرایط خاصی داشته است؛ اما باتوجه به اینکه فوتبال ایران سقف بالایی دارد، راحت می‌توانیم اوضاع را سامان دهیم. با برنامه‌ریزی و کار فشرده می‌توان نقایص گذشته را جبران کرد. تا بهمن ماه زمان در اختیار داریم و تیم ملی در گروه متعادلی قرار گرفته است.

رسانه‌ها چه رسالتی دارند؟

نباید انتظارات را از فوتبال آنقدر بالا ببرند که تصور کنیم باخت به پرتغال فاجعه است یا اگر به مکزیک باختیم، اتفاق خاصی رخ داده است. اگر تیم ملی ایران از پرتغال و مکزیک امتیاز بگیرد، باید تعجب کنیم چرا که آنها در فوتبال حرفه‌ای‌تر هستند و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده‌اند. ما در فوتبال همیشه در آسیا مطرح هستیم و در جهان هم باید آبرومندانه نتیجه بگیریم. حداقل تا ۵ سال آینده شرایط به اینگونه خواهد بود؛ البته شاید روزی هم برسد که بتوانیم قهرمان جام جهانی شویم.

پس باید به صعود به مرحله جام جهانی راضی باشیم؟

با امکاناتی که داریم، بله. زمانی که عضو هیات رییسه فدراسیون بودم، این مساله را عنوان کردم که در دنیا نباید زنگ تفریح حریفان بزرگ باشیم و باید نتایج آبرومندانه کسب کنیم. دیدید که بهتر از ژاپن و عربستان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نتیجه گرفتیم. بنابراین، حضور در جام جهانی و کسب نتایج آبرومندانه می‌تواند برای ما خوب باشد و در نهایت، صعود از گروه خود. هر کس به غیر از این حرف بزند، دروغ می‌گوید.

می‌توانیم در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور پیدا کنیم؟

بله، در اندازه‌های فوتبال ما حضور در جام جهانی هست؛ اما نمی‌توانیم به جمع ۸ تیم صعود کنیم. آنهایی که این حرف‌ها را می‌زنند، به ورزش کم‌لطفی می‌کنند.

نظر شما درباره انتخابات فدراسیون چیست؟

فوتبال ورزش سختی است و اداره آن هم سخت است. این ورزش در معرض دید همه است و مثل سایر وزش‌ها نیست. تلویزیون بیشتر مسابقات فوتبال را پخش مستقیم می‌کند و این رشته در تمام اقشار طرفدار دارد. بنابر این، تیم مدیریتی آینده فدراسیون باید اعصاب قوی داشته باشند. باید مدیریت داشته و فوتبالی باشند. حساسیت‌های این ورزش را بدانند. فوتبال، ورزش بسیار حساسی است که می‌تواند خیلی امتیازات مثبت را به جامعه تزریق کند و به اصطلاح ورزشکاران، جامعه را شارژ روحی کند. راهبرد فوتبال کار سختی است و تیمی که انتخاب می‌شود باید از عهده آن بر بیاید.

به نظر شما، علی کفاشیان می‌تواند برای فدراسیون مفید‌تر باشد یا شاهرخ شهنازی؟

در این مورد تا زمان انجام انتخابات نظرم را نمی‌گویم چون نمی‌خواهم برای کسی تبلیغ شود.

اما این دو نامزد می‌گویند ما رقیب یکدیگر نیستیم و فرقی نمی‌کند کدامیک از ما انتخاب شویم. شاید عجیب‌ترین انتخابات جهان قرار است برگزار شود؟

آنها تعارف می‌کنند و این کار خوب نیست. این تعارف، نشات گرفته از ادب و فرهنگ ایرانی است؛ اما این دو نامزد باید بگویند با یکدیگر رقابت می‌کنیم و تعارف را کنار بگذارند.

شایعه شده بود که شما نیز در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام می‌کنید. این شایعه واقعیت داشت؟

بسیاری از دوستان گفتند بیا. من هم با توجه به روابطی که در سطح بین‌المللی داشتم، تمایل به نام‌نویسی داشتم؛ اما در یکی از بندهای اساسنامه آمده بود، یکی از شرایط نامزدی، سکونت در ایران بود. در واقع، برای حضورم در انتخابات فدراسیون منع قانونی داشتم؛ اما مسوولان ۲۰ تا ۳۰ باشگاه خواهان حضورم بودند.

شرایط استقلال تهران را در این فصل چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیروزی بر ذوب‌آهن، آن هم در خانه حریف، پشتوانه روحی خوبی را برای این تیم به وجود آورد. اگر استقلال در این دیدار بازنده می‌شد، دچار بحران می‌شد. استقلال کنونی، تیم بدی نیست. بازیکنان این تیم اگر بهترین نباشند؛ جزء سه بازیکن برتر هستند. بنابر این، جایگاه استقلال تهران در لیگ باید بهتر باشد. البته این تیم در نیم فصل اول، باخت‌های عجیبی داشت؛ اما مطمئنا در دور برگشت جبران خواهد کرد.

برای رفع مشکلات مالی این دو باشگاه چه راهکاری وجود دارد؟

برای این دو باشگاه باید اسپانسر قوی تدارک دید. دولت ۲ کارخانه را در راستای خصوصی‌سازی، به این دو باشگاه بفروشد و بخشی از سهام آن را هم در اختیار مردم قرار دهد. در گذشته، این پیشنهاد را در هیات دولت مطرح کردم و مورد توجه چند وزیر و حتی شخص رییس‌جمهوری قرار گرفت؛ اما نحوه اجرایی شدن آن مهم است. تا زمانی که استقلال و پرسپولیس مشکل مالی دارند، باید با دعا و غیرت نتیجه بگیرند.