ورزش تحت‌الشعاع تبلیغات

هوشنگ فتحی- ورزش را از ابعاد گوناگون تفسیر و توجیه می‌کنند. گفته می‌شود ورزش زمینه‌ساز تندرستی جسم و عامل تقویت و آرامش روح و روان است... - ورزش موجب تحکیم همبستگی ملی و تقویت رشته‌های پیوند آحاد جامعه است...

- ورزش نوعی شیوه بیان مستقل از زبان است که به سرعت توسط همگان فهمیده می‌شود...

- ورزش نشانه برابری اساسی بین انسان‌ها و آنگاه ملت‌ها است و به لحاظ امکانات مساعدی که در زمینه آشنا شدن تیم‌های ورزشی ملل با یکدیگر فراهم می‌آورد، می‌تواند راه را برای رسیدن به یک دنیای صلح‌آمیز هموار سازد... و چه بسیار گفته‌های دیگر.به یقین هیچ رویداد بزرگ و بین‌المللی ورزشی نیست که در گوشه‌ای از گستره گیتی شکل گیرد و به شکل‌های مختلف بازیچه امیال و اهداف سودجویانه تبلیغاتچی‌ها، شرکت‌های فراملی، رسانه‌ها، صنعتگران، حرفه‌ای‌ها و سیاستمداران نباشد. در این میان فریاد اعتراض دوستداران «ورزش برای سلامتی و شادی»، «ورزش آماتوری» و «ورزش به جهت نفس ورزش» نیز در هلهله و هیاهوی موافقان «ورزش حرفه‌ای- سیاسی» چنان گم می‌شود که... آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

پاره‌ای از دلایل موافقان اینها است:

حمایت مالی شرکت‌های فراملی از رویدادهای جهانی ورزش، هزینه‌های کمرشکن را قابل تحمل می‌کند و بنابراین حضور و دخالت این شرکت‌ها اجتناب‌ناپذیر و بلکه لازم است! ورزش برای بقا و گسترش روزافزون خود،‌ نیازمند تبلیغات و بنگاه‌های تبلیغاتی است. ورزش و صنعت، منفعت متقابل دارند. تلاش و اقدامات ورزشی، خواه ناخواه به اهداف دولت‌ها گره می‌خورد و طبعا باید در راستای اقدامات دولتمردان باشد.

«آگهی تجاری» تجلی یکی از ابعاد فرهنگی جامعه غرب است و عمده هدفی که در ژرفای این فرهنگ موج می زند و تبلیغاتچی آن را تعقیب می‌کند تغییر رفتار انسان و دور نگهداشتن مردم از تصمیم‌گیر‌ی شخصی است تا آن اندازه که در تله یک حوزه روانی قوی گیر کند و لامحاله به موجوداتی فلج گوش به فرمان برای پذیرش کامل «خوی مصرف» تبدیل شوند. این فرهنگ از طریق روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، پوسترها و کلیه امکانات موجود و موثر است که تثبیت می‌شود و انتقال می‌یابد.

«ورزش» یکی از موثرترین فضاهای تبلیغاتی رادر دسترس صاحبان کالا و خدمات قرار می‌دهد. شمار گیج کننده تماشاگران برنامه‌های ورزشی تلویزیون موج رو به اوج خوانندگان نشریات ورزشی و انبوه مردمی که ورزشگاه‌ها را با حضور خود انباشته می‌سازند تبلیغاتچی‌های حرفه‌ای را سخت به وسوسه می‌اندازد.

منبع: کتاب ورزش و تبلیغات

ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر

ادامه دارد