مرد یک میلیون یورویی‌آمد

کلمنته در برف آ‌مد
مرد یک‌‌‌میلیون یورویی
گروه ورزش: ساعت ۹ شب شنبه، انتظارها برای ورود «خاویر کلمنته» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به پایان رسید و وی به همراه دستیارانش از طریق فرودگاه امام وارد ایران شدند. کلمنته که با قراردادی به ارزش سالانه یک‌میلیون یورو به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده روز چهارشنبه از روی سکو‌ها، دیدار تیم ملی کشورمان مقابل سوریه را نظاره‌گر خواهد بود.
اولین شب کلمنته
کلمنته که با پرواز فرانکفورت -تهران به ایران آمده بود در حالی که از استقبال رسانه‌ها به شدت متعجب شده بود، بلافاصله پس از ورود به تهران، به صورت تلگرافی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. سرانجام «کلمنته» وارد اتاق نشست خبری شد و در طول پرسش و پاسخ عنوان کرد که هنوز قرارداد نهایی را با فدراسیون فوتبال امضا نکرده است. این در حالی بود که ناصر شفق طرف مذاکره‌کننده ایرانی پس از این نشست تاکید کرد که کلمنته سرمربی تیم ایران است و در دیدار مقابل سوریه بر روی نیمکت می‌نشیند.
پیش از نشست خبری «مهدی تاج» تلاش کرد تا خبرنگاران را متقاعد سازد که با توجه به خستگی کلمنته از سوالات حاشیه‌ای دوری کنند اما، در نهایت یکی از خبرنگاران به کلمنته گفت که فوتبال ایران با توجه به پولی که می‌پردازد و آقایی‌اش در فوتبال آسیا به مربی پاره‌وقت نیاز ندارد که «کلمنته» پاسخ داد، نباید به آنچه که در گذشته داشتیم فکر کنیم،‌ بلکه باید وضعیت کنونی را درک کنیم.
کفاشیان:‌ قرارداد نهایی شده است
رییس فدراسیون فوتبال گفت: قرارداد با «کلمنته» قطعی شده و او نسبت به انتخاب دستیاران خود مختار است.
علی کفاشیان پس از جلسه صبح یکشنبه با «کلمنته» ،‌ اظهار کرد: امروز اولین حضور کلمنته و دستیارانش در فدراسیون فوتبال بود. در این جلسه ما انتظارات خودمان را به کلمنته انتقال دادیم و به او گفتیم که هدف‌مان رفتن به جام جهانی است و باید براساس این هدف برنامه‌ریزی انجام گیرد. وی افزود: از کلمنته خواستیم که جلسه‌ای را با کادر فنی داشته باشد و دست او را باز گذاشتیم که بر روی کادر فنی و تیم مطالعه کند. ضمن آنکه اطلاعات لازم در مورد حریفان ایران را نیز به او داده‌‌ایم.
کلمنته: هنوز قرارداد نبسته‌ایم
سرمربی اسپانیایی تیم ملی گفت: با توجه به عدم شناخت از بازیکنان مقابل تیم سوریه روی نیمکت نخواهم نشست. خاویر کلمنته پس از جلسه با اعضای هیات رییسه و رییس فدراسیون فوتبال در حالی که سعی می‌شد با نمایندگان رسانه‌های گروهی مصاحبه‌ای نداشته باشد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که با مسوولان فدراسیون ایران داشتم، اوضاع خوب پیش رفت و جلسه خوبی بود.
وی افزود: از فوتبال ایران شناخت زیادی ندارم. باید از کمپ و ورزشگاه آزادی دیدن کنم تا به شناخت بهتری از ایران برسم. سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا با بیان این مطلب که کار آسانی را در ایران پیش رو ندارم، تاکید کرد: قطعا سوریه حریف سختی خواهد بود. همه تیم‌ها می‌خواهند به جام جهانی بروند. کلمنته تصریح کرد: هر تیمی که می‌خواهد به جام جهانی برود باید انگیزه بالایی داشته باشد و امیدوارم تیم ملی ایران هم از این انگیزه برخوردار باشد.
سرمربی جدید تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال که روز چهارشنبه مقابل سوریه روی نیمکت می‌نشیند یا خیر، گفت: شناختی از ایران و بازیکنان ندارم و فکر نمی‌کنم حق من باشد که روز چهارشنبه روی نیمکت بنشینم. شخص دیگری زحمت کشیده و من روی نیمکت نمی‌نشینم.
وی در خصوص عقد قرار داد با فدراسیون اظهار کرد: جلسه خوبی با مسوولان داشتم؛ اما حرفی از قرارداد نشد تا امضا کنم. کلمنته در پایان گفت: فیلم بازی‌های ایران به خصوص بازی با استرالیا را گرفته‌ام. هر چه بیشتر با فوتبال ایران آشنا شوم به نفع من خواهد بود.
دستیار کلمنته:
اگر خدا بخواهد به جام جهانی می‌رویم
مربی تیم ‌ملی فوتبال ایران گفت: از هم‌اکنون زود است که بخواهم درباره صعود ایران به جام جهانی صحبت کنم.
ریستو ویداکوویچ پس از ورود اظهار کرد: من در صربستان بودم که «کلمنته» با من تماس گرفت و گفت که آیا مایل به همکاری با من در تیم ‌ملی ایران هستی یا خیر که پاسخ دادم، بله. من در زمان حضور کلمنته در تیم‌ملی صربستان، دستیار او بودم و پیش از حضور در تیم‌ملی صربستان، مربی تیم جوانان رئال بتیس بودم. وی درباره شناختش از فوتبال ایران گفت: چیز زیادی از فوتبال ایران نمی‌دانم. پنج بازی را در جام جهانی 98 و 2006 تماشا کردم. با این حال چندان درباره فوتبال ایران نمی‌دانم.
کریمی،‌ مهدوی‌کیا، نکونام و بازیکن ایرانی بولتون (آندرانیک تیموریان) را می‌شناسم، هر چند که در مجموع شناخت زیادی از فوتبال ایران ندارم. ویداکوویچ درباره کشور ایران گفت: در مورد کشور ایران هم زیاد نمی‌دانم، اما چند دوست ایرانی دارم که در پاریس زندگی می‌کنند، دوستان ایرانی من انسان‌های بسیار خوبی هستند و مطمئن هستم تمام مردم ایران شرایطی مانند دوستان من دارند. وی در پاسخ به این سوال که چقدر به صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ اطمینان دارید؟ گفت: باید در ابتدا سطح تیم‌ملی ایران را ارزیابی کنیم، از هم‌اکنون بسیار زود است که بخواهم درباره صعود ایران به جام‌جهانی صحبت کنم. وی در پاسخ به این سوال که آیا با فدراسیون فوتبال ایران قراردادی امضا کردید یا خیر، گفت: هنوز قراردادی بین ما و فدراسیون ایران امضا نشده و پس از انجام مذاکرات نهایی این کار انجام خواهد شد.
ویداکوویچ در پایان گفت: من معنی کلمه ان‌شاءا... را در زبان شما می‌دانم، این کلمه یعنی اگر خدا بخواهد و اگر خدا بخواهد ما با ایران به جام جهانی 2010 صعود می‌کنیم.
عکس: ایسنا