انصاری فرد: در 4 سال 30‌میلیون درآمد بلیت‌فروشی داشتیم  واعظ: با دعا و موعظه حرفه‌ای نمی‌شویم

گروه ورزش- اولین نشست مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران با محوریت رونمایی از طرح SMS CUP عصر چهارشنبه در هتل لاله تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست «آلفرد عابدی» مدیر شرکت طراحان نوید تجارت که مجری طرح SMS CUP مشترک این دو باشگاه بود، طی سخنانی اهداف طرح را بیان کرد و گفت: طرح مسابقات SMS CUP در قبل از طریق اینترنت بوده، اما امروز راه‌اندازی این سیستم به وسیله SMS را معرفی می‌کنیم. این طرح ساده و شفاف است و هواداران دو تیم پیش از هر بازی می‌توانند با خرید کارت حمایت تیم‌شان در مسابقه شرکت کنند. هدف اصلی این طرح فقط مسائل مالی نیست و ما جنبه‌های معنوی را مد نظر داریم.

وی افزود: هواداران دو تیم با خرید کارت‌های SMS CUP و شرکت در مسابقه، به صورت غیرمستقیم از تیم مورد علاقه‌شان حمایت می‌کنند و این طرح باعث بالا رفتن انگیزه آن‌ها نیز می‌شود. مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران تنها مدیرانی بودند که طرح را پسندیده و آن را اجرایی دیدند، لذا همکاری مشترک ما را با هم اعلام می‌کنیم.

وی گفت: با این طرح این دو تیم می‌توانند هواداران‌شان را به نوعی سازمان‌دهی کنند که با فرستادن کارت‌ها توسط خریداران به باشگاه‌های مورد نظر این کار عملی می‌شود. ضمن این که ما برای مستمندان نیز کارت‌های رایگان را در نظر گرفته‌ایم و بخشی از آن‌ها برای فروش به مراکز خیریه اهدا خواهیم کرد.

امیررضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل باشگاه استقلال هم در سخنانی پیرامون این طرح گفت: فیفا در فوتبال دنیا چهار فاکتور را برای بحث درآمدزایی تیم‌ها بااهمیت می‌داند. در وهله اول درآمد از محل بلیت‌فروشی تیم‌ها است که اهمیت بسیار زیادی برای تیم‌های حرفه‌ای دارد. همچنین بحث اسپانسر، پخش تلویزیونی و کپی‌رایت نیز از این فاکتورها است؛ البته در آخرین مورد چنین چیزی در کشور ما وجود نداشته و مردم می‌توانند در کمتر از ۲۴ ساعت اقلام ورزشی که با دخالت مستقیم باشگاه تهیه شده را در میدان منیریه یا مناطق دیگر خریداری کنند. اکنون طرح

SMS CUP را به عنوان یکی از محل‌های درآمدزایی باشگاه استقلال و پرسپولیس شناخته‌ایم و آن را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: برای انجام چنین اقداماتی بهتر است از تنگ‌نظری‌ها پرهیز شود. باشگاه‌ها باید از یک حرکت معقول برای درآمدزایی تیم‌شان استفاده کنند. حال اگر شخص یا شرکتی با خلاقیتش عامل طرحی سودآور باشد، هر دو طرف می‌توانند از این حیث فایده ببرند که اشکالی هم ندارد. طی ۳۰ سال پس از انقلاب تیم‌ها از محل‌های مختلف که قانون کشور منعی برای استفاده از آن نمی‌بیند، استفاده چندانی نبرده‌اند. حال اگر فردی به وسیله این طرح در همکاری با تیم‌های بزرگ پولدار می‌شود، نباید ایرادی به آن گرفته شود. معتقدم این تنگ‌نظری‌ها باعث عدم پیشرفت فوتبال حرفه‌ای در کشور ما شده است. از همین جا اعلام می‌کنم اگر افراد دیگری هم هستند که برنامه‌های اقتصادی تضمین شده‌ای برای سودآوری باشگاه استقلال و منتفع شدن خودشان دارند، ما از آن استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل باشگاه استقلال تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح SMS CUP بنده و عباس انصاری فرد مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از تنگ‌نظری‌ها فاکتور گرفتیم. عده‌ای گفته بودند که شرکت طرف قرارداد ما مجوز قانونی برای این کار را ندارد. در حالی که فکر می‌کنم من و مدیرعامل پرسپولیس به اندازه کافی صاحب بلوغ فکری هستیم که برای عقد قرارداد با شرکتی، از قانونی بودن آن به وسیله گرفتن استعلام‌های لازم مطمئن شویم و قطعا بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم. ما نمی‌خواهیم تصمیمی در این باره بگیریم و طرحی را اجرا کنیم که در آینده فراموش شود. انصاری فرد برای این طرح خوب فکر کرد و آن را به ما پیشنهاد داد که از تصمیمش استفاده کردیم. بدون شک این دو تیم بزرگ که دولتی بوده و متعلق به مردم هستند، اگر صاحب منافع بیشتری شوند، منافع ملی را ارتقا داده‌اند. تاکنون ابزاری برای کمک هواداران به این دو باشگاه وجود نداشت که به لطف خدا امروز یکی از آنها را معرفی می‌کنیم.

آشتیانی با اشاره به بحث درآمدزایی این دو تیم از محل بلیت فروشی تصریح کرد: این نکته نیز بسیار حائز اهمیت بوده که به همراه باشگاه پرسپولیس با جدیت پیگیر شفافیت آن هستیم. من اطمینان دارم افرادی هستند که حاضرند بلیت بازی‌های این دو تیم را خریداری کرده و حتی به استادیوم نیایند یا بلیت‌ها را رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. به طور مثال در دیدار استقلال برابر ام‌صلال در قطر چنین اتفاقی افتاد و فردی از علاقه‌مندان تیم ام‌صلال بلیت‌های مسابقه را خرید و در اختیار علاقه‌مندان آن تیم قرار داد که البته سهم بلیت‌های استقلال محفوظ مانده بود. آنها به دنبال بهانه‌اند تا به تیم مورد علاقه‌شان کمک کنند که معتقدم در ایران هم افراد بسیاری از این دست وجود دارند. فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از حاشیه‌های این دو تیم از گذشته تاکنون مسائل مالی بوده که قطعا با اجرایی کردن طرح‌های قانونی درآمدزا، حل می‌شود.

وی افزود: در فضای حرفه‌ای فوتبال همه باید به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم و بدانیم حرفه‌ای شدن با قرقره کردن زبانی حاصل نمی‌شود و در عمل باید کار را پیش برد. ما زمانی می‌توانیم به این سمت حرکت مقتدرانه‌ای داشته باشیم که از وجود مدیران حرفه‌ای هم بهره ببریم. وی تاکید کرد: بی‌شک با دعا و موعظه، آدم‌های موجود را نمی‌توان حرفه‌ای کرد و اگر فردی از آنها در مسوولیتی کار می‌کند، نهایت بازدهی‌اش همین است که همه می‌بینند و قطعا باید نگاه حرفه‌ای و پس‌زمینه فکری لازم در ذهن مدیران حرفه‌ای باشد تا شخص بتواند به صورت حرفه‌ای نگاه کند.

وی تصریح کرد: معتقدم در این راه باید گام‌ها را با دقت و سرعت برداریم تا به آنچه می‌خواهیم برسیم و بدانیم که یکی از این دو عامل را نباید فدای دیگری کنیم. ما می‌توانیم به هدف برسیم، اگر فعل خواستن و خوب فکر کردن را به درستی صرف کنیم. امید است با چنین روشی به زودی شاهد ایجاد فوتبال بااخلاق و حرفه‌ای در کشور باشیم

اما عباس انصاری‌فرد هم در این نشست مطبوعاتی عنوان کرد: در سال ۱۳۶۹ و در مقطعی که مدیرعامل پرسپولیس بودم، به دنبال ایجاد ساختاری بودیم که باشگاه نیازمند کمک‌های مالی از سازمان‌های مختلف نباشد. طرح‌هایی مطرح شد و بعضی از آنها هم به نتیجه رسید. به طور مثال برای اولین بار طرح تبلیغ روی پیراهن پرسپولیس آن زمان اجرا شد که البته برخی از مسوولان آن را برنتابیدند. لذا کارخانه‌ای که تبلیغ آن می‌شد مبلغ دومیلیون تومان جریمه شد و تلویزیون هم بازی پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا را پخش نکرد، اما این طرح بعدها به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: اکنون در دوره مدیریت دوباره‌ام در پرسپولیس به دنبال طرح‌های درآمدزا برای این تیم هستم که یکی از آنها طرح SMS CUP بود که به همراه امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل باشگاه استقلال آن را اجرا می‌کنیم. ما به این نتیجه رسیدیم که باید برای درآمدزایی تیم‌هایمان، خودمان تلاش کنیم و در جهت منافع دو باشگاه به یکدیگر کمک کنیم تا از وضعیت موجود نجات یافته و به شرایط مطلوب برسیم. روی طرح‌های اقتصادی مختلفی به توافق‌هایی رسیده‌ایم و امروز طرح SMS CUP را به عنوان طرحی که می‌تواند سودآوری خوبی برای این دو تیم داشته باشد معرفی می‌کنیم. بدون شک رشد این دو تیم بزرگ و منفک شدن آنها از کمک‌های مالی سازمان‌های مختلف می‌تواند به ورزش کشور هم کمک کند. در نشست AFC که به همراه مدیرعامل استقلال شرکت کرده بودیم، نفوذ ژاپن در آنجا باعث افسوس ما شد. لذا مصمم‌تر شدیم تا دو باشگاه را به موفقیت‌های لازم برسانیم و در این راستا دست کمک به سوی علاقه‌مندان و هواداران دو تیم دراز می‌کنیم.

وی افزود: اطمینان دارم در سال آینده این دو باشگاه از نظر مسائل مالی به جایی می‌رسند که می‌توانند رشته‌های ورزشی دیگری را راه بیندازند. ما معتقدیم اعتبار تمام تیم‌ها به تعداد هوادارانشان است. در حالی که باشگاه بارسلونا توانسته است ۳۶۰ هزار نفر از هوادارانش را سازمان‌دهی کند، با شرایطی که پرسپولیس دارد، ما می‌توانیم بیش از ۵‌میلیون نفر از هواداران را سازمان‌دهی کنیم.

انصاری فرد گفت: باید به جایی برسیم که تبلیغ روی پیراهن تیم ما بتواند کفاف هزینه یک سال تیم را بدهد. به طور مثال در عربستان تبلیغ روی پیراهن یک تیم، مبلغ ۲۰‌میلیارد تومان است، اما ما برای یک و نیم میلیارد از محل چنین تبلیغی مانده‌ایم. دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ضمن آن که رقیب هم هستند، اما در زمینه‌های ساختاری و تامین منابع مالی به صورت متحد مسائل مختلف را پیگیری خواهند کرد و این را حق خودشان می‌دانند. پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیا است و در مجامع بین‌المللی به مانند یک تیم ثروتمند به آن نگاه می‌کنند، اما جای تاسف دارد که درآمد خالص این تیم از محل بلیت‌فروشی طی چهار سال ۳۰‌میلیون تومان است. وقتی برای نشست AFC رفته بودیم، عده‌ای به ما با دید مدیران پرطرفدارترین تیم‌های آسیایی نگاه می‌کردند، اما نمی‌دانستند که ما از کوچک‌ترین منابع مالی محروم و تنها به یک اسپانسر قانع هستیم. ما باید برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ گام‌های بزرگی برداریم و محل‌های درآمدزایی مختلفی را برای تیم‌هایمان به وجود آوریم که طرح SMS CUP یکی از آنها است. مدیر باشگاه بزرگی چون پرسپولیس نباید نگران پرداخت پول بازیکنانش یا برخورد بازیکنان با او به خاطر این مساله باشد، اما متاسفانه در فوتبال ما چنین چیزی وجود دارد که زیبا نیست.

در پایان این نشست در حالی که واعظ آشتیانی اعلام کرد که از پرسش و پاسخ با خبرنگاران در این مقوله معذور است، انصاری فرد در پاسخ به دو سوال از خبرنگاران پیرامون مساله بیمه بازیکنان و کمک گرفتن از هواداران تیمش گفت: در راستای ایجاد بیمه بازیکنان اقداماتی انجام شده و به زودی طرح‌های خوبی را از این حیث در دستور کار داریم. ضمن اینکه با افتتاح بیمارستان پرسپولیس، بحث مسائل درمانی بازیکنان به طور کامل حل خواهد شد. همچنین در سازمان‌دهی هواداران نیز برنامه‌هایی داریم که طرح ذکر شده یکی از آنها است. تیم منچستر یونایتد چندی پیش دچار مشکل مالی شد و اعلام کرد هر هوادار یک‌پوند به این تیم کمک کند که پس از اعلام چنین طرحی، مشکل او حل شد. ما هم به دنبال آن هستیم که طرح‌های خوبی از این قبیل داشته باشیم تا هر دو طرف به خواسته‌هایشان برسند.