با هر اشتباه من والیبال دنیا ضرر می‌کند

«ژی هونگ وی» که برای نخستین بار به عنوان رییس فدراسیون بین‌المللی والیبال به ایران سفر کرده است، در نشستی خبری مقابل خبرنگاران نشست تا پاسخگوی پرسش‌ها و پیشنهادهای مطرح شده باشد. او که خود را اولین فرد برای انتقاد از وضعیت والیبال جهان می‌داند، در این نشست خبری گفت: اگر من مرتکب اشتباهی شوم، کل والیبال دنیا متضرر می‌شود. به همین خاطر به تمام فدراسیون‎ها و اعضای والیبال گفته ام که بر والیبال دنیا نظارت داشته باشند و مشکلات را بازگو کنند تا آنها را برطرف کنم.»

او با اشاره به احساسش در مورد ورزش ایران، ادامه داد: «ایران یک کشور ورزشی است. این احساس من از ورزش ایران است نه فقط والیبال این کشور. حتی دو روزی که در جزیره کیش بودم، تحت تاثیر عملکرد ژیمناست‏ها قرار گرفتم». او بعد از اقامت سه روزه اش در ایران به این نتیجه رسیده که دولت ایران در سطوح مختلف ورزش را مورد حمایت قرار می‎دهد.

ژی هونگ وی ۷۳ ساله که پس از ریاست ۲۴ ساله آگوستا مسوولیت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) را در اختیار گرفت، در طول جلسه سعی می‌کرد با لبخندی بر لب به سوالات پاسخ داد، هر چند که از پاسخگویی به برخی از آنها هم طفره رفت. مثل اینکه میزبانی مسابقات جهانی والیبال ساحلی در جزیره کیش چگونه امکان پذیر است؟!

رییس FIVB در بازدید از جزیره کیش این وعده را به مدیران والیبال ایران داد که این جزیره می‌تواند سال آینده میزبان رقابت‎های جهانی والیبال ساحلی باشد و این در حالی است که طبق قوانین جهانی رقابت‎های والیبال ساحلی حتی در قالب تورهای جهانی به طور همزمان در دو بخش مردان و زنان برگزار می‎شود. با این حساب میزبانی این مسابقات برای ایران چطور ممکن است؟ با این حال جزیره کیش نظر رییس فدراسیون جهانی والیبال را جلب کرده و او اصرار دارد که کیش در تمام طول سال می‌تواند میزبان مسابقات والیبال ساحلی باشد.

پاسخ ژی هونگ به سوال خبرنگاران در مورد شرایط برگزاری مسابقات بانوان البته اصلا قانع کننده نبود. او گفت: «ما در فدراسیون جهانی والیبال هیچ پوششی را به زنان تحمیل نمی‎کنیم. آنها می‎توانند با هر نوع پوشش دلخواهی بازی کنند؛ بدون محدودیت. همان طور که سال گذشته در یکسری مسابقات، ساحلی ‎بازان زن با پوشش اسلامی‌ بازی کردند.»

رییس فدراسیون جهانی والیبال که ادعا می‌کرد قصد شفاف سازی در فدراسیونش دارد، در توضیح این ادعا، اضافه کرد: «باید رویکرد ورزشی FIVB حفظ شود. می‌خواهیم بخشی از بودجه مان صرف داوران، زنان و نوجوانان شود. در آسیا بسیاری از کشورها فرهنگ اسلامی ‌دارند و باید به این فرهنگ احترام گذاشت، نباید بگوییم شما (زنان) ملزم به بازی با این پوشش خاص هستید و نه چیز دیگر، این تبعیض‌نژادی است و با آن مخالفم.»

او با اشاره به حضور والیبال ایران در دیدارهای انتخابی لیگ جهانی گفت: «متاسفانه ایران در شرایط غیرعادلانه نسبت به حریف مصری‎اش دیدارهای انتخابی خود را آغاز کرد. مصر میزبان بود و تیم ملی ایران از رقابت‎های سخت و پس از طی کردن مسافتی طولانی راهی قاهره شد. به عقیده من این عادلانه نبود.»