شاهزاده مسی

لیونل مسی، ستاره بارسلونا به عنوان اولین آرژانتینی تاریخ توپ طلای اروپا را فتح کرد. این هافبک - مهاجم ۲۲ ساله در سال ۲۰۰۷ در پله سوم و در سال گذشته در رده دوم رده بندی این جایزه با ارزش قرار گرفته بود وقابل پیش‌بینی بود که امسال این جایزه را می‌برد. او در این پیروزی دو رکورد از خود باقی گذاشته است؛ اول اینکه از ۴۸۰ امتیاز ممکن، ۴۷۳ امتیاز را کسب کرده و دوم اینکه با این پیروزی بعد از مایکل اوون که در سال ۲۰۰۱ در ۲۱ سالگی این عنوان را برد،تبدیل به جوانترین فاتح توپ طلا شده است. او در این رای گیری بالاتر از کریس رونالدو قرار گرفته که بعد از یک فصل پرسروصدا موفق به کسب ۲۳۳ امتیاز شد. سومین چهره این جدول هم ژاوی، آس خط میانی بارسا است. این یک عنوان قابل پیش‌بینی برای مسی است که فصلی خارق‌العاده را در بارسا پشت سرگذاشته است. او با بارسلونا فاتح لیگ قهرمانان اروپا، لیگا اسپانیا، جام حذفی اسپانیا و سوپرجام اروپا و اسپانیا شده است و به احتمال زیاد جام باشگاه‌های جهان را نیز خواهد برد. البته توپ طلا تنها جایزه‌ای است که او آن را بدون آنکه لباس بارسا را به تن داشته باشد، بالای سر برد.از سال ۱۹۹۵ تاکنون، توپ طلایی رقابتی بوده که بازیکنان از هر قاره‌ای می‌توانستند در آن شرکت کنند، (تا آن زمان این جایزه تنها از آن اروپاییان بود) در پانزده سال برزیل ۵ بار آن را برد (کاکا در ۲۰۰۷، رونالدینیو در ۲۰۰۵،‌ریوالدو در ۱۹۹۹و رونالدو در ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰) اما آرژانتین هرگز موفق نشده بود این جایزه را از آن خود کند.

فراز و فرودهای زندگی مسی

- مسی در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در روساریو به دنیا آمد.

- پدرش خورخه مسی، یک کارگر کارخانه و مادرش سلیا، نظافتچی بودند. او اجدادی ایتالیایی دارد و پدربزرگش آنجلو مسی در سال ۱۸۸۳ از آنکونای ایتالیا به آرژانتین مهاجرت کرد.

- او دو برادر بزرگ تر، رودریگو و ماتیاس و یک خواهر، ماریا سول، دارد.

- از سن پنج سالگی فوتبال را آغاز کرد و اولین باشگاهش، گراندولی، یک تیم محلی بود که هدایتش را، پدرش، خورخه مسی، برعهده داشت.

- لئو بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰، برای تیم نوجوانان نیوولد الد بویز بازی کرد.

- در سن ۱۱ سالگی دچار کمبود هورمون رشد شد و نیاز به درمان داشت. مسوولان باشگاه ریورپلات به جذب او علاقه نشان دادند اما پول کافی برای درمان مسی پرداخت نمی‌کردند. درمان او ماهانه ۹۰۰ دلار هزینه داشت.

- کارلوس رکساچ، مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا از طریق خویشاوندانی که مسی در کاتالونیا داشت، به استعداد او پی برد و باشگاه بارسلونا اعلام کرد که در صورت مهاجرت لیونل و خانواده‌اش به اروپا حاضر است هزینه درمان او را بپردازد.

- او در سال ۲۰۰۰ و در سن ۱۳ سالگی به تیم بارسلونا پیوست و در رده نوجوانان درخشش زیادی داشت. همین مساله توجه فرانک رایکارد، سرمربی وقت بارسلونا را جلب کرد و موجب شد تا مسی در سال ۲۰۰۳ و در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، اولین بازی‌اش را در دیدار دوستانه مقابل پورتو، برای تیم اول باشگاه انجام دهد.

- او در سال ۲۰۰۵ با دو گلی که از روی نقطه پنالتی وارد دروازه نیجریه کرد، موجب پیروزی تیم جوانان آرژانتین در فینال جام جهانی شد. او مانند اسطوره پیشین فوتبال آرژانتین، دیه گو مارادونا، رقابت‌ها را با کسب عنوان بهترین بازیکن و آقای گل رقابت‌ها به پایان برد.

- در سپتامبر ۲۰۰۵با گرفتن پاسپورت اسپانیایی، شهروند این کشور شد.

- او در آگوست ۲۰۰۵، برای انجام اولین بازی ملی‌اش در مقابل مجارستان به میدان رفت، اما تنها یک دقیقه بعد به دلیل زدن ضربه آرنج به بازیکنی که پیراهنش را کشیده بود، از زمین اخراج شد.

- مشکلات اداری و بوروکراتیک در مورد تابعیت اروپایی‌اش موجب شد تا او نتواند تا اکتبر ۲۰۰۵ برای بارسلونا در رقابت‌های رسمی به میدان برود. او در ۱۷ بازی، شش بار گلزنی کرد تا بارسا برای دومین سال پیاپی قهرمان لالیگا شود.

- در جام جهانی ۲۰۰۶ دقایق زیادی بازی نکرد و سرمربی تیم ملی آرژانتین، خوسه پکرمن، به دلیل نیمکت نشین کردن او در بازی با آلمان در مرحله یک چهارم نهایی که در نهایت با شکست آرژانتین در ضربات پنالتی به پایان رسید، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

- سه ماه از فصل ۰۷-۲۰۰۶ را به دلیل شکستگی استخوان پا از دست داد، اما برگشت و در ماه مارس در دیدار ال کلاسیکو در نوکمپ در مقابل رئال مادرید هت تریک کرد.

- در سال ۲۰۰۷ و در کوپا دل ری، در مقابل ختافه یک گل انفرادی بی نظیر زد که بسیاری را به یاد گل مارادونا در مقابل انگلیس در جام جهانی انداخت.

- مسی در آغاز فصل ۰۹-۲۰۰۸ به دلیل کشیدگی عضله ران پای چپ در بازی مقابل سلتیک، برای شش هفته از میادین دور بود.

- آرژانتین را در المپیک ۲۰۰۸ پکن به قهرمانی رساند و در انتخاب بهترین بازیکن سال فیفا، پس از کریس رونالدو پرتغالی که در آن زمان برای منچستر یونایتد بازی می کرد، دوم شد.

- در مه ۲۰۰۹ و در فینال لیگ قهرمانان اروپا، دومین گل تیمش را وارد دروازه منچستر یونایتد کرد تا بارسا برای سومین بار در تاریخش، پس از سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۶، قهرمان اروپا شود.

- در سپتامبر گذشته برای دو سال دیگر قراردادش را با بارسلونا تمدید کرد که موجب می‌شود او تا سال ۲۰۱۶ در باشگاه کاتالانی بماند.