فوتبال کوچه پس‌کوچه است و اتوبان یک‌طرفه نیست

امیر حاج رضایی گفت: شرایط بحرانی با شرایطی که پرسپولیس در حال حاضر دارد تفاوت می‌کند، به اعتقاد من این اتفاقات کاملا طبیعی است، چرا که فوتبال کوچه پس‌کوچه است و اتوبان یک‌طرفه نیست که همیشه اتفاقاتی که می‌خواهیم رخ دهد. این کارشناس فوتبال ادامه داد: ما باید از منظر بازی‌هایی که از پرسپولیس می‌بینیم این تیم را ارزیابی و آسیب‌شناسی کنیم که چه مسائلی در تیم تاثیرگذار است. همواره وقتی تیمی مشکل دارد مشکلاتش به دو بخش داخلی و بیرونی تقسیم می‌شود. مطمئنا ما از داخل تیم هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم که چه اتفاقاتی می‌افتد.

حاج رضایی در پاسخ به این سوال که می‌توان با توجه به اتفاقات بیرونی پرسپولیس نظیر کنارگذاشتن شیث رضایی و کریم باقری از ترکیب، به حال و هوای درون این تیم هم پی برد؟ گفت: مطمئنا شرایط بیرونی در یک تیم خیلی تاثیرگذار است تا زمانی که یک مربی با تیمش در حال کارکردن است، باید از او حمایت کرد و تنها زمانی که از آن تیم جدا شد، می‌توان از او انتقاد کرد و گفت که چه کارهایی را انجام نداده است.

مسلما دایی مربی بی‌تجربه‌ای نیست، باید دید چگونه به این نظر رسیده که بازیکنی مانند شیث را کنار بگذارد و از توانایی‌های او صرف نظر کند. وضعیت باقری هم که روشن است چرا که خود او گفته بود احساس می‌کند دیگر برای تیمش مفید نیست.

وی افزود: پیشنهاد من این است که شخصا با دایی صحبت شود، به هر حال این مربی است که با تیمش کار کرده و تیمش را به طور کامل می‌شناسد، اما ما تنها بازی‌های یک تیم را می‌بینیم که چگونه پشت سر گذاشته شده‌اند.

طبیعی است که پرسپولیس در این چند وقت اصلا نتایج خوبی نگرفته است و در فوتبال هم رسم است که بعد از این شکست‌ها اول به سراغ سرمربی می‌روند. باید بگویم که در فوتبال خارج همه چیز در جای خودش قرار دارد و مربی حیطه وظایف خود را می‌داند؛ اما در ایران کارهای یک مربی همیشه در حیطه وظایفش نیست و این روزها با توجه به مساله اقتصادی که خیلی مهم شده است و تعویض یک مربی با برگشت سرمایه همراه است.

در فوتبال دنیا وقتی یک مربی تعویض می‌شود باید به کمیته‌های مختلف گزارش ارائه کند و در کل عوامل بسیار زیادی در یک تیم هستند که موفقیت یک تیم را می‌سازند.

می‌خواهم بگویم این مجموعه است که سرنوشت یک تیم را مشخص می‌کند و کادرهای مختلفی در یک باشگاه اعم از کادرپزشکی، کادرفنی، تدارکات و مدیریت باعث رقم خوردن نتایج یک تیم می‌شوند.

مطمئنا تیمی که بد تمرین کند یا یکسری از امکانات و شرایط مسابقه را نداشته باشد موفق نخواهد شد. به نظر من مجموعه پرسپولیس باعث شده که باخت‌های اخیر اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: باید با فوتبال زندگی کرد تا به یک قضاوت عادلانه از شرایط دایی و پرسپولیس رسید. تا زمانی که دایی با پرسپولیس قرارداد دارد می‌تواند در حوزه اختیارات خود عمل کند و حق هم دارد، اما این اختیار باشگاه است که هر زمان خواست او را از سمتش برکنار کند.

حاج رضایی در پاسخ به این سوال که آیا پرسپولیس اکنون در یک بحران به سر می‌برد یا خیر گفت: این یک بحران نیست، بلکه مشکلی است که برای پرسپولیس به وجود آمده است.

شرایط بحرانی با شرایطی که پرسپولیس در حال حاضر دارد تفاوت می‌کند، به اعتقاد من این اتفاقات کاملا طبیعی است، چرا که فوتبال کوچه پس‌کوچه است و اتوبان یک‌طرفه نیست که همیشه اتفاقاتی که می‌خواهیم رخ دهد. کوچه‌های بن‌بست زیادی در فوتبال وجود دارد که هر لحظه ممکن است یک تیم با آنها روبه‌رو شود.

من شخصا می‌گویم که به دلیل اینکه در فوتبال زندگی می‌کنم این وضعیت پرسپولیس برایم تعجب برانگیز نیست، ضمن این که من فقط دیدگاه خودم را می‌گویم و ممکن است افراد دیگر نظرات متفاوتی داشته باشند.