برترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال

لویاشین - برترین دروازه‌بان قرن

در تاریخ فوتبال نام چند دروازه‌بان بیش از بقیه ماندگار شده است. «لو یاشین» و «گوردون بنکس» در میانه قرن بیستم برترین دروازه‌بان‌های جهان بودند که اولی به عنکبوت دروازه‌ها شهرت داشت. یاشین، تنها دروازه‌بانی است که تا به حال توپ طلای اروپا را فتح کرده است. او سال ۱۹۶۳ به این مهم نائل شد و در پایان قرن هم لقب بهترین دروازه‌بان قرن بیستم را به خود اختصاص داد.

به دهه ۷۰ و ۸۰ که می‌رسیم نام «سپ مایر»، «دینوزوف» و در پی آنها «رینات داسایف» مطرح می‌شود. دهه ۹۰ با «والتر زنگا» شروع می‌شود که ۳ سال جایزه بهترین دروازه‌بان جهان را به خانه برد. سپس «آندریاس کوپکه» اوج گرفت. این دهه با درخشش فوق‌العاده «پیتر اشمایکل» ادامه یافت و با «چیلاورت» پایان گرفت.

سهم آمریکای جنوبی

«اوبالدو فیلول» و «نری پومپیدو» که با تیم ملی آرژانتین به عنوان قهرمانی جهان هم نائل شده‌اند، بیشتر در سایه یک تیم هجومی‌تمام عیار این موفقیت را به دست آورده‌اند.

«آندونی گوی گوچه‌آ» که در سال ۱۹۹۰ با مهار ضربات پنالتی آرژانتین را به دیدار نهایی رساند هم، تنها در همان دوره بازی‌های جام جهانی درخشید و هرگز نتوانست خود را به عنوان یک دروازه‌بان همیشه مطرح کند. شاید یکی از موفق‌ترین دروازه‌بان‌های آمریکای جنوبی، «آنتونیو کارباجال» مکزیکی باشد که سابقه ۵ دوره حضور در جام‌های جهانی را دارد، هرچند که در این ۵ دوره به هیچ‌جا نرسید.

ظهور چیلاورت

دنیای فوتبال در دهه ۹۰ شاهد هنرنمایی بهترین دروازه‌بان تاریخ آمریکای جنوبی بود. «خوزه لوئیس چیلاورت»، دروازه‌بان تیم ملی پاراگوئه و باشگاه «ولز سارسفیلد» آرژانتین، بعد از ظهور «رنه هیگوئیتا» که حرکت‌های عجیب و غریب شگرد او بود، تعریفی جدید از یک دروازه‌بان را ارائه کرد. چیلاورت در ۲۷۲ بازی برای تیم ولز سارسفیلد آرژانتین ۲۴ گل به ثمر رساند تا لقب گلزن ترین دروازه‌بان جهان را از آن خود کند.

یک افسانه جدید

«الیور کان» و «فابین بارتز» در اواخر دهه ۹۰ بهترین دروازه‌بان‌های اروپا بودند و از سال ۲۰۰۳ «جانلوئیجی بوفون» را بهترین دروازه‌بان جهان می‌دانند که در بسیاری از تکنیک‌های دروازه‌بانی حرف اول و آخر را در جهان می‌زند. بوفون با کسب چهار باره عنوان بهترین دروازه‌بان جهان رکورد والتر زنگا، چیلاورت و الیور کان را که هر یک سه بار این عنوان را به دست آورده بودند، پشت سر گذاشت.

این دروازه‌بان ۳۰ ساله در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ از دیدگاه فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال (iffhs)، بهترین دروازه‌بان جهان شده است.

مردی با کلاه راگبی

رقیب اصلی بوفون در سالیان اخیر «پیتر چک» مشهور است که در تیم چلسی بسیار مطمئن جلوه می‌کند. چک هم مثل بوفون زیاد دچار آسیب‌دیدگی شده است که بدترین آسیب دیدگی وی مربوط به برخورد شدید با «استفان‌هانت» بازیکن ردینگ در اکتبر سال ۲۰۰۶ است که موجب شد این دروازه‌بان ۴ ماه از فوتبال دور باشد و بعد از آن با کلاه راگبی در میادین فوتبال دیده شود.

طلوع دیر هنگام

«ادوین فاندرسار» هلندی در طول ۱۵ سال گذشته همواره دروازه‌بان با ثبات و کم لغزشی بوده، ولی این اواخر که با تیم منچستر یونایتد به میدان می‌رود، اوج هنر یک دروازه‌بان را به نمایش گذاشته است. فاندرسار که دقیقا ۳۸ ساله است، بعد از ترک آژاکس در سال ۱۹۹۹ در انتخاب باشگاه خوب عمل نکرد، وگرنه می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها به اوج برسد. انتقال او در سال ۲۰۰۵ به منچستر یونایتد، فاندرسار را بیشتر در دید قرار داد و این هلندی خوش اخلاق در سال ۲۰۰۸ موجب قهرمانی شیاطین سرخ در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا شد. او در فینال مسکو توانایی خاصش را در مهار ضربات پنالتی به رخ کشید و در یورو ۲۰۰۸ هم بازی‌های خوبی انجام داد.

سن کاسیاس

و بالاخره به «ایکر کاسیاس» می‌رسیم که نزدیک‌ترین دروازه‌بان به جایزه سال ۲۰۰۸ به نظر می‌رسد. کاسیاس در سال ۲۰۰۸ نسبت به گذشته پیشرفت خوبی کرده و موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورده است که

مهم‌ترین آنها قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۰۸ با بازوبند کاپیتانی تیم ملی اسپانیا است.

کاسیاس که در نزد هواداران رئال به «سن کاسیاس» یا «کاسیاس مقدس» مشهور است، در فصل ۲۰۰۸ - ۲۰۰۷ جایزه «زامورا» را نیز که ویژه بهترین دروازه‌بان فصل لالیگا است کسب کرد.

بهترین دروازه‌بان‌های جهان از دید فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال (iffhs):

۱۹۸۷- ژان ماری فاف ( بلژیک - بایرن مونیخ)

۱۹۸۸- دینات داسایف (شوروی سابق - اسپارتاک مسکو)

۱۹۸۹- والتر زنگا (ایتالیا - اینتر)

۱۹۹۰- والتر زنگا (ایتالیا - اینتر)

۱۹۹۱- والتر زنگا (ایتالیا - اینتر)

۱۹۹۲- پیتر اشمایکل (دانمارک - منچستر یونایتد)

۱۹۹۳- پیتر اشمایکل (دانمارک - منچستر یونایتد)

۱۹۹۴- میشل پردوم (بلژیک - میشلن)

۱۹۹۵- خوزه لوئیس چیلاورت (پاراگوئه - ولز سارسفیلد)

۱۹۹۶-‌اندریاس کوپکه (آلمان - مارسی)

۱۹۹۷- خوزه لوئیس چیلاورت (پاراگوئه - ولز سارسفیلد)

۱۹۹۸- خوزه لوئیس چیلاورت (پاراگوئه - ولز سارسفیلد)

۱۹۹۹- الیور کان (آلمان - بایرن مونیخ)

۲۰۰۰- فابین بارتز (فرانسه - منچستر یونایتد)

۲۰۰۱- الیور کان (آلمان - بایرن مونیخ)

۲۰۰۲- الیور کان (آلمان - بایرن مونیخ)

۲۰۰۳- جانلوئیجی بوفون (ایتالیا - یوونتوس)

۲۰۰۴- جانلوئیجی بوفون (ایتالیا - یوونتوس)

۲۰۰۵- پیتر چک (جمهوری چک - چلسی)

۲۰۰۶- جانلوئیجی بوفون (ایتالیا - یوونتوس)

۲۰۰۷- جانلوئیجی بوفون (ایتالیا - یوونتوس)

۲۰۰۸- ایکر کاسیاس (اسپانیا - رئال مادرید)

۲۰۰۹- ایکر کاسیاس (اسپانیا - رئال مادرید)