مزد ترس

قطبی: تاریخ درباره من قضاوت می‌کند

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام‌ملت‌ها با نتیجه یک بر صفر برابر کره‌جنوبی شکست خورد تا حسرت قهرمانی‌اش‌ در آسیا ۳۹ ساله شود.

تیم فوتبال ایران در شرایطی که می‌توانست بازی روان‌تری را در برابر کره جنوبی ارائه دهد، مانند یک تیم از پیش باخته قدم به میدان گذاشت به نوعی که مشاهده ترکیب اولیه قطبی برای بینندگان غیرفنی فوتبال نیز غیرطبیعی بود. این نتیجه در حالی رقم خورد که بازیکنان تیم ملی ایران به شکلی دفاعی در این بازی آرایش شده بودند و مشخص بود که سرمربی ایران تصمیم گرفته بازی را در ضربات پنالتی پیگیری کند. تاکتیک دفاعی قطبی و بازی بد ملی پوشان سبب شد که تیم ملی کره در اکثر دقایق بازی سوار باشد و در آخر برنده هم بشود. دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا از ساعت ۱۹:۵۵ شنبه در ورزشگاه قطر اسپورت و در حضور حدود هفت هزار تماشاگر برگزار شد. دو تیم در ۹۰ دقیقه وقت قانونی نتوانستند گلی بزنند و بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید تا به وقت اضافه کشیده شود. یونگ بینک در دقیقه ۱۰۵+۲ گل کره‌جنوبی را به ثمر رساند تا این تیم یک بر صفر پیروز میدان شود و ایران مانند جام ملت‌های چهار سال پیش در سال ۲۰۰۷ برابر کره جنوبی شکست بخورد و از صعود به نیمه نهایی باز بماند و به این ترتیب ایران در شرایطی باخت که برخلاف ۳ بازی مرحله گروهی، تیمی بی‌کیفیت‌، کند و پر اشتباه بود. ترکیب دفاعی تیم، باعث شده بود که هیچ‌گاه میانه میدان در اختیار شاگردان قطبی نباشد. بدین ترتیب طلسم ۳۵ ساله قهرمان نشدن ایران در آسیا ۳۹ ساله شد.

جاده ‌صاف‌کن مربیان ایرانی خواهم شد

افشین قطبی گفت از عملکرد تیمش در هر چهار بازی جام راضی است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست مقابل کره جنوبی و حذف از جام ملت‌های آسیا در نشست خبری پس از بازی درباره بازی ضعیف نکونام و عدم تعویض او و همچنین نمایش ضعیف مسعود شجاعی گفت: این دو بازیکن از بازیکنان خوب ما هستند و ما به تجربه آنها احتیاج داشتیم. نکونام در دقایقی از بازی توانست با تجربه خود به تیم کمک کند و شجاعی هم پس از مصدومیتی که گریبانگیرش شد، نتوانست به خوبی به بازی ادامه دهد.

قطبی همچنین درباره جریان بازی گفت: در نیمه اول بازیکنان ما کمی استرس داشتند و به دستورات ما خوب عمل نکردند، اما در نیمه دوم و با صحبت‌هایی که در بین دو نیمه با آنها کردیم، وضعیت بهتر شد و توانستیم موقعیت‌های بیشتری روی دروازه کره خلق کنیم. ما روی یک حادثه گل خوردیم. در کل از نمایش تیمم در هر چهار بازی جام راضی هستم. ما چه در این بازی و چه در سه بازی مرحله گروهی عملکرد خوبی داشتیم. امیدوارم که در آینده تیم ملی نتایج بهتری کسب کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید تاریخ درباره عملکرد او در فوتبال ایران قضاوت خواهد کرد: من تجربه‌های فراموش ناشدنی را در فوتبال ایران به دست آوردم و هر کجا که باشم مردم ایران انگیزه من برای کار خواهند بود. سعی می‌کنم در هر جای دنیا که هستم افتخارشان باشم. وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود آیا خود را مربی پیروز می‌دانید یا بازنده، گفت: اجازه بدهید تاریخ درباره من قضاوت کند، اما مسوولیت باخت با من است و مسوولیت پیروزی هم با مردم و بازیکنان است.

وی افزود: متاسفم تیم ملی نتوانست هدیه‌ای که مد نظر همه ما بود را به مردم ایران بدهد، اما واقعیت این است که بازیکنان ما در چهار بازی عملکرد بسیار خوبی داشتند. جام ملت‌های آسیا نقاط مثبت بسیاری داشت و نشان داد که فوتبال ایران آینده روشنی پیش‌رو دارد. فوتبال ایران در حال حاضر دو تیم کامل دارد، دو تیمی که می‌توانند فوتبال ایران را به موفقیت برساند. متاسفانه در این بازی اتفاقات فوتبالی پشت ما نبود و کمی بدشانسی آوردیم به ویژه در نیمه اول که عملکرد خوبی نداشتیم، اما در نیمه دوم فکر می‌کنم بهتر از کره‌جنوبی بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران نتوانست عملکردی را که در سه بازی گذشته ارائه داده بود، در این بازی به نمایش بگذارد، گفت: من تنها حرف شما را در مورد نیمه نخست قبول دارم. ما در نیمه اول خوب نبودیم و نتوانستیم فضاها را از کره‌ای‌ها بگیریم، اما در نیمه دوم عملکرد بهتری داشتیم و حتی فکر می‌کنم در نیمه دوم از کره‌ای‌ها بهتر بودیم. این را هم باید بدانیم که وقتی دو تیم بزرگ برابر هم بازی می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که یک تیم ۹۰ دقیقه بازی را تحت کنترل داشته باشد. آنها از اشتباه ما استفاده کردند، اما بازیکنان ما هم در ۱۵ دقیقه آخر از جان‌شان مایه گذاشتند.

آیا مهدی تاج جانشین کفاشیان می‌شود؟!

با وجود این که کفاشیان در مصاحبه‌ای بعد از بازی اعلام کرد که استعفا نخواهد داد، اما طبق اخبار شنیده شده اتفاق دیگری در راه است. به گزارش سایت گل مجمع فدراسیون فوتبال قرار است جلسه‌ای با کفاشیان تشکیل داده و او را وادار به استعفا کنند. این طور که شنیده می‌شود مهدی تاج نیز قرار است جای کفاشیان در راس فدراسیون فوتبال قرار بگیرد. اگرچه کفاشیان اعتقاد دارد که با قدرت به کارش ادامه خواهد داد، اما بعید به نظر می‌رسد که شکست تیم‌های ملی در رده‌های مختلف چنین اجازه ای را به او بدهد.