دادکان و همراهانش برمی‌گردند؟!

فیفا در نامه‌ای خطاب به محمد دادکان خواستار بازگشت او به فدراسیون فوتبال شده است. در غیر این‌صورت فوتبال ایران را از کلیه رقابت‌ها محروم می‌کند اکبر خان‌محمدی- نامه‌ای که فیفا به ایران فرستاده است شهر را به هم ریخته. این نامه ۱۵روز پیش در دو نسخه به ایران فرستاده شد که یکی مستقیما به فدراسیون فوتبال رفت و دیگری به دست دادکان، رییس سابق فدراسیون رسید. متن این نامه دو بخش جداگانه دارد. در بخش اول به انتخاب رییس‌ جدید فدراسیون اشاره شده است. در این بخش آمده که فدراسیون فوتبال ایران از ۷ تا ۲۴آبان مهلت دارد تا رییس جدیدش را انتخاب کند. چون هنوز نام محمد دادکان به عنوان رییس فدراسیون در فیفا وجود دارد و شخص دیگری به آنها معرفی نشده است. آنها تاکید کرده‌اند که اگر این تاریخ بگذرد تمامی فعالیت‌های فوتبال ایران به حالت تعلیق درمی‌آید. هاشمی سرپرست موقت فدراسیون درباره نامه و مهلت فیفا می‌گوید: «این نامه به دست ما رسیده است. به همین خاطر در تلاشیم تا آخر هفته شرایط مجمع را اعلام کنیم. البته در این مجمع فقط رییس جدید معرفی می‌شود و خبری از استعفای دادکان نیست. چون به عقیده من دادکان استعفا داده است.»

این در حالی است که پس از گذشت سه ماه از برکناری رییس فدراسیون، فیفا هنوز دادکان را به رسمیت می‌شناسد. چون طبق قوانین فیفا رییس فدراسیون باید توسط مجمع برکنار شود. اما رییس فدراسیون ایران با دخالت دولت از سمتش برکنار شده و هنوز هیچ مجمعی تشکیل نشده است. با این حساب فقط ۲ راه برای فرار از خطر تعلیق باقی مانده است. یکی اینکه دادکان خودش استعفا بدهد که او برای این کار شرط گذاشته و گفته: «هر وقت علی‌آبادی استعفا داد، من هم استعفا می‌دهم.»

او با این حرف‌ها مسوولان سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال را در منگنه قرار داده. راه دوم هم این است که دادکان در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کند. اما او روی حرفش ایستاده. وی می‌گوید این کار را هم انجام نمی‌دهد. «در انتخاب ریاست فدراسیون شرکت نمی‌کنم. چون هنوز رییس فدراسیون هستم و بدون اینکه استعفا بدهم از کار برکنار شدم. در هیچ جای دنیای این طور نیست که دولت، رییس فدراسیون را برکنار کند. آن هم بدون تشکیل مجمع. به هر حال من روی حرفم ایستاده‌ام، نه استعفا می‌دهم و نه در انتخابات شرکت می‌کنم.» برکناری دادکان به عقیده بعضی از مسوولان فدراسیون قانونی است. آنها معتقدند که برکناری دادکان مطابق یکی از بندهای بخشنامه ایران در فیفا انجام شده. مصطفوی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: «ما طبق اساسنامه‌ای دادکان را برکنار کردیم که دست فیفا است. اصلا دادکان با همان اساسنامه رییس فدراسیون شد و روی کار آمد. همان موقع که مهرعلیزاده ایشان را به فدراسیون آورد، بندی به بخشنامه اضافه کرد که در آن آمده بود، رییس سازمان تربیت‌بدنی هر موقع که بخواهد می‌تواند رییس فدراسیون فوتبال را برکنار کند. علی‌آبادی هم طبق این بند دادکان را برکنار کرد و حرکت او کاملا قانونی است.» به هر حال مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار فوتبال ایران قرار دارد.

تغییر در اساسنامه ایران

در بخش دوم نامه فیفا آمده که مسوولان فدراسیون باید هرچه زودتر اساسنامه را عوض کنند. بند ۱۰ اساسنامه ایران این اختیار را به سازمان تربیت‌بدنی می‌دهد تا رییس فدراسیون را برکنار کند. این بند که در زمان مدیریت مهرعلیزاده به اساسنامه ایران اضافه شده، طبق قانون فیفا هیچ ارزشی ندارد و این کار برخلاف مقررات است. به همین خاطر فیفا تا ۱۰دی‌ماه به فدراسیون مهلت داده تا این بند را از اساسنامه فوتبال ایران حذف کند. هاشمی، سرپرست موقت فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «۱۰دی‌ماه آخرین مهلت فیفا برای فدراسیون است که بخشنامه را عوض کند تا اساسنامه ایران هم مثل اساسنامه بقیه کشور‌های دنیا شود. ما در تلاشیم تا این موضوع را هرچه زودتر درست کنیم. البته بند اضافه شده در زمان مدیریت علی‌آبادی نبوده و رییس سازمان قبلی این بند را اضافه کرده است. به هرحال، ما مجبوریم بند ۱۰ اساسنامه را تغییر بدهیم.»

رایزنی برای فرار از تعلیق فوتبال ایران

به احتمال فراوان انتخاب رییس فدراسیون فوتبال عقب می‌افتد. طبق گفته‌های منابع نزدیک فدراسیون، مسوولان سازمان تربیت‌ بدنی در تلاشند این انتخابات را عقب بیاندازند. آنها به خاطر بازی‌های آسیایی دوحه قرار است انتخاب رییس فدراسیون را به آذرماه موکول کنند. چون به نظر آنها با انتخاب رییس فدراسیون جدید برنامه‌های بازی‌های دوحه به هم می‌ریزد.

هاشمی در این باره می‌گوید: «البته بعید نیست این انتخابات عقب بیافتد. اگر رییس جدید، در مهلت فیفا اعلام شود، این احتمال وجود دارد که برنامه‌های فدراسیون برای بازی‌های آسیایی دوحه به هم بریزد.» به هر حال مسوولان فدراسیون در تلاشند تا تاریخ ۲۴ آبان را یک ماه عقب بیاندازند. این در حالی است که فیفا تاکید کرده که اگر تا این تاریخ رییس جدید فدراسیون اعلام نشود، فعالیت‌های فوتبال ایران به حالت تعلیق در می‌آید.