ناگفته‌های صفایی فراهانی ازکمیته انتقالی فدراسیون

محسن صفایی فراهانی، رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی اتفاقات اخیر این کمیته را تشریح کرد.

فوتبال ایران برای خروج از بلاتکلیفی چشم ‌انتظار کمیته حقوقی فیفا است تا اساسنامه فدراسیون ایران را تایید کند و مقدمات برگزاری انتخابات رییس فدراسیون برپا شود. بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال به کجا رسید؟

- هنوز خبری از فیفا نیامده است.

چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟

- نمی‌دانم. شاید همین امروز پاسخ ما را بدهند و شاید هم چند روز دیگر. از کمیته حقوقی فیفا بی‌اطلاع هستم.

چرا اساسنامه فدراسیون بارها میان تهران و زوریخ در رفت و آمد است؟

- چطور شما هنوز متوجه نشده‌اید؟ من، آقای غفاری، آقای هاشمی و آقای خبیری بارها توضیح داده‌ایم. صد بار مشکلات را گفتم. برای مسوولان فیفا قابل قبول نیست که هنوز ایران اتحادیه بازیکنان و اتحادیه مربیان ندارد و چنین نهادهای مدنی تشکیل نشده است. آنها می‌گویند به جای نمایندگان آنها از چه کسانی می‌خواهید استفاده کنید و مدام پیشنهاد می‌دهند برای این مساله راه‌حل ارائه کنید.

با توجه به تجربیات مدیریتی شما، عجیب نیست اینقدر تایید اساسنامه زمان برده است؟

- مساله پیچیده‌ای نیست. نسبت به فدراسیون مشکلی وجود ندارد و به تجربه مدیریتی بنده هم ارتباطی ندارد. مسائل سیاسی هم در این قضیه دخالتی ندارد. فقط تشکیل نشدن اتحادیه بازیکنان، مربیان و ... باعث ایجاد این مشکل شده است. این را ۱۰بار توضیح داده‌ام. یا فیفا این مساله را می‌پذیرد یا راهی غیر از حذف نمایندگان آنها تا تشکیل اتحادیه‌ها نداریم.

برخی مسوولان سابق فوتبال می‌گویند، کمیته انتقالی دکانی برای شما است. نظر شما در این خصوص چیست؟

- کمیته انتقالی چگونه دکانی برای ما است؟ آیا درآمد داریم، به ما امکانات می‌دهند یا چیزی بابت حضور در کمیته می‌گیریم؟ به کسی چیزی می‌دهیم؟ این دکانی که آقایان می‌گویند، برای آنهایی بود که حق امضا داشتند. ما که نه پولی دستمان است و نه سفری برای تیم ملی رفته‌ایم. از وقت شخصی‌مان می‌گذاریم و به عنوان نماینده فیفا فعالیت می‌کنیم.

یعنی حقوقی هم دریافت نمی‌کنید؟

- خیر، هیچ حقوقی. وقتمان را مجانی در اختیار سیستم گذاشته‌ایم. آیا برای این هم باید بازخواست پس بدهیم که وقت مجانی‌مان را در اختیار یک مجموعه گذاشته‌ایم و از تمام وقت و تجربه استفاده می‌کنیم؟ این چه دکانی است؟ این دکان برای آقایان و بروند با آن کاسبی کنند.

ظاهرا‌ شما در چهار کمیته AFC عضو هستید؟

- کمیته تنظیم مقررات لیگ حرفه‌ای آسیا که وظیفه‌اش سازماندهی مسابقات است که این هم چیز جدیدی نیست. من از قبل عضو این کمیته بودم و اکنون هم عضو آن هستم. در انتخابات به عنوان عضو هیات‌رییسه انتخاب شده‌ام. فعلا در این دو کمیته عضو هستم. البته عضو کمیته آسیا ویژن هم بودم که چهار ماه پیش خودم گفتم وقت نمی‌کنم در آن حاضر شوم.

به هرحال عضویت در دو کمیته AFC یعنی قدرت؟

- این به ایران ارتباطی ندارد. سازمان تربیت‌بدنی یا فدراسیون فوتبال نامه نوشته است؟ مطبوعات توصیه کرده‌اند که عضو AFC شوم؟ این عیب است که یک ایرانی خودش برای ایرانی سکو به دست بیاورد؟ آیا عیب است اگر به عنوان خبرنگار تلاش کنید و عضو انجمن بین‌المللی خبرنگاران شوید؟ آن موقع من باید به شما تلفن بزنم و بگویم عجب آدم نامردی هستی که برای خودت سکو به دست آوردی یا باید از شما تشکر کنم؟

البته این اتهام را به خبرنگاران می‌زنند که چرا وقتی رییس کمیته انتقالی عضو کمیته‌ای در AFC شده، از او انتقاد نمی‌کنید؟

- مگر شمار روزنامه‌نگار نیستید؟ مگر نمی‌توانید تحقیق کنید؟ آیا آمده‌ام به شما گفته‌ام تحقیق نکنید یا نفری صد میلیون تومان داده‌ام که چیزی درباره من نپرسید؟ به بقیه خبرنگاران چنین پیشنهادی داده‌ام؟ با توجه به اینکه امروز دسترسی به اینترنت آسان است، بروید ببینید که چه زمانی فرم داوطلبی را برای فدراسیون ایران ارسال کرده‌اند؟ اگر دیدید مهر ماه سال گذشته این فرم‌ها را برای فدراسیون ما ارسال کرده و فدراسیون ایران اقدامی انجام نداده، من باید جوابگو باشم؟ این قابل پیگیری است. بروید روی سایت AFC و ببینید چه زمانی به فدراسیون‌های مختلف فرم فرستاده‌اند. نامه رسمی برای فدراسیون در زمان مصطفوی آمده است. آن زمان جلو مصطفوی و بقیه آقایان را گرفتم و گفتم نامزد نشوید، من می‌خواهم نامزد شوم؟ خود شما خبرنگار هستید که باید دقت کنید. مهرماه ۸۵ این فرم‌ها ارسال شده است. آن زمان ارتباطی با فدراسیون نداشتم و اعلام کردند تا بهمن‌ماه فرصت دارید نامزد شوید. از ایران چه کسی نامزد شده است؟

ظاهرا هیچ‌کس.

- کسانی که ادعا می‌کنند فلانی از این فرصت استفاده کرده، اصلا‌ به این فرصت چه ارتباطی دارد؟ از شما یک سوال می‌پرسم. سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ که نامزد شدم، از من حمایت کردند؟

خیر.

- اصلا تا قبل از آن، ایران عضو بود؟ در هیات‌رییسه AFC کرسی داشت؟ در سال ۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷، من خودم نامزد شدم و رای آوردم. این را باید کسی بگوید که عضو شده باشد و بعد ادعا کند، من رای آوردم، اما صفایی فراهانی از طریق فلانی اعمال نفوذ کرده است. آیا شما به عنوان خبرنگار چنین خبری دریافت کرده‌اید؟

خیر.

- سال ۲۰۰۲ که هنوز از فدراسیون بیرون نیامده بودم، مگر رای نیاورده‌‌‌ام؟ همان‌ رایی که آن زمان آوردم، این مرتبه هم آوردم و دوم شدم. شما بگویید، روسای ۴۶ فدراسیون فوتبال آسیا با من رفیق‌تر هستند یا با رییس فدراسیون که چهار سال در فدراسیون فعالیت کرده‌ است؟

قاعدتا با رییس فدراسیون.

- پس چطور رای آوردم؟

یعنی معتقدید حضورتان در AFC ارتباطی به کمیته انتقالی ندارد؟

- چه ربطی می‌تواند داشته باشد؟ کمیته انتقالی مگر به غیر از نفوذ شخصی من، نفوذ دیگری هم داشته است؟

می‌گویند بن همام با کمیته انتقالی رابطه خوبی دارد؟

- آقای بن‌‌همام با من رفیق است. زمانی می‌گویند این رابطه را از سال ۹۸ داشتم، قبل از آنکه آقای بن‌همام رییس AFC شود.

یعنی معتقدید این عضویت حاصل روابط شخصی خودتان است؟

- از سال ۱۹۸۲ تا ۹۴ مگر چهار دوره انتخابات برگزار نشد؟ چرا هیچکس از ایران انتخاب نشد؟ مگر ۱۳ رییس فدراسیون قبل از من، فعالیت نکردند؟ کدام آنها انتخاب شدند؟

هیچ‌کدام.

- در این سه دوره (۹۸ و ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷) نامزد شدم. پس چرا چنین اتهامی به من می‌زنند؟ غیر از اینکه تلاش شخصی من باعث شده ایران در AFC کرسی به دست بیاورد، چیزی دیگری هم بوده است؟ من به کسی بدهکارم؟ من طلبکارم یا بدهکار؟

قطعا‌ بدهکار نیستید، اما در مورد طلبکاری نمی‌دانم چه بگویم.

- چرا طلبکارم. به دلیل آنکه از توان شخصی‌ام مایه می‌گذارم، بدون آنکه چیزی نصیبم شود. مگر من دلالی بازیکن، داور یا مربی می‌کنم که چیزی کسب کنم؟ وقتی در آنجا کرسی داشته باشم، حداقل این است که وقتی ایران مشکل داشته باشد، دنبال آن را می‌گیرم. آنجا که حقوقی نمی‌گیرم که بگویم به دنبال حقوق آنجا هستم، پس من باید طلبکار باشم که از توان شخصی‌ام یک کرسی برای ایران گرفته‌ام. حالا باید بازخواست پس بدهم که چرا از توان شخصی‌ام برای مملکت استفاده می‌کنم؟

تصور می‌کنید تیم ملی ایران بتواند در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود؟

- تیم هر کشوری که به مسابقات نزدیک می‌شود، همه باید کمک کنند تا نتیجه بگیرد. در مقطعی قرار داریم که نباید بحث انتقادی کرد. همه باید برای موفقیت تیم تلاش کنند و راهنمایی‌هایی که مدنظر دارند، ارائه کنند که با امید، توان و دلگرمی بیشتر بتواند نتیجه بگیرد. مقطعی نیست که کسی بیاید بگوید، تیم را قبول ندارم یا قبولش دارم. همه باید کمک کنند تا تیم‌ با نشاط کامل و روحیه خوب در جام ملت‌ها حضور پیدا کند و با درایت مربیان و تلاش بازیکنان، نتایج بهتری نسبت به دوره قبل بگیرد، برای آنکه آبروی فوتبال ایران است و این، بستگی دارد که جز چهار تیم برتر آسیا باشیم.

اما ظاهرا گفته بودید هیچ مسوولیتی نسبت به تیم ملی قبول نمی‌کنید؟

- نمی‌دانم چرا تمام خبرنگاران ایرانی به دنبال ایجاد فضای منفی هستند. چه چیزی از فضای منفی نصیب شما می‌شود؟ نمی‌دانم این حرف‌ها را از کجا درمی‌آورید؟ یکی دو تا خبرنگار هم که نیستید. هزار خبرنگار هستید.

فقط سوال کردم.

- این یعنی چه من مسوولیت تیم ملی را بر عهده می‌گیرم یا نمی‌گیریم؟ مگر مسوولیت تیم ملی بر عهده یک نفر است که آن را بر عهده می‌گیرم یا نمی‌گیرم. تیم ملی یک کشور است. سازمان و تشکیلات دارد. اگر کسی چنین حرفی بزند، باید به آن خندید، یعنی چه که مسوولیت بر عهده می‌گیرم یا نه. حالا اگر من بگویم مسوولیت بر عهده می‌گیرم، چه کار می‌خواهم بکنم؟ می‌توانم شاهکار کنم. مگر مربی هستم؟ مگر می‌رسم به کادر فنی بگویم چه بکند.

کادر فنی باید بهترین شرایط روانی را به کمک دکتر، روانشناس و بدن‌ساز ایجاد کند و ما نیز همه چیز را فراهم کنیم تا تیم نتیجه بگیرد. تصور کنید من رییس فدراسیون فوتبال، مگر رییس فدراسیون می‌تواند مسوولیت یک تیم را بر عهده بگیرد؟ چه کار می‌توانم بکنم. البته طبیعی است اگر تیم ببازد، مسوولینی که تصمیم گرفته‌اند، باید براساس تصمیم خود پاسخگو باشند.

منبع خبرگزاری فارس