کشتی ایران در شوک
امیر علی اکبری به دلیل مثبت بودن دوپینگش، مادام العمر از حضور در کشتی محروم شد. فدراسیون جهانی کشتی اعلام کرد دوپینگ امیر علی اکبری در مسابقات جهانی 2013 مثبت بوده و به همین خاطر محرومیت مادام‌العمر برای وی صادر شده است. علی اکبری که قهرمان 120 کیلوگرم جهان شد، برای دومین بار متهم به دوپینگ شد، تا محرومیتش مادام العمر شود. فیلا ماده ممنوعه موجود در تست علی اکبری را استروئید آنابولیک عنوان کرده است.
در حالی که اهالی کشتی به ویژه فرنگی‌کاران از بازگشت دوباره محمد بنا به عرصه ملی راضی و خوشحال بودند،‌ خبر مثبت اعلام شدن تست دوپینگ امیرعلی اکبری، مرد طلایی رقابت‌های جهانی مجارستان شوک بزرگی به جامعه ورزش وارد آورد و یکی از افتخارات تاریخی این رشته را به کابوسی برای اهالی آن بدل ساخت. ستاره‌ای که امیدوار بودیم در رویدادهای آینده برای ایران افتخارآفرینی کند،
زود خاموش شد!
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ انگار مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم رقابت‌های جهانی ۲۰۱۰ مسکو،‌ مدال خوش یمن و مبارکی برای امیرعلی اکبری نبود، ‌چراکه فراز و نشیب‌های عجیب و گاه خبرساز این فرنگی کار جوان و پر امید،‌درست بعد از کسب همین مدال آغاز شد.
او که بعد از درخشش در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۰ مسکو به دلیل دوپینگ نتوانست در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ استانبول و همچنین المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور یابد،‌همچنان حسرت به دل و پشیمان بود، ‌اما امید به بازگشت و حضور در رقابت‌های جهانی مجارستان او را همچنان سرپا و امیدوار نگه داشت، تا اینکه اوایل سال جاری دوران محرومیت او به پایان رسید. هر چند در همان روزها، بی مهری‌های مسوولان وقت وزارت ورزش و فدراسیون کشتی و همچنین پیشنهادهای وسوسه‌انگیز آذربایجانی‌ها علی اکبری را به یک‌قدمی تغییر تابعیت و جلای وطن رساند، اما او دوباره به حضور در کشورش افتخار کرد و رسما با رد پیشنهاد میلیونی آذربایجانی‌ها در ایران ماند و به تمرین مشغول شد.
به هر ترتیب اوکه همچون نگینی با آتیه در رقابت‌های جهانی مجارستان درخشید و یکی پس از دیگری با شکست حریفان نامدار و آماده خود توانست نخستین مدال سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را به نام خود ثبت کند، تراژدی ورزشی اش درست در همین روزهای طلایی به وقوع پیوست و محرومیت مادام العمرش در همین روزها کلید خورد. افتخار بزرگی که عمر کوتاهی داشت و فدراسیون جهانی کشتی با توجه به مثبت اعلام شدن نتیجه تست A و B دوپینگ علی اکبری، ‌خط قرمزی روی نام وی کشید.
در همین خصوص نایب رییس فدراسیون کشتی اعلام کرد: تمامی تمهیدات لازم را برای مقابله با معضل دوپینگ در اردوهای آماده‌سازی رده‌های مختلف تیم ملی انجام شده است.
علیرضا رضایی ضمن بیان این مطلب در خصوص مثبت اعلام شدن تست دوپینگ امیر علی اکبری گفت: در تمامی اردوهای تیم‌های ملی از رده‌های سنی نونهالان تا بزرگسالان پزشکان تغذیه و ضد دوپینگ حضور داشته و تمامی کشتی‌گیران را در این زمینه زیر نظر دارند.
نایب رییس فدراسیون کشتی همچنین تصریح کرد: البته ما در کشورمان به دلیل فقدان آزمایشگاه و هزینه‌های بین‌المللی ناشی از آن در انجام تست دوپینگ با محدودیت روبه‌رو هستیم، اما به رغم این موضوع در آموزش و آگاه‌سازی کشتی‌گیران تمامی تلاش‌های لازم صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: امیر علی اکبری از بدو ورودش به تیم ملی پس از دوران دوساله محرومیت راهی رقابت‌های دانشجویان جهان شد و در آنجا مدال نقره گرفت و در نمونه‌گیری انجام شده نیز تست وی منفی اعلام شد. ما پس از این موضوع به وی اعتماد کردیم و هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم او مجددا چنین اشتباهی را مرتکب شود.
دارنده مدال نقره المپیک در ادامه یادآور شد: محرومیت کنونی اکبری هم مربوط به رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ مجارستان بوده و چون این امر برای دومین‌بار طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ اتفاق افتاده، این کشتی‌گیر مادام‌العمر محروم شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فدراسیون با تمام توان با معضل دوپینگ برخورد کرده و مدرک و شاهد واضح و روشن آن نیز پاک بودن تمامی کشتی گیران ما در رقابت‌های جهانی، آسیایی و جام‌جهانی طی دو سال اخیر بوده است. فدراسیون کشتی مورد پیش آمده را که برای دومین بار برای علی‌اکبری رخ داده به هیچ عنوان تایید و توجیه نمی‌کند، اما نمی‌توان رفتار برخی کشتی‌گیران را در خارج از اردو تحت کنترل مداوم و شدید قرار دهد.
رضایی همچنین گفت: ما به تمامی ملی‌پوشان آموزش‌های لازم را داده و تمامی مخاطرات و محرومیت‌های استفاده از مواد نیروزا را توضیح داده‌ایم، اما اینکه برخی از کشتی‌گیران بدون توجه به این مسایل به طور خودسرانه دست به استفاده از مواد نیروزا می‌زنند، از حیطه اختیارات ما خارج است.همچنین علی اشکانی مدیر فنی سابق تیم‌های ملی کشتی فرنگی نیز گفت: نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی برای امیر علی‌اکبری رخ داد.
وی درباره مثبت شدن تست دوپینگ امیر علی‌اکبری در مسابقه‌های جهانی ۲۰۱۳ اظهار کرد: این خبر که تست دوپینگ امیر علی‌اکبری در مسابقه‌های جهانی مثبت شده برای من شوک‌آور و غیر قابل باور است. چون در زمان اردوهای تیم ملی برای شرکت در مسابقه‌های جهانی تمام برنامه‌های دسترسی به داروها و مکمل‌ها زیر نظر دکتر تیم انجام می‌گرفت. بنابراین نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده اما ‌ای کاش چنین چیزی رخ نمی‌داد چون امیر شایستگی رسیدن به مدال المپیک را نیز داشت.
اشکانی با بیان اینکه برای کاهش محرومیت علی‌اکبری باید تلاش شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا محرومیت امیر علی‌اکبری به حداقل برسد یا کاری انجام دهیم که آبرویش حفظ شود، زیرا فکر نمی‌کنم چنین بچه‌ای باشد که بخواهد دوپینگ کند و در اردوها نیز می‌دیدم او از لحاظ اخلاقی و رفتاری به این مساله واقف است.