زورآزمایی تاریخی فوتبال ایران
رضا خدادادی- برزیل قهرمان دنیا حذف شده است، اما تیم ملی ایران هنوز در رقابت‌ها حضور دارد. این خودش یک اتفاق بزرگ است و جای امیدواری برای تیمی که آرزو‌های بزرگی دارد، اما به اندازه بزرگی رویاهایش توان و پتانسیل ندارد. تیم ملی با دنده سنگین پیش به سوی بلو هوریزنته
سد بتنی مقابل توپخانه آرژانتین
این ویژگی جام‌جهانی است، شما می‌توانید قهرمان باشید و عنوان اولین حذف شده جام را بگیرید یا ایران باشید و بدون نام و نشانی در دنیای فوتبال با سیاست سرمربی‌اش و اتخاذ سیاست و تاکتیک دفاعی هنوز در گردونه مسابقات باقی بمانید. در چنین شرایطی است که روش کی‌روش توجیه می‌شود.
حالا می‌فهمیم که چرا باید از این تک امتیازی که تیم ملی مقابل نیجریه گرفت سپاسگزار باشیم و بی توجه به انتقادها از نحوه بازی تیم ملی به بقا فکر کنیم. تیم‌های بزرگی در این جام به کیسه گل تبدیل شدند، پس باید همچنان با دنده سنگین و با احتیاط حرکت کرد.
فقط سوال اینجا است که در بازی امشب هم می‌توان با همین قاعده و قانون پیش رفت و موفق بود؟ آرژانتین از بهترین‌های دنیا است و از مدعیان قهرمانی. آنها تا دلتان بخواهد ستاره نام آشنا دارند. از مسی بزرگ تا دی ماریا و هیگوآین. به همین دلیل است که کی‌روش هم تمرکز روی یک بازیکن خاص را کنار گذاشته، در تمریناتش دفاع گروهی را مرور می‌کند. او می‌داند که هیچ‌کدام از بازیکنانش از پس مسی برنمی‌آیند. «پسر کوچولو» لقبی است که سرمربی ما به او داده است. کی‌روش در اسپانیا مربیگری کرده و کیفیت فنی این بازیکنان را می‌شناسد. اما برای شناخت مسی فقط کافی است یک یکشنبه شب پای تلویزیون نشسته باشید. پای یکی از بازی‌های بارسلونا در لالیگا. مردم ایران دقیقا می‌دانند چه چیزی در مصاف با پسر کوچک انتظارشان را می‌کشد، حتی اگر جوگیر بازی اول باشند و در لطیفه‌های خود گاه دست به دست تا برزیل هم رسیده از شکست این تیم بگویند.


انگیزه‌های آلبی سلسته
آرژانتین هم امروز به دنبال یک کیفیت متفاوت است. آنها در بازی با بوسنی انتظارات را برآورده نکردند و حتی یک گل به خودی و یک گل خورده هم در کیسه دارند چیزی که از این تیم انتظار نمی‌رفت؛ بنابراین آنها هم به دنبال ترمیم چهره خود در مسابقات هستند. آنها هم می‌دانند که باید نمایشی در حد یک مدعی قهرمانی از خود نشان دهند و چه جایی بهتر از ملاقات با ایران می‌شود خودی نشان داد. این کار ما را امروز سخت‌تر می‌کند و نیاز به تلاش و جنگ بیشتر. آلبی سلسته آخرین بار نزدیک به ۳۰ سال پیش قهرمان جهان شده است وحالا می‌خواهد بعد از عصر مارادونا، با دومین فوق ستاره تاریخش هم قهرمانی را در آغوش بکشد. رقابت دیرینه آنها با برزیل میزبان، تنها این سود را برای ما خواهد داشت که هواداران میزبان امروز بیشتر پشت ما خواهند بود تا حریف‌ها.


ترکیب دست می‌خورد؟
آخرین تمرین قبل از بازی ایران مقابل آرژانتین بعدازظهر پنج شنبه در زمین دوم استادیوم اصلی شهر بلوهوریزنته انجام شد. کارلوس کی‌روش تغییر در ترکیب تیم ملی را رد نکرده است، اما با توجه به جواب گرفتن از ترکیب بازی اول بعید به نظر می‌رسد او به یازده نفر اصلی خود دست بزند. تنها تردید درمورد هاشم بیک‌زاده وجود دارد که بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت، به آمادگی کامل رسیده است، حال اینکه کی‌روش او را به حاج صفی که در بازی با نیجریه خوب نشان داد ترجیح می‌دهد یا نه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با هر ترکیب و به هر شکلی، سفارش کی‌روش به بازیکنان لذت بردن از بازی با این حریف صاحب نام است. او می‌گوید: «سعی می‌کنیم همان نقشه نیجریه را برای آرژانتین هم اجرا کنیم ولی آن بچه کوچولو یعنی مسی و دیگران را کنترل کردن خیلی سخت است. خوشبختی در خانه ما آمده است و ما نباید این فرصت شیرین را از دست بدهیم و این یک فرصت شیرینی است که شاید یک بار برای بازیکنان من روی دهد. هر چقدر به ما پول بدهند که بازی با آرژانتین را عوض کنیم به هیچ وجه عوض نمی‌کنیم و بعضی از این بازیکنان در چند سال آینده به نوه‌هایشان می‌گویند که با مسی بازی کرده‌ایم و بیایید با هم از این بازی با آرژانتین لذت ببریم.»

درخواست روحانی از تیم ملی برای بازی آرژانتین
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از تیم ملی فوتبال کشورمان به خاطر بازی خوب در برابر تیم نیجریه سپاسگزاری کرد و از آنان خواست که در بازی با آرژانتین حضوری شجاعانه داشته باشند. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مورد حضور تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی گفت: از تیم ملی فوتبال کشورمان سپاسگزارم که در بازی اول خوب ظاهر شد. وی ادامه داد: مقصود ما بالاتر از موضوع پیروزی است، مساله حضور شجاعانه در میدان است؛ من از ورزشکاران و تیم فنی می‌خواهم حضور ما در برابر آرژانتین حضوری شجاعانه، دلاورانه، با همه توان و استفاده از ظرفیت جدی، فنی و تکنیکی باشد. روحانی ادامه داد: ما از ورزشکاران‌مان بازی خوب می‌خواهیم، نتیجه هرچه باشد برای ملت ما قابل قبول است؛ اگر از این مرحله عبور کنند دولت جایزه خاصی برای آنها در نظر خواهد گرفت.



سابقه: تیم ملی آلمان در این دوره از رقابت‌ها با توپ پر وارد میدان شده‌اند و قصد دارند عملکرد موفقی را به نمایش بگذارند.آنها در نخستین بازی خود از گروه G رقابت‌های جام‌جهانی 2014، به مصاف تیم ملی پرتغال رفتند که موفق شدند این بازی را با نتیجه 4 بر صفر به سود خود به پایان برسانند. بعد از این مسابقه بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان برد پر گل خود مقابل پرتغال در جام‌جهانی ۲۰۱۴ را به مایکل شوماخر راننده صاحب نام فرمول یک این کشور تقدیم کردند.حریف امشب تیم ملی فوتبال آلمان فوتبال را فیزیکی انجام می‌دهد ولی با این‌حال بازیکنان تکنیکی هم در میان این تیم دیده می‌شود.

سابقه: تیم ملی غنا نخستین بازی‌اش را در جام‌جهانی مقابل آمریکا برگزار کرد که در این بازی با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.آنها در دومین بازی رودر روی تیمی قرار گرفته‌اند که یکی از مدعیان جام بیستم است و همین نکته روزنه‌های امید برای صعود آنها را کمتر می‌کند. در این گروه تیم آمریکا به‌دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به آلمان در جایگاه دوم گروه G قرار گرفت و پرتغال و غنا بدون امتیاز در رده‌های بعدی قرار گرفتند. تنها سابقه مربیگری آپیا مربوط به پنج سال نشستن روی نیمکت تیم ملی غنا به عنوان کمک مربی است.



سابقه: نیجریه اولین بازی‌اش را رودر روی تیم ملی کشورمان برگزار کرد که نتیجه دوتیم بعد از 90دقیقه تلاش تساوی بدون گل بود.هرچند نیجریه نسبت به دوره‌های قبل در این رقابت‌ها ضعیف‌تر ظاهر شده است اما باز هم یکی از تیم‌هایی است که امید به صعود دارد.آنها سعی می‌کنند در این بازی نتیجه مطلوب را کسب کنند تا بتوانند شانس صعود به دور دوم را افزایش دهند.در بازی اول آنها اسیر خط دفاعی ایران شدند و نتوانستند به دروازه علیرضا حقیقی برسند.هرچند موقعیت‌های زیادی نداشتند اما قدرت بدنی این تیم و دوندگی آنها برگ برنده‌ای نسبت به سایر رقیبانشان است. آنها در پنج دوره جام بوده‌اند که بهترین عملکرد آنها حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ بوده است.

سابقه: بوسنی بازی اول خود را در مقابل تیم آرژانتین برگزار کرد و اگرچه با نتیجه 2 بر یک شکست خورد اما ثابت کرد تیم قدرتمندی است.آنها اولین تجربه خود را در جام جهانی پشت سر می‌گذارند و تابه حال با هیچ تیمی در جام‌جهانی بازی نکرده‌اند. منصور ابراهیم‌زاده مربی فوتبال در مورد دیدار بوسنی و آرژانتین گفت: خیلی‌ها پیش از جام‌جهانی می‌گفتند بوسنی تیم ضعیفی است و می‌شود راحت آنها را شکست داد اما آنها ثابت کردند تیم قدرتمندی هستند و اگر در دقایق ابتدایی به آن صورت گل نمی‌خوردند برای آرژانتین دردسرساز می‌شدند و آرژانتین هم نشان داد به آن صورت نیست که نتوانیم از عهده‌اش برآییم.

خبر (آندو: هنوز سورپرایزمان را رو نکردیم) را از سرویس خبر را هم بخوانید

زورآزمایی تاریخی فوتبال ایران