هلند یکی از تیم‌های قدرتمند این دوره مسابقات است. آنها در دور اول نمایش خوبی برجا گذاشتند و به دور دوم صعود کردند. آنها هر سه حریف دور مقدماتی خود یعنی شیلی، استرالیا و اسپانیا را شکست دادند تا مقتدرانه به این مرحله برسند. خیلی‌ها هلند را یکی از بخت‌های کسب عنوان قهرمانی می‌دانند. لوئیس فان‌خال، سرمربی تیم ملی هلند پس از صعود تیمش به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی گفت: کسی از ما انتظار نداشت در این گروه تیم نخست شویم. ما توانستیم با کسب سه پیروزی به این مهم برسیم. برابر شیلی بازیکنانم اعتماد به نفس زیادی داشتند. آنها در دقایق زیادی از مسابقه بازی را برای ما سخت کردند اما بازیکنانم توانستند از فضاهایی که در دفاع آنها به وجود آمد نهایت استفاده را بکنند. این همان چیزی است که ما می‌خواستیم: بازی خوب، بانظم و در نهایت کسب سه امتیاز.
مکزیک با تیم‌های قدرتمندی همچون برزیل، کامرون و کرواسی هم‌گروه بود اما توانست با کسب ۷ امتیاز به دور دوم صعود کند. مکزیکی‌ها با برزیل هم‌امتیاز بودند اما به خاطر تفاضل گل کمتر به عنوان تیم دوم صعود کردند. آنها در بازی آخر خود تیم کرواسی را با نتیجه ۳ بریک شکست دادند تا هم به مرحله حذفی صعود کنند و هم انگیزه زیادی برای ادامه مسابقات داشته باشند.یکی از اتفاقات مهم این تیم حضور یک مربی احساسی در کنار زمین است که توانسته توجه جهان را به خود جلب کند. در همین رابطه روزنامه یولسکا چاپ لهستان نوشت؛ شور و شوق و هیجانی که هررا در بازی‌های مرحله گروهی تیم ملی مکزیک از خود نشان داد باعث شد به عنوان بااحساس‌ترین مربی رقابت‌های جام جهانی تا به اینجای کار معرفی شود. روزنامه لهستانی می‌نویسد: تاکنون هیچ‌کدام از مربیان حاضر در جام جهانی بیستم به اندازه هر را از خود هیجان نشان نداده‌اند. او لحظه‌ای در نیمکت آرام نمی‌گیرد و تمام مدت بازی کنار زمین به ابراز احساسات می‌پردازد. میگل هررا پس از جدال با کرواسی گفت: از حریف ترسی نداشتیم. سرمربی آنها پیش از مسابقه حرف‌هایی زده بود که من ترجیح دادم با نمایش بازیکنانم در زمین پاسخ او را بدهم. شاگردانم عملکردی عالی داشتند. هررا افزود: این یکی از شادترین روزهای زندگی من است. روز خوبی است و فکر می‌کنم روزهای بهتری هم از راه خواهند رسید.


هیچ کس تصورش را نمی‌کرد در گروهی که انگلستان و ایتالیا و اروگوئه حضور داشتند تیم ملی کاستاریکا به عنوان تیم اول صعود کند و باعث حذف رقیبان نامدارش شود. آنها با ۷ امتیاز به عنوان تیم اول صعود کردند و تا همین جا هم شگفتی آفریدند. به نظر می‌رسد این تیم مقابل یونان کار سختی در پیش نداشته باشد. کاستاریکا هجومی بازی می‌کند و هیچ ترسی از بازی با حریفانش ندارد. لوئیس پینتو، سرمربی کاستاریکا پس از صعود تیمش به عنوان تیم نخست به مرحله بعد جام جهانی گفت: واقعا از عملکرد بازیکنانم رضایت دارم، زیرا حریفان ما از بزرگ‌ترین و مشهورترین قدرت‌های فوتبال جهان بودند. ما تاریخ‌سازی کردیم. از این اتفاق خیلی خوشحالم اما چیزی که هست باید بازی‌های مرحله گروهی را به دست فراموشی بسپاریم.
یونان با 4 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه خود صعود کرد.تیمی که قدرتمندتر از دیگر رقیبانش همچون ساحل عاج و ژاپن ظاهر نشد اما به شکل دراماتیک و خیلی اتفاقی صعود کرد. در شرایطی که یونانی‌ها برای صعود به پیروزی مقابل ساحل‌عاج نیاز داشتند و بازی با تساوی یک - یک تا دقایق پایانی پیگیری می‌شد کاپیتان یونان در محوطه جریمه تمارض کرد و خودش را به زمین زد تا داور خطای پنالتی اعلام کند و همان اتفاق باعث حذف تیم باانگیزه ساحل عاج در دقیقه‌های پایانی مسابقه شود. فرناندو سانتوس سرمربی پرتغالی یونان پس از صعود تیمش به جمع 16 تیم برتر جام جهانی گفت: همیشه بهترین تیم برنده است. دو گل زدیم و شایسته پیروزی بودیم. در دو بازی اول تمرکز لازم را نداشتیم. اما در این بازی نشان دادیم که می‌توانیم رویا را به واقعیت تبدیل کنیم. هرچه در توان داشتیم در این دیدار گذاشتیم و خیلی خوشحالیم که تلاش‌مان به بار نشست. خدا و شانس با ما بود.